Svar: Nattesøvn - hjælp
30. juni 2021
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse :) Det er rigtig godt I skriver!
Lad mig starte med at sige, at det er rigtig godt, at I gerne vil hjælpe jeres dreng med at få gode søvnvaner og få sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Det er et rigtig godt udgangspunkt :)
Når det så er sagt, så synes jeg dog, at alt det I fortæller, og det jeres søvnvejleder har sagt er meget "teknisk-fokuseret". Sige godnat til ting, give mælk, bøvse af, synge kort sang, lægge i seng, starte uro og musikbamse. Der er kun fokus på en masse udenomsting, nærmest som om at hvis man blot gør disse ting og i denne rækkefølge, så kan alle børn sove.. men sådan fungerer det jo ikke...!
Jeg tænker, at fokus naturligt skal være på jeres lille dreng og på, hvad der er hans behov. Og herunder ikke, at han har behov for at sove, for det giver sig selv, men derimod på, hvordan I kan hjælpe ham med at finde roen til at sove. Og her er tryghed alfa omega. Det skal være trygt at falde i søvn, og det at skulle sove skal forbindes med noget dejligt. Det skal være noget, som han ser frem til og derfor kan finde roen ved.
I beskriver en dreng, som græder, hver gang han bliver puttet. I fortæller, at I skal strække tiden mellem putningerne så længe, at han bliver tydeligt overtræt og ofte ked af det. I er dog selv nået frem til, at det fungerer bedre at putte ham, før han bliver overtræt og ulykkelig. I fortæller også, at når I har puttet jeres dreng, så er planen, at I først skal gå derind, når han er så ked af det, at I tænker, at han ikke kan komme videre på egen hånd. Og når I er hos ham, så er det hurtigt ind og hurtigt ud og så vidt muligt skal I ikke tage ham op. Og så skal I gøre alle de tekniske ting igen - tænde for uroen og musikbamsen. Og efter 3 uger, så mærker I ingen fremgang. Putningen tager ofte 1 time og 4-5 gange har det taget næsten 2 timer, altid forbundet med gråd, før han falder i søvn.
Jeg synes, det lyder som om, at jeres dreng græder alt for meget - og det er imponerende, at han ikke har givet op. Når han græder ekstra meget, når I tager ham op, så tolker jeg det ikke som udtryk for, at I tager ham op for tidligt, men derimod som en forløsende gråd - åh, der var min mor og far endelig.
Jeg vil anbefale, at I forsøger at gøre det, som I fornemmer vil gøre ham tryg og rolig, når han skal sove. Det kan f.eks. være at mor lægger sig med ham i dobbeltsengen og ammer ham der - og lader ham falde i søvn på denne måde. Eller at I sætter jer ved siden af tremmesengen på en stol, holder ham i armene, vugger ham stille. Måske vil I have glæde af en gyngstol (I kan evt. købe en brugt billigt). Lige nu har jeres dreng fået 3 ugers erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med gråd, ulykkelighed og adskillelse fra mor og far. Hans krop er i alarmberedskab, og han har brug for, at I starter forfra og viser ham, at han ikke længere behøver være utryg, men i stedet kan falde i søvn tæt med jeres kontakt og nærhed.
Hvis børn får lov til at græde utrøsteligt i længere tid - så fyldes deres krop med stresshormoner. Jeres drengs hjerte vil slå hurtigt, hans vejrtrækning vil være hurtig, hans blodtryk vil sige, han vil ofte også begynde at svede... Og det er vigtigt, at han hjælpes til at regulere denne stress. Og en måde at hjælpe ham på er netop nærhed og tæt kontakt.
Et af de hormoner, som hjælper ham er oxytocin. Det kaldes også kærlighedshormonet, og det modvirker stress og angst. Det frigives blandt andet ved blid berøring, og når vi føler os mødt og i kontakt med et andet menneske. Derfor er det vigtigt, at I nu sidder eller lægger jer med ham, bruger brystet, jeres krop, varme og berøring, så han begynder at danne oxytocin, der kan lukke af for hans stresshormoner og skabe balance i hans lille krop.
Det kan også være en idé, at I om aftenen f.eks. giver ham et bad og efterfølger dette med lidt blid berøring og massage. Læg ham på og med et lunt tæppe eller håndklæde Begyndt med at massere og kærtegne hans hoved/isse, masser let ned over hans kinder, skuldre, ned af kroppen. Tal hele tiden til ham og sørg for at I har en god øjenkontakt. Læg ham på maven og masser på samme måde ryggen, ballerne, benene.. Mister han interessen, så er det helt okay, så hold pause, prøv lidt efter eller prøv i stedet næste dag.
Han har brug for den nære kropskontakt for at regulere sin krops aktiveringssystem. Jo flere gange han kan falde i søvn uden gråd, jo bedre vil det være. Det er også sådan, at jo flere gange gange han græder sig ulykkeligt i søvn, jo mere vil det naturligt påvirke hans søvn i negativ retning, og det kan faktisk være med til at gøre og også forstærke hans opvågninger efter 20-30 minutter. Så måden han falder i søvn på kan altså sagtens og vil meget ofte spille ind på hans evne til at sove sammenhængende, når han endelig sover.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke herfra og mange tanker jeres vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske