Brev:
Dårlig rytme i dagligdagen
28. juni 2021
Alder:
7 mdr.
Dårlig rytme i dagligdagen
Hej Helen!
Vi har en skøn pige fra d. 02/12/20, så 7 måneder i denne uge.
Vi startede ud med, at hun sov som en drøm i de første 3 måneder.
Hun har holdt af sin slyngevugge fra starten, så den har vi selvfølgelig benyttet os meget af.
Vi har rigtig svært ved at finde en rytme, og det stresser jeg, nok lidt for meget, over.
Vi har kørt tre lure i lang tid nu, men da hun var omkring 4 måneder begyndte hun allerede at skippe den sidste lur, powernappen. Vi havde en lang periode med dette, men fandt så en god rytme igen hvor det lykkedes os hver dag.
Det har heddet, 1. og 2. lur i slyngevuggen og 3. lur i barnevognen. Dette er fordi hun sover klart bedst med bevægelse, og har sine søvnstadier, hvor vi altid sidder klar fra 30.-45. Minut.
Nu skriger og skriger hun hvis vi forsøger at putte til sidste lur. Derfor har vi faktisk skrottet den, men vi ved ikke om det er for tidligt.
Vi har læst din bog, og stort set været igennem alle dine breve, for at afprøve alle dine råd. Men det virker ikke her.
Hun vågner mellem 5-6 og som regel tættest på 5…. Og det synes vi både er alt for tidligt, og at to lure så er for lidt..
Vores pige er bare sådan, at har hun først slået øjnene op, jamen så er hun vågen og kan ikke falde i søvn igen og sove videre til 6.30-7.
Men fordi hun kan vågne kl. 5, kl. 5.30, kl. 6, så er det svært at bruge dit råd om at strække vågentiden med 15 minutter hver dag. Vi gør dog forsøget i øjeblikket. I dag vågnede hun kl. 5.30 og for ikke ret længe siden, ville vi have puttet hende kl. 7.30 senest, men i dag blev hun puttet 8.50 og vågnede 10.20. Er det så for længe at være vågen for hendes alder? Eller for kort?
Så prøver vi også at strække middagsluren så længe som muligt, så den kommer til at ligge tidligst kl. 13.30 og gerne 14, da vi ellers får et for langt spænd til kl. 19.30 hvor hun skal puttes.
Vores datter kan ikke sove mere end maks 2 timer og det sker meget sjælendt. 1,5 eller 1.45 er typisk. Vi forsøger at justere ind med dit søvnhjul, men det er bare rigtig svært, for hun passer ikke ind i “kassen”. Hun sover nok mellem 12-13 timer i døgnet, og det synes jeg er for lidt…. 9,5-10,5 om natten og om dagen er vi på dårlige dage kun på 1,5 times søvn og på gode dage 3-3,5 time.
Hun bliver ammet før hver lur og inden nat og måske lige en enkelt gang ind imellem.
Får tilbudt 5 måltider i løbet af dagen - morgenmad, formiddags “snack”, frokost, aftensmad kl. 17.30 og så er vi begyndt at give grød kl. 19 ca, lige før hendes bad.
Nå, men vi kunne SÅ godt tænke os dit bud på en rutine, som fungerer for vores datter og ikke bare normen.. mit hoved går desværre og tænker døgnet rundt, da jeg vil min datter det bedste.
Det skal siges, at hun er en lille charmør, griner, smiler, møver sig rundt overalt og er generelt glad, men selvfølgelig ikke hvis hun har været vågen i 6 timer.
Jeg har prøvet at samle så mange informationer til dig, at jeg ikke ved om det er til at finde rundt i. Men jeg håber, og vi ser meget frem til at høre fra dig!
Hilsener herfra