Svar: Fordeling af søvn om dagen
26. maj 2021
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring fordelingen af søvn, og hvorvidt det vil være okay at vække din dreng :)
Jeg forstår godt ønsket om, at det er formiddagsluren, som er den korteste lur og middagsluren den længste lur - når lurene er fordelt på denne måde, så er det for mange ofte lettere at få dagen til at hænge sammen, og det er ofte også den rytme, som børn forventes at have, når de starter i dagpleje eller vuggestue...
Men, din dreng er kun 6 måneder gammel, og han skal som udgangspunkt have lov til at regulere sin søvn, som han har behov for. Det vil sige, at hvis han lige nu har brug for at tage sin længste lur om formiddagen, så bør du lade ham gøre det. Det samme gælder, hvis han nogle dage viser behov for to lure og andre dage tre lure, der er nødt til at være en vis fleksibilitet, og hans behov kan variere fra dag til dag.
Dertil kommer at formiddagsluren nogle gange giver noget ekstra, som middagsluren ikke altid gør på samme måde. Undersøgelser viser, at formiddagsluren er bedre til at reparere på en dårlig nattesøvn, - middagsluren reparerer også, men ikke i helt så høj grad som dagens første lur...
Så umiddelbart vil mit svar til dig være, at det skal du passe på med. Især hvis du planlægger at skære halvdelen af luren væk fra den ene dag til den anden. Hvis han er vant til at sove 1.5 time og pludselig kun tilbydes 45 minutter, så vil det være hårdt for ham, og du kan ikke regne med, at han så automatisk forlænger sin middagslur tilsvarende. Faktisk kan det nogle gange gøre, at han så bliver overtræt, sværere at putte og pludselig generelt sover dårligere. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer..
Når det er sagt, så skal hverdagen jo også hænge sammen for jer, så du skal overveje, hvorfor du gerne vil vække ham, og om det er nødvendigt. Hvis du mener, at det er nødvendigt, så vil jeg anbefale dig, at du gør hans formiddagslur gradvist kortere, så du måske afkorter luren med 10-15 minutter af gangen og dette over flere dage - og så skal du samtidig forsøge at forlænge hans middagslur, og alt efter hvordan dette lykkes, må du så vurdere, om det kan lade sig gøre. Hvis han ikke sover længere middagslur, så vil jeg anbefale, at du stopper projektet og lader ham sove og selv regulere sin søvn, som han viser behov for:)
Søvnen vil naturligt ændre sig hele tiden. Han bliver mere og mere aktiv både motorisk og mentalt, han begynder at spise flere måltider dagen igennem, hvilket også vil påvirke hans rytme, han vil få længere vågne og aktive perioder osv. Og derfor vil hans rytme og søvn ændre sig. Det er derfor en god idé at se tiden lidt an, for måske vil det ændre sig helt af sig selv, der kan godt være tale om en periode lige nu...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske