Svar: Kan kun finde ro ved bevægelse
30. maj 2021
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du naturligvis vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Først - det lyder ikke som om, at du gør noget forkert. Så prøv at finde roen i at du gør det godt og at du er en god mor, selvom det også kan være lidt svært :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning at gå over til flaske. Børn, som er meget vågne og som sover så lidt, som din datter har gjort - er ofte sultne børn. Amningen har ikke fungeret og efter hun er begyndt med flasken, så er hun begyndt at sove både dag og nat og har her fået de gode lange søvnstræk, som hun har haft behov for. Så det er super godt, og det giver også dig ro at vide, at hun faktisk får sin mælk og at mælkebehovet bliver dækket.
Det er også helt okay, at du har valgt at putte hende i barnevognen og triller hende længere ture for på den måde at sikre hende søvn nok. Ligesom jeg fuldstændig forstår bevæggrundende for at købe en slyngevugge. Den får også din datter til at tage et længere søvnstræk, og det tager nu kun 30 minutter at få hende til at sove, hvor det ellers kan tage 1.5 time - altså igen en fin beslutning, for du er nødt til at gøre det, som lige nu kan fungere for både dig og din datter :)
Når alt dette er sagt, så er det dog også vigtigt at finde ud af, hvorfor hun har så svært ved at overgive sig til søvnen og generelt har svært ved at sove sammenhængende. Hvis du kender årsagen, så er det naturligt lettere at hjælpe hende :)
Mælkeindtaget er naturligt vigtigt at se på og da du nu giver flaske, så ved du præcist hvor meget hun indtager, og det er super godt. Du skal regne med, at hun skal have ca. 140 ml pr kg hun vejer og dette skal så fordeles ud på måske ca. 7 flasker i døgnet. Hendes indtag kan naturligt godt variere, så hun på nogle tidspunkter drikker mere og på andre tidspunkter drikker mindre - men det kan give dig lidt idé om, hvad hendes behov nogenlunde er.
Derudover, så er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Hvis hun får mælk lige før hun skal sove, så vil flasken hjælpe hende til at koble fra, finde ro og overgive sig til søvnen og med mælk i maven vil hun kunne sove længere, før hun så naturligt vågner op, fordi hun er sulten/tørstig igen. I takt med at hun bliver gammel nok til at begynde med lidt skemad, så vil I naturligt få mere rytme, og det vil på sigt være rigtig fint at have en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så stadig tilbydes flasken, før hun skal sove. På den måde vil mælk før lur nu også hjælpe hende til en god rytme senere hen.
Du skal være opmærksom på, om hun kan have ondt. Det kan være smerter fra nakke, skuldre, ryg, lænd.. Når hun ligger på gulvet, hvordan ligger hun så? Triller hun omkring? Løfter hun hovedet højt? Drejer hun sit hoved frit til begge sider? Har hun tendens til lejringsbetinget skævhed af kraniet osv.? Hvis hun har ondt i nakke, skuldre osv. så kan det gøre ekstra ondt, når hun bliver lejret og ligger i en bestemt stilling, f.eks. når hun skal sove, og det kan derfor gøre, at hun har svært ved at sove og at søvnen bliver afbrudt.
Du skal også være opmærksom på, om hun f.eks. kan have problemer med refluks. Det betyder egentlig bare tilbageløb af mælk fra maven - så hun gylper. Eller måske gylper hun ikke, for hun kan også have det, som kaldes silent refluks - hvor mælk og mavesyre står og kører op og ned i spiserøret, uden at det kommer ud som gylp. Det generer dog slimhinden rigtig meget, det svier og det gør ondt - og er især slemt, når hun ligger ned og derfor under søvn. Det kan behandles med medicin, hvis noget sådan spiller ind hos jer :) Og igen er det en overvejelse værd...
Du skriver, at hun ofte fægter med arme og ben, nærmest virker stresset og samtidig har hun slet ikke lyst til at blive svøbt, da det kan gøre, at hun fuldstændig panikker... Hvordan har hun det generelt med berøring? Finder hun ro hos dig, kan hun lide at du kærtegner hende, putter hun sig ind til dig...? Jeg spørger, fordi nogle børn har en sensitiv taktil sans, berøringssans/følesans. Den taktile sans er grundlæggende for hele den sansemotoriske udvikling, da det netop er gennem berøring, at det lille barn mærker verden. Det er denne sans, som registrerer f.eks. smerter, berøring, bevægelse, temperatur, vugning, og hvis barnet f.eks. oplever berøring ubehageligt, så vil det f.eks. trække sig, vil begynde at græde, vil ikke svøbes, holdes, kærtegnes, og kan have rigtig svært ved at finde ro, svært ved at overgive sig til søvnen.
Hvis du tænker, at noget sådan kunne spille ind hos jer, så kan det være en rigtig god idé at kontakte en fysioterapeut eller ergoterapeut med speciale i og viden om børn med sansemotoriske udfordringer. Du kan også hjemme forsøge at stimulere hendes taktile sans ved f.eks. at give hende babymassage, trykmassage, frotterer hende godt med håndklædet i forbindelse med bad, smøre hende med creme, måske stryge hende på huden med en fjer, lade et tørklæde glide over hendes krop...
I forhold til hendes dagsrytme, så tænker jeg, også at det måske kan være en idé for jer, hvis du i en periode prøver at lægge et bad ind midt på dagen. Det kan være med til at aktivere hende rigtigt godt, så hun stimuleres godt både motorisk og mentalt. Hendes vågenperiode bliver lidt længere og derefter kan hun så få sin flaske og blive puttet til en måske lidt længere middagslur...
Det vil sandsynligvis være meget fint med 3 l ure dagligt, så den 3. powernap, som du forsøger at give hende tidlig aften omkring kl 17 vil umiddelbart være en god idé. Hvis middagsluren kommer til at ligge en smule senere, vil dette tidspunkt måske også blive lidt senere og så vil hun naturligt skulle puttes en lille smule senere til natten. Men det er også helt okay.
En skitseret dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
vågner, dagen begynder stille og roligt. I leger, tumler hygger, pludrer.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, I leger, tumler, hygger, pludrer
Frokost: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop. Dette måltid introduceres først, når du fornemmer, at hun er ved at være parat til at få skemad og i starten er det som sagt kun smagsprøver.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt massage, smøres med creme osv.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og I leger, hygger, tumler, pludrer
Sover dagens 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Drømmeflaske
Midt nat: Flaske og sover videre...
Som du kan se, så indgår der 7 flasker i denne plan, og det kan sagtens tænkes, at din datter nogle gange har det fint med f.eks. 6 flasker og andre gange måske behøver en ekstra flaske, hvis hun har sovet en god lang lur - så hun har brug for flaske, både når hun vågner, og før hun skal sove igen. Du skal her naturligt være fleksibel efter hendes behov :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper dig lidt videre og giver lidt idé om, hvad der i øvrigt kan spille ind hos jer. Det er lige nu helt okay at du vælger at bruge barnevognen og slyngevuggen, da det hjælper lillepigen til både at falde i søvn og sove et længere søvnstræk - det er okay!
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske