Svar: Opstart i dagpleje - søvnrytme

27. maj 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære Kristians mor

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at det går så godt hos jer. Det lyder som om, at jeres dreng bare stortrives på alle måder!

Rytmen du skitserer, ser umiddelbart fin og alderssvarende ud. Da Kristian står tidligt op, så vil han naturligt også sove sine lure tidligt dagen igennem - men det giver så lidt udfordringer sidst på dagen, fordi eftermiddagen hurtigt bliver for lang for ham. Derfor vil han nogle dage godt kunne have behov for et ekstra lille hvil sidst på dagen...

Men, du har helt ret. Der er faktisk en risiko for, at hvis han powernapper om eftermiddagen, så kan denne søvn påvirke nætterne. Risikoen er dog betydeligt større efter 1 års alderen, så det kan forsøges, men det kan faktisk nogle gange godt påvirke med den alder, jeres dreng har nu.

Udfordringen vil være, at han enten bliver sværere at få i seng - det tænker jeg så måske ikke gør helt så meget, det kan godt være, at han vil trives fint med 3 lure dagligt og så først blive puttet f.eks. kl 20.30, hvis han så i øvrigt sover godt om natten, og det fungerer. Nogle gange sker det dog også, at børn får en længere vågenperiode midt nat, hvor han så pludselig kan have en times vågenhed mellem kl. 2-3 eller lignende, og hvor han tydeligt ikke er parat til at sove, men bare ligger og snakker. Og så kan der også ske det, at hans stå op tidspunkt kommer til at ligge meget tidligt - og selvom I møder tidligt, og han ofte står op kl 05.20, så er det naturligt for tidligt, hvis han pludselig begynder at stå op kl 04.

Hvordan han reagerer er jo ikke til at vide, og jeg tænker derfor, at det måske vil være nødvendigt at prøve jer lidt frem for at se, hvad der sker. Som sagt er problemet med at "powernappen æder at nattesøvnen" normalt efter 1 års alderen. Alternativet er at tale med ...

Annonce

... dagplejer om, hvorvidt hun måske kan putte ham bare lidt senere - så han puttes kl 12.30-13 i stedet og på den måde måske så også vil stå lidt senere op af luren og derfor bedre vil kunne klare sig igennem eftermiddagen.

Med hensyn til, hvor lang powernappen skal være for at den har indvirkning, så er dette faktisk meget forskelligt. For mange er en powernap 20-30 minutter, men nogle børn bliver faktisk påvirket af blot at falde lidt hen på vej hjem i autostolen eller bag på cyklen. Det er ikke alle, som behøver falde rigtigt i søvn og sove i længere tid.. Jeg tænker dog, at hvis du vil lade det komme an på en prøve, så bør han ikke sove i mere end ½ times tid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Generelt er det en god idé, at I holder samme rytme i hverdagen og i weekenden. Da han ikke er ældre, vil det være svært for ham, hvis rytmen skifter meget, og det kan faktisk gøre behovet for en ekstra lur større. Modsat, så synes jeg dog heller ikke, at der er grund til at sætte vækkeuret til kl. 05 i weekenden, hvis I der har mulighed for at sove lidt længere. Det kan så godt være, at hans rytme vil ligge lidt senere i weekenden, og at han derfor så også de fleste dage netop vil kunne nøjes med sine to lure, og det tænker jeg så også vil være en god prioritering i forhold til hans alder og i forhold til den rytme, som I jo et eller andet sted også stadig gerne vil holde fast i.

Hvis han i weekenden kan have en rytme, som ligger lidt tidligere end førhen i tiden, men dog stadig ligner dagplejers rytme, så vil han måske kun behøve en ekstra powernap 1-2 gange om ugen, og på den måde kan det måske stadig godt hænge sammen for jer. Det lyder som om, at I skal prøve, om I på den måde kan flekse lidt efter hans behov, og så se hvad der sker...:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor