Svar: Luft i maven, skal de være så generet?
11. juli 2021
Alder:
11 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
Maveuro kan skyldes rigtig mange forskellige ting. I de første måneder kan det f.eks. skyldes at mave-og tarmsystem er lidt umodent. Barnet mave og tarm har været fyldt med fostervand, og lige så snart barnet bliver født, så bombarderes barnet med en masse forskellige bakterier. Derudover skal tarmen også lige vænne sig til mælken og finde ud af at optage og nedbryde den. Og gradvist skal mave og tarm system også vænnes til at optage fastere føde i større mængder.
Undersøgelser han gennem mange år vist, at når børn bliver født vaginalt, så sker der en naturlig overførsel af bakterier fra mor til barn, og at dette vi have betydning for det nyfødte barns bakterieflora i mave- og tarm. Nyere dansk forskning viser dog, at det er mere komplekst end som så og at rigtig mange faktorer spiller ind. Undersøgelser viser f.eks. at moderens bakterieflora ændres i løbet af graviditeten, så de sidste 4 uger før fødslen begynder moderens bakterieflora at vende tilbage til den normale bakterieflora fra før graviditeten, så den er mere mangfoldig lige før barnet fødes. Det betyder et eller andet sted, at bakteriefloraen også kan hænge sammen med, hvornår barnet fødes, altså om det fødes før, til eller efter termin...
Luft i maven, livlig tarmmotorik, ildelugtende prutter osv. kan godt hænge sammen med bakteriefloraen i maven. Det kan også skyldes andre ting, men det kan godt være del af en forklaring. Og her vælger nogen at forsøge med flydende mælkesyrebakterier. Det skal være mælkesyrebakterier, som passer til det lille barn, og de kan gives som dråber. Der findes forskellige slags, nogle er blandet med D-vitamin, så I kan give det hele sammen.
For jeres piger og den alder de har, kan det også være relevant at se på kosten. Visse fødevarer giver mere luft i maven end andre fødevarer, så hvis de har rigtig meget maveuro og problemer med luft, så kan det være en idé at se lidt på sammensætningen af deres kost, måske skal der ændres noget her. Det er f.eks. kål, løg, porrer og lignende, som har ry for at kunne give ekstra meget luft.
Når du giver flaske, så skal du også være opmærksom på, om de her sluger meget luft. Det kan være svært at ændre på en evt. dårlig vane med den alder de har, men det kan være et forsøg værd at prøve med en anden flaskesut. Også narresut kan give problemer, hvis de har den meget i munden, og den ikke kun bruges, når de skal sove.
Børn som græder meget, sluger ofte også mere luft. Børn som har problemer med forstoppelse, vil ofte også have tendens til luft i maven og ildelugtende prutter. Børn som har fået antibiotika, får ofte også maveproblemer.
Derudover så er der naturligvis også forskellige sygdomme, som kan give maveproblemer. Det kan f.eks. være mælkeallergi, laktoseintolerance, refluks, en infektion i maven osv. Og hvis I mistænker noget sådan, så er det naturligvis godt at drøfte det med lægen.
Jeg håber, at mine tanker kan være med til at pejle jer lidt mere ind på, hvad der kan være forklaring hos jer, og at I hermed er hjulpet videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske