Håndtering af temperamentsfuld datter

28. juni 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Håndtering af temperamentsfuld datter

Hej Helen,

Håber du kan hjælpe mig endnu en gang og denne gang vedrørende min datters temperament. Nedenstående virker måske lidt ustruktureret - blandet af tekst og egne refleksioner.

Agnes (16 mdr) har altid haft et stort temperament og nu - hvor hun er blevet ret bevidst, har jeg svært ved at gennemskue, hvordan jeg skal reagere som mor, i de situationer, hvor hun bliver rasende.

Da hun var mindre har jeg aldrig turde bevæge mig ud på længere ture eller deltage i særlig mange baby-aktiviteter, fordi hun kan blive så sur, skrige uhæmmet og være næsten umulig at trøste. Hun har ‘besvimet’ en del gange af raseri og det har virkelig været så svært at vidne til - og har været så bange de første gange. Det sker dog sjældnere, jo ældre hun er blevet. Men det sker stadig.

I hjemmet bliver hun også rasende, hvis vi fjerner hende fra situationer, vi gerne vil undgå. Fx hvis hun har fat i en pose mel, at vi lukker fryseren (hvor alle de lækre Sun-lollys er) osv. Hun skriger, slår sit hoved i gulvet og vælter rundt på gulvet og der kan fortsætte, hvis jeg ikke forsøger aktivt at gøre noget ved det. Og det er svært!

Hun søger meget opmærksomhed og vi om have skønne ture, når jeg har al min opmærksomhed på hende - men jeg har svært ved at tage hende med på ture med veninder eller vennepar, der også har ...

Annonce

... børn - hun er i dårligt humør, og hun ikke ved, hvad hun vil. Vil hun hænge i mine arme, sove, have et kram, nede og gå, spise, skifte ble, lege? Jeg forsøger alle tingene, men hun vil ingen af tingene, hvis jeg eller mine venner giver hende opmærksom. Jeg er nået til det punkt, at jeg næsten kun orker at tage på ture alene med hende.

Hun er derved også enorm jaloux. Hun bliver tosset, hvis jeg har, fx min søskendes børn siddende på skødet af mig.

Min nuværende håndtering er, at jeg forsøger at tale i et roligt stemmeleje, står til rådighed for kram og sætter mig ned ved siden af hende - men hun afviser mig altid. Enkelte gange har jeg taget hende op og fjernet hende fra situationen, men hun afviser mig og giver tegn på at ville ned, hvor hun igen skriger og græder på gulvet og slår hovedet ind i ting. I hvor høj grad skal jeg gribe ind i de situationer - skal hun ‘bare’ ud med sin vrede?

I vuggestuen har pædagogerne også svært ved hendes temperament og kaldt hende hjem et par gange. Det er meget som vinden blæser, om hun har en god dag eller ej.

Hun rummer mange store følelser og ved måske ikke hvordan hun skal håndtere dem. Og jeg ved heller, hvordan jeg skal håndtere dem rigtigt. Hvordan hjælper jeg både hende og mig selv i sådanne situationer? Stopper det? Og hvornår stopper det?

Hilsen mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder