Svar: Ændrede vaner

10. juni 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Maria

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Svaret er begge dele - de kortere lure handler både om alder og udvikling og højst sandsynligt også om, at det er blevet varmere i vejret :) Min datter har lige spurgt om præcis det samme, og mit barnebarn er 7 måneder ;)

Jeg vil foreslå dig, at du begynder at trille nogle ture, hvor du lader din dreng sidde op i barnevognen, kikke på verden og suge indtryk til sig - og først lægger ham ned, når han tydeligt er parat til at sove. På den måde anderkender du hans lyst til at opleve, følge med og mærke verden - og giver ham samtidig muligt for at lægge sig til at sove, når han er træt. Og har han brug for en ekstra kort lur lige nu, så er det også helt okay.

Jeg er helt med på, at du helst ikke vil vænne ham til at skulle trilles længere ture, men jeg tænker, at I kan godt trille ture og så putte ham, uden at han derefter behøver være i bevægelse i længere tid.... Så det er hans vågentid som er trille tid og ikke hans sovetid:)

Derudover skal du naturligvis være opmærksom på vejret og varmen. Det er vigtigt, at han kan komme af med varmen, og det vil nogle dage ...

Annonce

... ikke være nødvendigt med dyne eller lignende. Et lille bomuldstæppe kan være fint. Måske kan du også åbne op for barnevognen, så der kommer lidt mere luft ind. Nogle barnevognen er lavet sådan, at man kan skabe gennemtræk og luftcirkulation, og det kan faktisk nogle gange være med til at gøre, at barnet så sover lidt bedre - og lidt længere - igen :)

Du skal også være opmærksom på, at han kan have behov for ekstra væske, og at selvom han bliver 7 måneder nu, så er det vigtigt, at han drikker godt. Det vil ofte passe med 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og formiddag og eftermiddag må han gerne tilbydes mellemmåltider og vand af kop nu. Så du også sikrer dig, at han ikke vågner hyppigt fordi han har behov for mere mad og væske. Han sover naturligt stadig bedst med mad og vand/mælk i maven :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv at holde fast i de gode vaner, som I har fået skabt, det er guld værd på sigt. Det gør ikke noget, at lurene lige nu ikke er så lange, hvis han generelt trives, virker glad og udvikler sig i rigtig god retning :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.