Svar: Søvn, mad og vælling

28. juni 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og at I har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre, men at du/I nu selv har fået lyst til at skrive :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, er der naturligvis den "morsyge" periode, som du oplever lige nu. Den tænker jeg hænger sammen med jeres datters alder og udvikling. Netop 6 måneders alderen er for mange en lidt svær periode, for på den ene side, så er jeres datter rigtig godt igang nu både motorisk og mentalt. Hun er langt mere mobil, ligger ikke længere stille, men kryber, forsøger at få fat i sit legetøj, hun kommer det i munden osv. Når hun ligger på maven, så kommer hun op i strakt arm, når hun ligger på ryggen, får hun fat i sine tæer osv. osv. Hun kan rigtig meget selv - men det er også svært for hende. Så når hun forsøger at krybe fremad, så kommer hun baglæns. Når hun forsøger at få fat i sit legetøj, så kommer hun længere væk fra det. Kroppen vil ikke altid, som hun gerne vil og så bliver hun naturligt frustreret og ked af det.

Så på den ene side så kæmper hun, afprøver hun sig selv og vil rigtig meget selv, okser derud af og forsøger. Og på den anden side, så er det bare stadig rigtig svært for hende og hu bliver let ked af det, pylret - og derfor søger hun mor lidt ekstra. Og derfor søger hun måske også brystet lidt ekstra, fordi netop brystet er med til at give tryghed og ro.

Men, med den alder hun har, så er det vigtigt, at hun ikke ammes så meget, at det tager pladsen og lysten væk fra den egentlige mad. Og det lyder faktisk lidt til at være tilfældet hos jer. Du ammer din datter i søvn og derudover så ammes hun mange gange natten igennem, og jeg tror faktisk at en del af hendes manglende interesse for mad hænger sammen med, at hun nok får lidt for meget mælk hos dig. Du laver jo rigtig lækker mad til hende, men det lyder som om, at hun faktisk ikke er sulten nok til rigtigt at spise det...

Derudover, så er der det problem, at hun netop ofte falder i søvn med brystet i munden og i din favn. Hun puttes godt nok i egen seng, men som jeg læser dit brev, så falder hun i søvn hos dig og flyttes over i egen seng. Og så vågner hun igen og igen og kommer så over i dobbeltsengen, hvor hun sover videre med bryst og favn... Derfor er I nødt til at ændre putteritualer, så hun nu ikke længere skal falde i søvn med bryst og favn, men skal puttes før hun sover helt - det er vigtigt, at hun forbinder sin seng (eller barnevogn) med stedet hvor hun sover. Hvis hun altid falder i søvn med bryst og favn, så forbinder hun dette med at skulle sove og derfor vil hun søge det igen og igen, når hun har sine opvågninger. Derfor skal bryst, favn og søvn nu adskilles. Det skal adskilles om dagen og også aften og nat.

Det er meget fint, at far er begyndt at give flaske om aftenen. Det er godt, at hun vil tage imod en flaske, når far skal overtage barselsperioden, så det må I meget gerne holde fast i. Hvis far giver flasken før putning om aftenen, så er det vigtigt, at hun også her slipper flasken før hun sover og at hun registrerer, at hun puttes i sin seng. Far kan give hende flasken og derefter putte hende over i tremmesengen før hun sover helt, stå ved hende, holde hænderne beroligende på hende osv. og på den måde lulle hende ind i søvnen. Han kan også vælge at putte hende i seng og give hende flasken imens hun ligger i sengen, og så skal hun slippe flasken, før hun sover. Det kan være en måde at vænne hende til at blive puttet i egen seng på og I undgår skiftet fra favn og ned i seng, hvis hun bliver ked af det. Vælger I denne løsning, så er det godt at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt.

Hvis det er en drømmeflaske far giver hende, og den dermed ligger sen aften, så kan far enten tage hende op, give hende flasken og putte hende igen, eller denne flaske ...

Annonce

... kan også tilbydes direkte i tremmesengen. Igen med eleveret hovedgærde.

Hun må godt få vælling, hvis du tænker, at det vil kunne mætte hende ekstra. Men vælling kan ikke længere købes i DK og du skal derfor lave det selv. Opskriften kommer her:

2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena) eller 1½ spsk. majsmel eller hirsemel/flager
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).

Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.

Vælling kan godt mætte lidt mere end modermælkserstatning, så du kan godt forsøge om en drømmeflaske med vælling (husk at købe en vællingeflaskesut) kan give jer lidt roligere nætter og gøre at hun måske kan sove lidt længere søvnstræk, før hun melder sig. Men jeg tænker, at det hos jer nok handler meget om måden hun falder i søvn på, og at løsningen hos jer derfor handler mere om at adskille bryst og søvn og vænne hende til at sove i egen seng :)

Det er godt, hvis du om dagen kan forsøge at få lidt mad i hende - gerne både mad i stykker og også skemad (grød og mos), så hun bliver fyldt lidt ekstra op. Og prøv at holde lidt igen med brystet. Så du f.eks. "kun" ammer fra et bryst af gangen og så du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mad og vand af kop, når hun vågner og først tilbydes brystet før søvn. Prøv også at holde igen med brystet om natten, selvom det kan være svært - netop for at give bedre plads til rigtig mad i maven om dagen.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05-06: Ammes og sover lidt videre, indtil I står op omkring kl 7...

Morgen 7.30: Havregrød og/eller små bidder af en pandekage eller lignende. Vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt og bær i hånden, og du tilbyder derudover lidt frugtmos og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes fra et bryst og puttes til formiddagslur - men falder ikke i søvn i favn og flyttes til barnevogn eller tremmeseng, før hun sover helt, så hun registrerer, hvor hun puttes.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.

Tidlig eftermiddag 13.30-14: Frisk blød frugt og bær i hånden, og du tilbyder derudover lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes fra et bryst og puttes til middagslur

Sen eftermiddag 16.30-17: kan evt. have behov for en lille ammetår her, men giv hende også gerne blot vand, som hun jo er glad for og måske lidt gnavegrønt som kogte broccolibuketter.

Aften 18: Grøntagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet gradvist mere og mere jeres mad. Suppleres også her med agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca. kl. 20, det er vigtigt, at hun puttes i egen seng og at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - og ikke falder i søvn i favn.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre i egen seng...

Det er som sagt vigtigt, at I forsøger at undgå mælk i maven flere gange o natten. Det vil være relevant at hun nu sover 5-6 timer uden mælk og faktisk også uden vand. Det er ikke meningen, at hun skal indtage sit væskebehov om natten og måske er det en god idé at far igen forsøger at tage over, så brystet ikke er en mulighed. Og i takt med at hun så drikker mindre mælk om natten, så skal hendes indtag af mad om dagen helst sættes lidt op - jf. dagsplanen :) Det er bedre med lidt og tit end få og store måltider, så det gør ikke så meget, hvis hun kun spiser meget lidt og det ikke lykkes at få større mængder i hende, lidt vil også have en god virkning hen af vejen :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, og at det giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger