Nattesøvn - hjælp

30. juni 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nattesøvn - hjælp

Kære Helen,

Vi har tidligere skrevet til dig vedrørende vores søn på 5½ måneds søvn, og nu kommer der endnu et spørgsmål. Da vores søn var ca. 5 måneder, konktaktede vi en søvnvejleder, der besøgte vores hjem og lavede en plan for vores søns søvn, heriblandt hvordan vi skal putte ham til natten.

Inden besøget puttede vi vores søn, når han gabte eller gned sig i øjnene, søvnvejlederen nævnte dog, at det var et for smalt grundlag at putte på. Så hun sagde, vi først skulle putte ham, når han er så træt, at han bliver pylret, selv når han nærmest ikke stimuleres (som eksempelvis at kigge på billeder i lejligheden, mens vi holder ham).

Derudover, at der helst skal være en vågentid på 2½ - 3 timer, hvor han stimuleres godt mentalt og motorisk.

Dog oplever vi, at han oftest trives bedst ved en vågentid på 2-2,5 time. Vi føler nemlig ikke, at han skal være så ked af det, før vi lægger ham.

I hans dagslure er det oftest svært for ham at komme videre i søvnen, efter hans opvågning, som kommer efter 25-30 minutter. Dette på trods af, at vi gør alt for at hjælpe ham videre. Det betyder, at det ikke er ualmindeligt for ham (kun) at få halvanden times søvn i løbet af dagen - fordelt på 3 lure.

Vi putter ham som regel om aftenen mellem 18 og 20. Afhængigt af, hvornår vi oplever ham som træt.

Metoden, som søvnvejlederen anbefalede os at bruge til aftenputningen, er som følgende:

1. Sige godnat til forskellige ting i soveværelset.
2. Give modermælkserstatning på stol ved fodenden af vores seng. (Vores søn har ikke fået modermælkserstatning før, så vi har valgt at fortsætte med amning. Han falder ofte i søvn ved brystet, mens han bliver ammet, og vågner så ved at blive bøvset af)
3. Bøvse af, og synge en (kort) godnatsang.
4. Lægges i egen seng (Lå før i bedside crib op ...

Annonce

... ad vores seng. Den er nu flyttet væk fra vores seng, så han ikke kan se os længere - men han sover i samme rum som os).
5. Sætte gang i uro over sengen, samt "trække" i musikbamse.

Idéen er så, at vi først skal gå derind, når han er så ked af det, at vi tænker, at han ikke selv kan komme videre. Når vi så er derinde, skal det gerne være hurtigt ind og ud. Først og fremmest skal vi se, om vi kan trøste ham, mens han ligger i sengen. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal vi tage ham op, og så snart han er rolig, lægges han igen. Når han er rolig, sætter man så gang i uro'en, samt "trækker" i musikbamsen og går ud igen. Og sådan fortsætter det, indtil han falder i søvn.

Vi har nu været igang med den nye metode her i 3 uger, og vi kan ikke rigtigt mærke nogen fremgang ift., hvor lang tid det tager. Det tager som oftest en times tid, og meget sjældent (sket to gange) har det taget under en halv time. Det er dog sket 4-5 gange, at det har taget næsten to timer. Det er altid forbundet med gråd, før han falder i søvn. Vi har flere gange oplevet, at gråden tager til når han bliver taget op af os. Kan det være, at vi reagerer for hurtigt?

Vi er meget i tvivl om, hvorvidt vi skal fortsætte med denne fremgangsmåde, da vi føler, at der burde være fremgang efter 3 uger. Vi har en følelse af, at han måske har nogle andre behov, som vi bør møde?

Tidligere blev han ammet i søvn. Her var det dog heller ikke unormalt, at det tog en time eller mere. Og han kunne aldrig falde i søvn uden brystet i munden. Så vi synes heller ikke, at det er smart at gå tilbage til dette.. Det er dog (selvfølgelig) meget vigtigt for os, at han er tryg ved putningen, og at det foregår på en omsorgsfuld måde.

Vi håber, at du har forslag til, hvordan vi kan få putningen til at lykkes.

Bedste hilsner fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet