Svar: Fordeling af søvn om dagen

26. maj 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære M

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring fordelingen af søvn, og hvorvidt det vil være okay at vække din dreng :)

Jeg forstår godt ønsket om, at det er formiddagsluren, som er den korteste lur og middagsluren den længste lur - når lurene er fordelt på denne måde, så er det for mange ofte lettere at få dagen til at hænge sammen, og det er ofte også den rytme, som børn forventes at have, når de starter i dagpleje eller vuggestue...

Men, din dreng er kun 6 måneder gammel, og han skal som udgangspunkt have lov til at regulere sin søvn, som han har behov for. Det vil sige, at hvis han lige nu har brug for at tage sin længste lur om formiddagen, så bør du lade ham gøre det. Det samme gælder, hvis han nogle dage viser behov for to lure og andre dage tre lure, der er nødt til at være en vis fleksibilitet, og hans behov kan variere fra dag til dag.

Dertil kommer at formiddagsluren nogle gange giver noget ekstra, som middagsluren ikke altid gør på samme måde. Undersøgelser viser, at formiddagsluren er bedre til at reparere på en dårlig nattesøvn, - middagsluren reparerer også, men ikke i helt så høj grad som dagens første lur...

Så umiddelbart vil mit svar til dig være, at det skal du passe på med. Især hvis du planlægger at skære halvdelen af luren væk fra den ene dag til den anden. Hvis han er vant til at sove 1.5 time og pludselig kun tilbydes 45 minutter, så vil det ...

Annonce

... være hårdt for ham, og du kan ikke regne med, at han så automatisk forlænger sin middagslur tilsvarende. Faktisk kan det nogle gange gøre, at han så bliver overtræt, sværere at putte og pludselig generelt sover dårligere. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer..

Når det er sagt, så skal hverdagen jo også hænge sammen for jer, så du skal overveje, hvorfor du gerne vil vække ham, og om det er nødvendigt. Hvis du mener, at det er nødvendigt, så vil jeg anbefale dig, at du gør hans formiddagslur gradvist kortere, så du måske afkorter luren med 10-15 minutter af gangen og dette over flere dage - og så skal du samtidig forsøge at forlænge hans middagslur, og alt efter hvordan dette lykkes, må du så vurdere, om det kan lade sig gøre. Hvis han ikke sover længere middagslur, så vil jeg anbefale, at du stopper projektet og lader ham sove og selv regulere sin søvn, som han viser behov for:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Søvnen vil naturligt ændre sig hele tiden. Han bliver mere og mere aktiv både motorisk og mentalt, han begynder at spise flere måltider dagen igennem, hvilket også vil påvirke hans rytme, han vil få længere vågne og aktive perioder osv. Og derfor vil hans rytme og søvn ændre sig. Det er derfor en god idé at se tiden lidt an, for måske vil det ændre sig helt af sig selv, der kan godt være tale om en periode lige nu...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!