Svar: Manglende søvn om dagen

26. maj 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

For det første, så er det meget vigtigt at du ved, at jeres datter stadig er så lille, at hun har brug for mælk om natten. At sove igennem, når man er 10 uger gammel, betyder, at man får mælk, sover 3-4 timer, får mælk og sover igen. Og det gør jeres datter faktisk om natten - det er altså lige efter bogen, og præcist som det skal være.

Samtidig så sover hun faktisk en ret lang nattesøvn. Det er helt okay, at hendes puttetidspunkt kan variere lidt, ligesom stå op tidspunktet også afhænger af, hvornår hun er kommet i seng og natten derfor begyndt.. men når jeg ser på dine skitserede dagsplaner, så sover hun ofte op mod 12 timer om natten, naturligvis afbrudt af mælk.

Dette gør naturligt, at hun ikke kan sove særligt lange lure om dagen for samlet set, har hun, som du også nævner, behov for godt 15 timers søvn i døgnet og hvis hun har sovet ca. 12 timer om natten feks. fra kl 19 til 07, så vil der ikke være mere end 3 timer tilbage, som så skal fordeles over dagens øvrige 12 timer - og derfor vil hun naturligt sove flere små lure dagen igennem. Hvis ikke hun gjorde det, så ville dagen simpelthen bliver for lang for hende, og hun har netop brug for alle de små afbræk, som lurene giver hende.

Når det så er sagt, så er det dog en god idé, at I så småt begynder at se dagen lidt mere inddelt i perioder - altså perioder, hvor hun skal være vågen, aktiv, bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt og også perioder, hvor hun så får sin flaske og hjælpes til at finde ro og falde i søvn. Lige nu ser det ud som om, at I har rigtig mange korte vågne perioder og rigtig mange korte lure, og I må altså gerne arbejde på at aktivere hende lidt mere, så hendes vågne perioder bliver lidt længere.

Du nævner, at hun har fået skævhed i kraniet, og det er vigtigt, at I får dette behandlet. Derfor er det godt, hvis I kan fortsætte med osteopati, og hjemme skal I dagligt lave øvelser med hende, som kan hjælpe hende med at strække de stramme halssener osv. som hun lyder til at være ved at udvikle. Den uro, som du fornemmer, at hun begynder at få mere og mere i kroppen, vil også kunne afhjælpes ved at I tumler, leger, giver hende et bad, frotterer hende godt med håndklædet, giver hende babymassage og forskellige former for trykmassage osv. Så hun på den måde hjælpes til at bruge sig selv motorisk og også hjælpes til at finde ...

Annonce

... fysisk ro, når det er behovet. Det kan derfor godt være en idé at I en gang imellem giver hende et bad midt på dagen, for at give hende en lidt længere vågenperiode her, hvorefter hun så måske vil kunne sove en lidt længere middagslur igen :)

Det er vigtigt, at I lejrer hende sådan, at hun ikke kun sover med hovedet til venstre. I kan evt. lave en sokkepose - fyld en af dine strømper med grødris og bind en knude, læg sokkeposen ved hendes hoved, så hun bliver forhindret i at kikke til venstre.

De fleste børn vil i 2 måneders alderen variere deres søvn meget, nogle dage kan de sove to længere lure, og andre dage sover de mange små lure. Det hører ligesom alderen til, og det er ofte først i 3-4 måneders alderen, at I rigtig kan begynde at indføre lidt mere rytme. Så på den måde spiller alderen ind og samtidig arbejder tiden også lidt for jer:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu kan I dog godt prøve at se, om hun nogle gange kan aktiveres lidt mere, før hun puttes. Så hun f.eks. ikke kun er vågen i 30 minutter, men i stedet netop tumles og leges lidt ekstra med, før hun så puttes. Præcist som du skriver: "Vi så jo gerne, at hun sov sjældnere, men længere stræk om dagen" og I må netop gerne prøve at aktivere hende så hun sover lidt mindre hyppigt, men måske til gengæld så kan sove bare en smule længere hver gang... det er dog ikke sikkert, at hun kan, men I kan prøve og ellers så vil tiden også gøre sit :)

Det er helt naturligt - og faktisk kun rigtig godt - at hun er begyndt at bruge sin krop mere, og nu også har fundet sine hænder og gerne sutter på sine fingre. Det er tegn på, at hun udvikler sig i rigtig fint retning, men det er naturligt frustrerende, hvis hendes bevægelser gør, at hun får vækket sig selv...

Du skriver, at hun ikke vil svøbes, og det er naturligvis helt okay. Måske har I en sovepose, som hun bruger i barnevognen, i givet fald må hun også gerne puttes i denne i sin seng, hvis I blot sikrer jer, at hun ikke får det for varmt. Det kan være med til at give hende en følelse af at være holdt og kan derfor give lidt ro - ligesom jeres favn og slyngevuggen gør, men hvor hun samtidig lærer at sove i sin seng... Og det kan generelt også være en god idé at putte hende i barnevognen og trille hende en tur midt på dagen for på den måde at se, om I så kan hjælpe hende til at sove et lidt længere søvnstræk. Nu bliver det forhåbenligt lidt bedre vejr, så det bliver lidt lettere at komme ud på ture:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.