Svar: Ny søvnrytme uden lur

26. juni 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Overgange er altid svære. Det gælder både, når børn går fra 3 til 2 lure, fra 2 til en lur, og nu hvor jeres datter nogle dage helt springer sin middagslur over. Og der vil ofte være tale om en periode, hvor hun nogle dage stadig har brug for at få en middagslur, men andre dage fint kan springe den over. Og den fleksiblitet skal man naturligvis give hende.

Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om I har indført muligheden for at få et middagshvil? Det giver hende mulighed for lige at ligge ned, hvile sig, og hvis hun så falder i søvn, så har hun brug for søvnen. Hvis hun ikke falder i søvn, så har hun blot hvilet sig og kan derefter så lege lidt videre. Et middagshvil kan f.eks. godt vare 30 minutter, hvis hun ikke sover... og det kan netop være med til at gøre, at hendes overskud sidst på dagen bliver større.

Hvis det ikke fungerer for jer med et middagshvil, så er der også den mulighed, at du prøver at lade hende vågne af sig selv om morgenen. Du nævner, at hun normalt står op kl 6.30-7, og at hun en enkelt gang har sovet til 7.20, hvor du har vækket hende. Normalt er det en god idé at holde et fast stå op tidspunkt, men hvis hun er så langt i processen med at skulle undvære middagsluren nu, at hun de fleste dage kan klare sig uden, så kan det nogle gange være en god idé at lade hende vågne af sig selv om morgenen. Så hvis hun nogle dage kan sove til f.eks. 7.30-8, så vil det være helt okay, fordi det så gør, at hun lettere klarer sig igennem dagen. Når det så er sagt, så er det dog ikke nogen god idé at lade hende sove meget længere end dette om morgenen, da hele hendes rytme jo helst ikke skal rykke sig, så hun pludselig går senere og senere i seng og står senere og senere op...

Når jeres datter mangler overskud sidst på dagen, har svært ved at lege stille lege, har brug for at I leger med hende og forsøger at aflede osv. så er det sandsynligvis fordi hun bliver overtræt. Hun har faktisk brug for at sove lidt, men er lige nu ikke træt nok til at hun kan - og overtrætheden gør, at det så sidst på dagen bliver sværere for hende at finde roen, koble fra og falde i søvn. Det er naturligvis okay, at I her nogle gange vælger at lade hende se tv, fordi det er med til at gøre, at hun får ...

Annonce

... koblet lidt fra og finder ro - I skal dog være opmærksomme på, at hun ikke skal falde for meget hen foran en skærm sidst på eftermiddagen, for det kan så gøre, at hun igen får sværere ved at sove om aftenen.

I nævner også, at I plejer at lade hende se tv ca. 45 minutter efter aftensmaden og før putteritualet - og jeg tænker faktisk om ikke I en periode kunne forsøge at give hende et bad på dette tidspunkt. Badet vil, hvis det ligger en times tid før putning, hjælpe hende til ro i kroppen, især hvis I afslutter det med lidt creme, massage osv. Og så kan hun evt. gå et godnatmåltid, få børstet tænder og komme i seng. Det kan være en måde at udnytte de 45 minutter på, som får hende væk fra tv og som samtidig vil have god effekt på søvnen.

En aftenrytme kunne f.eks. se således ud:

Aften 18: I spiser sammen alle sammen, almindelige familieretter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. får nattøj på og gøres klar til natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en klapsammenrugbrød, evt. rester fra aftensmaden og et glas mælk, får børstet tænder.

Puttes til natten 19.30-20 med putteklud, bamse, godnathistorie, godnatsang eller lignende...

Sidst på eftermiddagen kan det også være en god idé at inddrage hende i nogle af de hverdagsting, som skal gøres - feks. madlavning. Hun kan med den alder hun har, godt være med til at skylle grøntsager, prøve at udskære forskellige fødevarer, smage maden til, rører i skålen, dække bord osv. Det vil appellere til hendes "jeg er en stor pige-følelse" og vil samtidig gøre, at I undgår kampe om, hvorvidt I skal lege sammen, for I er sammen og laver noget sammen...

Nogle børn har også glæde af at få en gåtur sidst på eftermiddagen. Så den forælder der ikke laver mad går en tur med jeres datter. De kan gå en tur langs vejen, de kan også gå på en legeplads eller lignende, hvis I har det i nærheden. Det afleder, giver frisk luft, gør at jeres datter bruger sig selv lidt motorisk osv. så hun naturligt er mere parat til så at spise og finde ro, når I er hjemme. Samtidig kan hun føle sig prioriteret, hvilket også er vigtigt, når man skal dele mor og far med en lillesøster :)

Jeg håber, at I kan bruge nogle af mine tanker videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin