Svar: Luft i maven, skal de være så generet?

11. juli 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære forældre

Tak for jeres brev - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)

Maveuro kan skyldes rigtig mange forskellige ting. I de første måneder kan det f.eks. skyldes at mave-og tarmsystem er lidt umodent. Barnet mave og tarm har været fyldt med fostervand, og lige så snart barnet bliver født, så bombarderes barnet med en masse forskellige bakterier. Derudover skal tarmen også lige vænne sig til mælken og finde ud af at optage og nedbryde den. Og gradvist skal mave og tarm system også vænnes til at optage fastere føde i større mængder.

Undersøgelser han gennem mange år vist, at når børn bliver født vaginalt, så sker der en naturlig overførsel af bakterier fra mor til barn, og at dette vi have betydning for det nyfødte barns bakterieflora i mave- og tarm. Nyere dansk forskning viser dog, at det er mere komplekst end som så og at rigtig mange faktorer spiller ind. Undersøgelser viser f.eks. at moderens bakterieflora ændres i løbet af graviditeten, så de sidste 4 uger før fødslen begynder moderens bakterieflora at vende tilbage til den normale bakterieflora fra før graviditeten, så den er mere mangfoldig lige før barnet fødes. Det betyder et eller andet sted, at bakteriefloraen også kan hænge sammen med, hvornår barnet fødes, altså om det fødes før, til eller efter termin...

Luft i maven, livlig tarmmotorik, ildelugtende prutter osv. kan godt hænge sammen med bakteriefloraen i maven. Det kan også skyldes andre ting, men det kan godt være del af en forklaring. Og her vælger nogen at forsøge med flydende mælkesyrebakterier. Det ...

Annonce

... skal være mælkesyrebakterier, som passer til det lille barn, og de kan gives som dråber. Der findes forskellige slags, nogle er blandet med D-vitamin, så I kan give det hele sammen.

For jeres piger og den alder de har, kan det også være relevant at se på kosten. Visse fødevarer giver mere luft i maven end andre fødevarer, så hvis de har rigtig meget maveuro og problemer med luft, så kan det være en idé at se lidt på sammensætningen af deres kost, måske skal der ændres noget her. Det er f.eks. kål, løg, porrer og lignende, som har ry for at kunne give ekstra meget luft.

Når du giver flaske, så skal du også være opmærksom på, om de her sluger meget luft. Det kan være svært at ændre på en evt. dårlig vane med den alder de har, men det kan være et forsøg værd at prøve med en anden flaskesut. Også narresut kan give problemer, hvis de har den meget i munden, og den ikke kun bruges, når de skal sove.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Børn som græder meget, sluger ofte også mere luft. Børn som har problemer med forstoppelse, vil ofte også have tendens til luft i maven og ildelugtende prutter. Børn som har fået antibiotika, får ofte også maveproblemer.

Derudover så er der naturligvis også forskellige sygdomme, som kan give maveproblemer. Det kan f.eks. være mælkeallergi, laktoseintolerance, refluks, en infektion i maven osv. Og hvis I mistænker noget sådan, så er det naturligvis godt at drøfte det med lægen.

Jeg håber, at mine tanker kan være med til at pejle jer lidt mere ind på, hvad der kan være forklaring hos jer, og at I hermed er hjulpet videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland