Svar: Ændrede vaner
10. juni 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Svaret er begge dele - de kortere lure handler både om alder og udvikling og højst sandsynligt også om, at det er blevet varmere i vejret :) Min datter har lige spurgt om præcis det samme, og mit barnebarn er 7 måneder ;)
Jeg vil foreslå dig, at du begynder at trille nogle ture, hvor du lader din dreng sidde op i barnevognen, kikke på verden og suge indtryk til sig - og først lægger ham ned, når han tydeligt er parat til at sove. På den måde anderkender du hans lyst til at opleve, følge med og mærke verden - og giver ham samtidig muligt for at lægge sig til at sove, når han er træt. Og har han brug for en ekstra kort lur lige nu, så er det også helt okay.
Jeg er helt med på, at du helst ikke vil vænne ham til at skulle trilles længere ture, men jeg tænker, at I kan godt trille ture og så putte ham, uden at han derefter behøver være i bevægelse i længere tid.... Så det er hans vågentid som er trille tid og ikke hans sovetid:)
Derudover skal du naturligvis være opmærksom på vejret og varmen. Det er vigtigt, at han kan komme af med varmen, og det vil nogle dage ikke være nødvendigt med dyne eller lignende. Et lille bomuldstæppe kan være fint. Måske kan du også åbne op for barnevognen, så der kommer lidt mere luft ind. Nogle barnevognen er lavet sådan, at man kan skabe gennemtræk og luftcirkulation, og det kan faktisk nogle gange være med til at gøre, at barnet så sover lidt bedre - og lidt længere - igen :)
Du skal også være opmærksom på, at han kan have behov for ekstra væske, og at selvom han bliver 7 måneder nu, så er det vigtigt, at han drikker godt. Det vil ofte passe med 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og formiddag og eftermiddag må han gerne tilbydes mellemmåltider og vand af kop nu. Så du også sikrer dig, at han ikke vågner hyppigt fordi han har behov for mere mad og væske. Han sover naturligt stadig bedst med mad og vand/mælk i maven :)
Prøv at holde fast i de gode vaner, som I har fået skabt, det er guld værd på sigt. Det gør ikke noget, at lurene lige nu ikke er så lange, hvis han generelt trives, virker glad og udvikler sig i rigtig god retning :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske