Brev:
Opstart i dagpleje - søvnrytme
27. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Opstart i dagpleje - søvnrytme
Hej Helen.
Så er jeg tilbage :-)
Jeg kan berette at Kristian nu sover i sin barnevogn uden bevægelse, det tog sin tid, men man skal jo huske at fejre de små sejre. Også dejligt nu ikke længere at skulle bruge al sin tid på "landevejen" med vognen.
Jeg har nu spørgsmål som jeg håber du vil komme med lidt feedback på.
Kristian er nu 10 mdr.
Han er opstartet i dagpleje for 7 uger siden. Indtil nu har dagplejemor ladet ham have den rytme som vi har fulgt hjemme. Hun havde på daværende tidspunkt kun ham i pleje, så dette kunne lade sig gøre under indkøring og han blev hver dag hentet tidligt så han kunne sove middagslur hjemme.
Nu har vi dog besluttet at han skal til at følge rytmen i dagplejen og dette betyder at han skal sove sin formiddagslur inden kl. 9.
Rytmen pt. ser derfor således ud:
Kl. 5-5.20 vågner
Kl. 6.15 afleveres i dagpleje
Kl. 6.30 morgenmad
Kl. 7 - 8.30/9 formiddagslur
Kl. 9 mellemmåltid
Kl. 11 frokost
Kl. 11.30 afhenter jeg ham
Kl. 12-12-30 flaske/middagslur
Kl. 14 vågner
Kl. 15 mellemmåltid
Kl. 17 aftensmad
Kl. 18 evt. bad
Kl 19 flaske/puttes til natten
Jeg er nød til at aflevere tidligt grundet arbejde.
Eftermiddagen er lang for ham hvis han vågner tidligt af sin middagslur. Han sover normalt kun 1-1.5 time.
Han har for længst skippet sin powernap om eftermiddagen, men jeg tænker måske at den skal indføres igen, hvis han ikke kan holde sig vågen indtil han puttes kl. 19.
Evt. powernap fra 16.30-17.
Spørgsmål:
Du skriver flere steder at søvn efter kl 16 kan påvirke nattesøvnen negativt.
Dette har jeg også kunnet mærke idet han sover mere uroligt med flere opvågninger.
Hvordan tænker du vi kan komme igennem de næste par måneder indtil alder/søvnbehov har udlignet sig?
Synes det er hårdt at se ham så træt og uoplagt. Den rytme der fungerede hjemme med formiddagslur fra 10-11 og middagslur fra 14-15 er der ikke plads til længere hos dagplejemor.
Hvor lang skal en powernap evt. være eller ligge for den lige kan nulstille uden at have indvirkning på nattesøvnen?
Ligeledes er det vel vigtigt at vi følger den rytme dagplejemor har i weekenderne eller hvordan?
På forhånd mange tak for svar.
Med venlig hilsen
Kristians mor