Brev:
Bedsteforældre - 10 mdr.
5. juli 2021
Alder:
10 mdr.
Bedsteforældre - 10 mdr.
Kære Helen
Jeg har en sund og glad pige på 10 måneder. Min mor og far (hendes farmor og farfar) er selvfølgelig også meget glade for hende, og vil rigtig gerne være sammen med hende.
Min søster har også et barn (en dreng), som er præcis samme alder som min pige.
Forskellen er bare, at min søster og mine forældre bor i samme by, og mine forældre har derfor set min søsters dreng flere gange om ugen siden han blev født, og de passer ham fast mindst en gang om ugen men oftes to eller flere.
Min søsters dreng er 100% tryg ved mine forældre og det er tydeligt at de allerede er tæt knyttet til hinanden.
Sådan forholder det sig desværre bare ikke mht min pige. Vi bor 4 timers kørsel fra hinanden, og de har måske set min pige i gennemsnit 1 gang pr måned, og har ikke endnu været alene sammen med hende.
Jeg oplever, at hun stadig ikke er helt tryg ved dem, således at hun bliver ked af det, hvis de forsøger at tage hende op i længere tid af gangen. Det første min datter gør, er at søge tilflugt i enten mine eller min hustrus arme, når de kommer på besøg, og hun får øje på dem. Modsat min søsters dreng, som bliver glad når han ser dem.
Jeg kan mærke, at det især går min mor rigtig meget på, at de ikke har sammen tilknytning til min datter, som de har til min søsters dreng. Og hver gang vi taler i telefon sammen, siger hun altid, at nu må hun altså også kunne kende dem og være tryg ved dem, for nu har hun jo set dem mange gange.
Nu kommer de på besøg igen næste uge, og der har min mor spurgt, om det ikke er ok, at de tager hende en tur med i Zoo uden min hustru og jeg. Og forstå mig ret, der er intet andet jeg hellere vil, end at min datter skal tilbringe tid sammen med mine forældre, og jeg stoler 100% på dem, men jeg er bare bange for min datter vil blive ked af det fordi hun ikke har tilbragt nok tid med dem endnu for at føle sig tryg.
Mine spørgsnål er derfor: Hvornår kan man forvente at der opstår en tilknytning mellem min datter og mine forældre når de ser hinanden cirka en gang pr måned? Ydermere skal man forsøge at lade min datter være lidt alene med dem, så de lettere kan få den tilknytning? Min mor siger ofte, at hvis ikke lige min datter kan se min hustru eller jeg, så går det bedre.... eller kræver det på nuværende tidspunkt (10 måneder) at min datter ser dem oftere end en gang hver måned.
Min datter er endnu ikke startet i vuggestue. Det skal hun om 3 uger.
Hilsen
Far