Brev:
Kan kun finde ro ved bevægelse
30. maj 2021
Alder:
4 mdr.
Kan kun finde ro ved bevægelse
Kære Helen
Jeg har simpelthen brug for at få nogle friske øjne på min datters søvn. Hun er nu 4 1/2 måned gammel. De første par måneder sov hun meget begrænset, måske 11 timer i døgnet - og det krævede oftest, at hun blev vugget. Flere gange kunne jeg gå langt med barnevognen, uden hun faldt i søvn, her lå hun bare og kiggede. Vi stoppede med amning, da hun var 1 1/2 måned gammel og herefter begyndte hun at sove rigtig godt om dagen og natten med nogle lange søvnstræk. Før det faldt hun ofte i søvn ved brystet.
Problemet er, at hun kun finder ro ved bevægelse. Om dagen bliver hun puttet i sin barnevogn, og jeg har egentlig trillet hende, fordi det har givet hende ro; hvis jeg ikke gør det, så begynder hun at brokke sig og det eskalerer til "skrig og gråd", hvis jeg ikke triller hende. Jeg har prøvet at minimere det. Når hun først er faldet i søvn, så sover hun fint med de små-opvågninger, der vist er meget normalt; når hun taber sutten osv. Om dagen kan jeg løse den ved at trille hende, men når hun skal puttes til nat bliver det rigtig problematisk.
Hun fægter med arme og ben, virker nærmest stresset og igen eskalerer det til gråd. Hun kan slet ikke finde ro. Jeg har forsøgt at tage hende op, når jeg kan høre, det begynder at "eskalere", men selvom hun får nogenlunde ro på, så starter det forfra, når jeg lægger hende, inden hun sover.
Jeg har prøvet at sidde på yogabold, jeg har prøvet at lægge hende tæt op ad mig og nusse i min egen seng, jeg har prøvet at vikle hende, svøbe hende (men her panikker hun helt), og slutteligt har jeg nu købt en slyngevugge, hvor hun falder nogenlunde til ro og til sidst i søvn. Problemet er bare, at hun vågner, når jeg flytter hende, og så starter det forfra. Når hun først er faldet i søvn til natten, sover hun godt og næsten igennem. Hun bliver puttet, når hun viser, at hun er træt ved 19-tiden, vågner oftest mellem 00.00 og 02.00, får flaske i søvne og vågner igen ved 04.00-06.00. Flere gange har jeg måtte putte hende videre i barnevogn, da hun er så tilstrækkelig vågen her, at det ofte er svært for hende at gå tilbage i søvnen, selvom hun er tydelig træt.
I løbet af dagen sover hun oftest fra (ca.) 08.00-11, igen fra 13-14.30 og så prøver jeg altid en sen lur ved 17-tiden, det lykkes ikke altid.
Jeg ved ikke, om jeg gør noget helt forkert ift. hende, eller hvad jeg eventuelt kan gøre? Er det "normalt" at nogle børn har SÅ svært ved at overgive sig til søvnen, hun virker nærmest bange, og når øjnene begynder at glippe, så kæmper hun dem åbne igen (medmindre hun er i slyngevuggen). Jeg synes ikke, hun skal ligge og græde i sin seng, men det bliver jo hurtigt en putterutine, hvor jeg tager hende op hele tiden, fordi det bare starter forfra.
Jeg håber, du kan give mig nogle fif til, hvordan jeg kan hjælpe hende bedre. Grunden til jeg købte slyngevuggen var simpelthen, fordi jeg nu har så ondt i ryggen af at have vugget hende i flere timer om aftenen så længe. Når jeg gør det i armene tager det 1 1/2 time, når jeg gør det i slyngevuggen 30 min.
Venligst
en træt mor