Opstart i dagpleje - søvnrytme

27. maj 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Opstart i dagpleje - søvnrytme

Hej Helen.

Så er jeg tilbage :-)

Jeg kan berette at Kristian nu sover i sin barnevogn uden bevægelse, det tog sin tid, men man skal jo huske at fejre de små sejre. Også dejligt nu ikke længere at skulle bruge al sin tid på "landevejen" med vognen.

Jeg har nu spørgsmål som jeg håber du vil komme med lidt feedback på.

Kristian er nu 10 mdr.
Han er opstartet i dagpleje for 7 uger siden. Indtil nu har dagplejemor ladet ham have den rytme som vi har fulgt hjemme. Hun havde på daværende tidspunkt kun ham i pleje, så dette kunne lade sig gøre under indkøring og han blev hver dag hentet tidligt så han kunne sove middagslur hjemme.
Nu har vi dog besluttet at han skal til at følge rytmen i dagplejen og dette betyder at han skal sove sin formiddagslur inden kl. 9.

Rytmen pt. ser derfor således ud:

Kl. 5-5.20 vågner
Kl. 6.15 afleveres i dagpleje
Kl. 6.30 morgenmad
Kl. 7 - 8.30/9 formiddagslur
Kl. 9 mellemmåltid
Kl. 11 frokost
Kl. 11.30 afhenter jeg ham
Kl. 12-12-30 flaske/middagslur
Kl. 14 vågner
Kl. 15 mellemmåltid
Kl. 17 aftensmad
Kl. 18 evt. bad
Kl 19 flaske/puttes til ...

Annonce

... natten

Jeg er nød til at aflevere tidligt grundet arbejde.
Eftermiddagen er lang for ham hvis han vågner tidligt af sin middagslur. Han sover normalt kun 1-1.5 time.

Han har for længst skippet sin powernap om eftermiddagen, men jeg tænker måske at den skal indføres igen, hvis han ikke kan holde sig vågen indtil han puttes kl. 19.
Evt. powernap fra 16.30-17.

Spørgsmål:
Du skriver flere steder at søvn efter kl 16 kan påvirke nattesøvnen negativt.
Dette har jeg også kunnet mærke idet han sover mere uroligt med flere opvågninger.

Hvordan tænker du vi kan komme igennem de næste par måneder indtil alder/søvnbehov har udlignet sig?

Synes det er hårdt at se ham så træt og uoplagt. Den rytme der fungerede hjemme med formiddagslur fra 10-11 og middagslur fra 14-15 er der ikke plads til længere hos dagplejemor.

Hvor lang skal en powernap evt. være eller ligge for den lige kan nulstille uden at have indvirkning på nattesøvnen?

Ligeledes er det vel vigtigt at vi følger den rytme dagplejemor har i weekenderne eller hvordan?

På forhånd mange tak for svar.

Med venlig hilsen
Kristians mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)