Dårlig rytme i dagligdagen

28. juni 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Dårlig rytme i dagligdagen

Hej Helen!

Vi har en skøn pige fra d. 02/12/20, så 7 måneder i denne uge.
Vi startede ud med, at hun sov som en drøm i de første 3 måneder.
Hun har holdt af sin slyngevugge fra starten, så den har vi selvfølgelig benyttet os meget af.

Vi har rigtig svært ved at finde en rytme, og det stresser jeg, nok lidt for meget, over.
Vi har kørt tre lure i lang tid nu, men da hun var omkring 4 måneder begyndte hun allerede at skippe den sidste lur, powernappen. Vi havde en lang periode med dette, men fandt så en god rytme igen hvor det lykkedes os hver dag.

Det har heddet, 1. og 2. lur i slyngevuggen og 3. lur i barnevognen. Dette er fordi hun sover klart bedst med bevægelse, og har sine søvnstadier, hvor vi altid sidder klar fra 30.-45. Minut.

Nu skriger og skriger hun hvis vi forsøger at putte til sidste lur. Derfor har vi faktisk skrottet den, men vi ved ikke om det er for tidligt.

Vi har læst din bog, og stort set været igennem alle dine breve, for at afprøve alle dine råd. Men det virker ikke her.

Hun vågner mellem 5-6 og som regel tættest på 5…. Og det synes vi både er alt for tidligt, og at to lure så er for lidt..

Vores pige er bare sådan, at har hun først slået øjnene op, jamen så er hun vågen og kan ikke falde i søvn igen og sove videre til 6.30-7.

Men fordi hun kan vågne kl. 5, kl. 5.30, kl. 6, så er det svært at bruge dit råd om at strække vågentiden med 15 minutter hver dag. Vi gør dog forsøget i øjeblikket. I dag vågnede hun kl. 5.30 og for ikke ret længe siden, ville vi ...

Annonce

... have puttet hende kl. 7.30 senest, men i dag blev hun puttet 8.50 og vågnede 10.20. Er det så for længe at være vågen for hendes alder? Eller for kort?

Så prøver vi også at strække middagsluren så længe som muligt, så den kommer til at ligge tidligst kl. 13.30 og gerne 14, da vi ellers får et for langt spænd til kl. 19.30 hvor hun skal puttes.

Vores datter kan ikke sove mere end maks 2 timer og det sker meget sjælendt. 1,5 eller 1.45 er typisk. Vi forsøger at justere ind med dit søvnhjul, men det er bare rigtig svært, for hun passer ikke ind i “kassen”. Hun sover nok mellem 12-13 timer i døgnet, og det synes jeg er for lidt…. 9,5-10,5 om natten og om dagen er vi på dårlige dage kun på 1,5 times søvn og på gode dage 3-3,5 time.

Hun bliver ammet før hver lur og inden nat og måske lige en enkelt gang ind imellem.
Får tilbudt 5 måltider i løbet af dagen - morgenmad, formiddags “snack”, frokost, aftensmad kl. 17.30 og så er vi begyndt at give grød kl. 19 ca, lige før hendes bad.

Nå, men vi kunne SÅ godt tænke os dit bud på en rutine, som fungerer for vores datter og ikke bare normen.. mit hoved går desværre og tænker døgnet rundt, da jeg vil min datter det bedste.
Det skal siges, at hun er en lille charmør, griner, smiler, møver sig rundt overalt og er generelt glad, men selvfølgelig ikke hvis hun har været vågen i 6 timer.

Jeg har prøvet at samle så mange informationer til dig, at jeg ikke ved om det er til at finde rundt i. Men jeg håber, og vi ser meget frem til at høre fra dig!

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder