Svar: Dårlig rytme i dagligdagen
28. juni 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har min bog om søvn - tak for det :)
Der er naturligt flere ting, som kan spille ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge :)
Du fortæller, at I altid har puttet jeres datter i slyngevugge og i barnevogn og du fortæller, at hun altid har sovet bedst med bevægelse. Derfor vugges eller trilles hun, når hun skal sove og derfor sidder I ofte klar efter 30-45 minutter for med det samme at kunne lulle hende ind i søvnen igen.
Det har fungeret godt i starten, det har givet jer ro og hjulpet jeres datter til at sove, men det er blevet uhensigtsmæssigt fordi hun nu har behov for bevægelse hele tiden for at kunne sove - ikke bare, når hun skal falde i søvn, men også undervejs i søvnen. Og det kan faktisk godt være forklaringen på, hvorfor hun vågner allerede kl 05 og også forklaringen på, hvorfor I synes det er svært at få skabt en dagsrytme, som kan fungere.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at trappe ud af behovet for bevægelse, hvilket I gør ved at vugge, trille osv. mindre og mindre. Gerne stoppe, før hun sover, så hun vænnes til, at hun godt kan ligge stille, finde roen og falde i søvn.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om hun også er afhængig af brystet for at sove og for at komme fra et søvnstadie til et andet. Men du skriver, at hun ammes før hver lur, før natten og måske en gang ind i mellem - og det er rigtig fint i forhold til hendes alder, men nu hvor hun bliver 7 måneder, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at adskille bryst og søvn. Det vil sige, at hun ikke længere skal ammes før sin formiddagslur, og amningen før 3. lur trappes også ud nu. Ligesom amning midt nat springes over - det vil dog være rigtig godt, hvis du kan amme hende tidlig morgen - gerne omkring kl 05/06, fordi hun stadig har brug for mælken/væsken her, men også fordi det kan være med til at gøre, at hun enten sover lidt videre, eller at I kan få hende puttet tidligere.. forklaring følger...
Jeg kan ikke ud af dit brev se, om du ammer hende tidlig morgen, men det vil jeg som sagt anbefale dig, at du gør, og du må meget gerne ligge ned og amme i dobbeltsengen. På den måde lærer du hende at sove liggende ved siden af dig, og at sove uden at være i bevægelse, skulle vugges eller andet.
Hvis det ikke fungerer med amning kl 05 og hun ikke kan sove videre på denne måde, kan vil jeg anbefale, at du i stedet lægger dig med hende og ammer hende, før hun puttes igen. Faktisk vil jeg anbefale, at I ikke længere strækker tiden om morgenen, men i stedet forsøger at afkorte hendes vågenperiode, fra hun står op og til første lur - i hvert fald så længe, at hun starter dagen så tidligt. Det er bedre, at hun står op kl 05 og så puttes allerede kl 06, hvis I kan det, end at I forsøger at strække tiden og først putter hende kl 8.30-9, hvor hun lyder til at blive overtræt og måske derfor får sværere ved at sove. De dage, hvor hun måske sover til kl 06, kan hun puttes igen omkring kl 07 og sove en times tid der.
Ved at putte hende igen tidligt om morgenen og på den måde afkorte hendes vågenperiode, så vil dagen naturligt begynde senere, og det vil blive betydeligt lettere for jer at få skabt en rytme, hvor hun så sover en formiddagslur og en middagslur - og måske en ekstra powernap alt efter, hvordan dagen ender med at forløbe. Jo tidligere dagen starter, jo mere vil hun have behov for 3 lure dagligt. Jo senere dagen begynder, jo oftere vil hun kunne klare sig med 2 lure.
Derudover kan det være en overvejelse værd at give hende en flaske om aftenen i stedet for grød. Så længe hun er under 8 måneder, så kan grøden nogle gange give ekstra uro i maven og gøre at hun sover dårligere, hvor den ekstra mælk fylder hende op på en anden måde. Men hvis det fungerer med godnatgrøden allerede nu, så er det naturligvis også helt okay.
Det er helt okay, at hun ofte ikke sover mere end 1.5-2 timer, det lyder meget fint, hvis blot en af hendes lure har denne varighed - kan hun sove flere lure af denne længde er det super godt, men det kan I ikke forvente. Faktisk er det helt okay, hvis hun nogle gange vågner efter 45 minutter - så længe hun vågner op, er glad, smilende, virker til at have overskud, gerne vil opleve verden osv. så er det helt fint :)
Jeg vil anbefale jer, at I en periode forsøger at lægge badet ind midt på dagen. Det vil være med til at aktivere hende godt og samtidig naturligt forlænge hendes vågenperiode, så hun kan puttes lidt senere til en middagslur
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Du kan forsøge at amme hende her, for at se om du med brystet kan holde hende sovende, så dagen starter senere. Hvis ikke, så vil det være en god idé at I står op og skifter ble, pusler, hygger lidt osv. og så ammer du hende i stedet før hun efter måske en times tid puttes igen.
Morgen 07-08: Morgengrød, vand af kop. Tidpunktet variere lidt efter, hvorvidt hun starter dagen kl 05, 06 eller 07.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden amning først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13... Det afhænger dog helt af, hvor lang formiddagsluren er. Hvis hun tager sin længste lur om formiddagen, så vil hendes puttetidspunkt her fint kunne ligge senere.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Puttes evt. til en 3. lur, som ofte er en powernap - men det afhænger helt af, hvordan dagen er forløbet og hvornår hun står op af sin middagslur
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere og mere smag og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunket her afhænger også af, hvorvidt hun har sovet powernap om eftermiddagen eller ej.
Sen aften 23-24: Drømmeamning eller drømmeflaske...
Som du kan se, så følger min dagsplan "normen" i den forstand, at hun får mulighed for 2-3 lure dagligt samt 4 mælkemåltider, 3 måltider skemad og 2 mellemmåltider. Men, der er stadig taget hensyn til, at hun lige nu har tendens til at vågne meget tidligt, og at dagsrytmen derfor skrider lidt for jer og gør det svært at få dagligdagen til helt at hænge sammen :)
Jeg håber, at mit forslag hjælper jer lidt videre på vej - sammen med de nye vaner omkring måden hun falder i søvn på, som I nok også skal arbejde lidt med at ændre. Det vil være rigtig godt, at bryst og søvn adskilles mere og mere, ligesom behovet for bevægelse bør trappes ud... Der er lidt at arbejde med, men det kan godt lykkes, og det lyder som om, at I er meget opmærksomme og søde forældre, og at I har en datter, som er godt igang med at udvikle sig i sund retning :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske