Svar: Gråd om natten - 3 år

4. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 år

Kære Astrid

Tak for dit brev :)

Det lyder faktisk som om, at jeres datter har et mildt anfald af natteskræk også kaldet nightterror.

Natteskræk er en søvnforstyrrelse, som kommer først på natten - i modsætning til mareridt, der kommer hen mod morgenstunden. Og natteskræk ses derfor ofte mellem kl 22 og 02. Når barnet har et anfald af natteskræk, så er barnet ikke vågen. Barnet befinder sig i en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn.

Det betyder, at jeres datter ofte ikke vil have fornemmelse for, at I faktisk er der og forsøger at hjælpe - hvis I forsøger at holde om hende eller fysisk berolige hende, så vil hun afvise jer, skubbe til jer, slå jeres hænder væk. Hvis I taler til hende, så risikerer I, at blive en del af hendes drøm, og det kan også gøre hendes anfald værre og gøre, at hun bliver mere frustreret på jer.. alt sammen fordi det foregår, imens hun sover.

Derfor er det bedste I kan gøre faktisk at gøre så lidt som muligt. I skal som udgangspunkt ikke tage hende op, ikke tale for meget til hende og ikke kræve hendes kontakt, men derimod forsøge at få hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.

Det kan være meget frustrerende, fordi det kan se meget voldsomt ud. Ofte vil barnet være ukontaktbar samtidig med, at barnet virker i oprør. Hjertet slår hurtigt, hun skriger og græder, slår ud efter jer, kampsveder osv. Det kan være meget voldsomt - men det er ofte langt mere voldsomt for jer, som ser på det, end det er for hende, som er midt i det - og det er som udgangspunkt ikke farligt.

Nogle børn har anfald, der er så voldsomme, at det kan være nødvendigt at vække barnet - simpelthen fordi barnet kan finde på at yde skade på sig selv. Hvis man er ...

Annonce

... nødt til at vække barnet, så skal man være opmærksom på, at det vil tage tid før barnet atter kan falde i søvn. Her vil det ofte være nødvendigt at man går i stuen, sætter sig stille og roligt sammen, måske ser lidt film, får lidt at spise og drikke eller lignende, før barnet så er parat til at sove igen - og som udgangspunkt skal barnet ikke vækkes.

Det er vigtigt, at I hjælper jeres datter med så fast en søvnrytme som muligt, så hun får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Børn der gennem længere tid sover for lidt og for dårligt kan have større tendens til anfald af natteskræk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også en god idé at tale dagen igennem med hende, så hun får sat ord på nogle af alle sine tanker og oplevelser. Det kan være en god idé at bruge tid ved sengekanten om aftenen, læse en hyggelig og sjov godnathistorie, synge en sang og lignende - så det der foregår før hun skal sove er noget rart og dejligt.

Hos nogle børn vil anfaldende være så præcise, at man næsten kan sætte uret efter det. Hver aften kl 23.25, så starter det.. Og hvis det sker, og det er så langvarige anfald, som I oplever, så kan I forsøge med en planlagt opvågning. Det betyder at I, før anfaldet opstår, skal gå ind til jeres datter, få hende til at sætte sig op, give hende en tår vand at drikke og så hjælpe hende ned at ligge og hjælpe hende videre i søvnen igen. Ved på denne måde at vække hende lidt, så kan I forhindre hende i at komme ned i den dybe søvn, hvor anfaldet opstår og derfor være heldig, at hendes anfald helt kan springes over. Hvis hun kun har få og periodevise anfald af natteskræk, så skal I dog lade hende sove og ikke begynde at vække hende planmæssigt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder