Svar: Opstart i dagpleje - søvnrytme
27. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Kære Kristians mor
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at det går så godt hos jer. Det lyder som om, at jeres dreng bare stortrives på alle måder!
Rytmen du skitserer, ser umiddelbart fin og alderssvarende ud. Da Kristian står tidligt op, så vil han naturligt også sove sine lure tidligt dagen igennem - men det giver så lidt udfordringer sidst på dagen, fordi eftermiddagen hurtigt bliver for lang for ham. Derfor vil han nogle dage godt kunne have behov for et ekstra lille hvil sidst på dagen...
Men, du har helt ret. Der er faktisk en risiko for, at hvis han powernapper om eftermiddagen, så kan denne søvn påvirke nætterne. Risikoen er dog betydeligt større efter 1 års alderen, så det kan forsøges, men det kan faktisk nogle gange godt påvirke med den alder, jeres dreng har nu.
Udfordringen vil være, at han enten bliver sværere at få i seng - det tænker jeg så måske ikke gør helt så meget, det kan godt være, at han vil trives fint med 3 lure dagligt og så først blive puttet f.eks. kl 20.30, hvis han så i øvrigt sover godt om natten, og det fungerer. Nogle gange sker det dog også, at børn får en længere vågenperiode midt nat, hvor han så pludselig kan have en times vågenhed mellem kl. 2-3 eller lignende, og hvor han tydeligt ikke er parat til at sove, men bare ligger og snakker. Og så kan der også ske det, at hans stå op tidspunkt kommer til at ligge meget tidligt - og selvom I møder tidligt, og han ofte står op kl 05.20, så er det naturligt for tidligt, hvis han pludselig begynder at stå op kl 04.
Hvordan han reagerer er jo ikke til at vide, og jeg tænker derfor, at det måske vil være nødvendigt at prøve jer lidt frem for at se, hvad der sker. Som sagt er problemet med at "powernappen æder at nattesøvnen" normalt efter 1 års alderen. Alternativet er at tale med dagplejer om, hvorvidt hun måske kan putte ham bare lidt senere - så han puttes kl 12.30-13 i stedet og på den måde måske så også vil stå lidt senere op af luren og derfor bedre vil kunne klare sig igennem eftermiddagen.
Med hensyn til, hvor lang powernappen skal være for at den har indvirkning, så er dette faktisk meget forskelligt. For mange er en powernap 20-30 minutter, men nogle børn bliver faktisk påvirket af blot at falde lidt hen på vej hjem i autostolen eller bag på cyklen. Det er ikke alle, som behøver falde rigtigt i søvn og sove i længere tid.. Jeg tænker dog, at hvis du vil lade det komme an på en prøve, så bør han ikke sove i mere end ½ times tid.
Generelt er det en god idé, at I holder samme rytme i hverdagen og i weekenden. Da han ikke er ældre, vil det være svært for ham, hvis rytmen skifter meget, og det kan faktisk gøre behovet for en ekstra lur større. Modsat, så synes jeg dog heller ikke, at der er grund til at sætte vækkeuret til kl. 05 i weekenden, hvis I der har mulighed for at sove lidt længere. Det kan så godt være, at hans rytme vil ligge lidt senere i weekenden, og at han derfor så også de fleste dage netop vil kunne nøjes med sine to lure, og det tænker jeg så også vil være en god prioritering i forhold til hans alder og i forhold til den rytme, som I jo et eller andet sted også stadig gerne vil holde fast i.
Hvis han i weekenden kan have en rytme, som ligger lidt tidligere end førhen i tiden, men dog stadig ligner dagplejers rytme, så vil han måske kun behøve en ekstra powernap 1-2 gange om ugen, og på den måde kan det måske stadig godt hænge sammen for jer. Det lyder som om, at I skal prøve, om I på den måde kan flekse lidt efter hans behov, og så se hvad der sker...:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske