Manglende søvn om dagen

26. maj 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Manglende søvn om dagen

Hej Helen,

Tusinde tak for et fyldestgørende svar sidst.

Jeg skriver til dig igen, fordi vores datter på nu 10 uger endnu engang er udfordret på sin søvn.

Hun har som tidligere beskrevet haft problemer med at sove uden bevægelse om dagen, men dette var dog begyndt at blive bedre. Hun var begyndt nogle gange at kunne sove videre i slyngvuggen efter at motoren stoppede og i barnevognen når den holdt stille (efter at være blevet trillet i søvn). Om natten sover hun forsat nogle ok træk på 3-4 timers varighed, men hun er ikke i nærheden af at sove igennem (hun får ellers en flaske med helt op til 170 ml. inden sengetid), men det kommer forhåbentligt.

For et par dage siden ændrede hendes søvn sig dog. Nu powernapper hun pludseligt kun 30-40 minutter om dagen og det gælder både slyngevuggen og barnevognen (begge i bevægelse), hvor hun ellers plejede at kunne tage 2-3 lure af 2-3 timers varighed. Sidesengen dur forsat ikke om dagen. Om natten er hun også begyndt at sove mere uroligt. Vi vågner ofte ved, at hendes arme og ben karter rundt, hun gnider sig i ansigtet og hun er begyndt at sutte på sin hånd (selvom at det ikke er lang tid siden hun har spist). Hun grynter, gir sig og siger en masse lyde og virker meget urolig.

Hvis vi lade hende ligge eller giver hende en sut og holder hende i hånden, kan hun godt falde til ro i en times tid igen (nogle gange). Hun er også blevet mere urolig når hun skal puttes om aftenen. Her kører arme og ben også rundt og hun kaster hovedet voldsomt fra side til side, så det næsten ligner et anfald. Hun er desuden begyndt at krybe helt over i siden af sengen, så hun ligger helt ind til sengeranden. Vi lægger hende i modsat side af sidesengen, så det siger lidt om hvor uroligt hun sover.

Hun sover stadig kun med hovedet kiggende mod venstre. Som også er den side hun ”kryber” til. Vi har været til osteopat en enkelt gang og vi ...

Annonce

... håber på, at de næste par behandlinger, i kombination med daglige øvelser, kan hjælpe på dette, da vi kan se, at hun allerede har fået skævt kranie og stadig er meget spændt i den ene side.

Her er kan du se hvordan hun har sovet de sidste to dage, fra hun blev puttet om aftenen.

Dag 1:
(Blev aftenen før puttet kl. 19:00 og sov frem til kl. 06:25 af hhv. 45 minutter, 4 timer, 2 timer og 45 minutter, 2 timer)
- 07:45-10:32 = 2 timer og 45 minutter (slyngevugge)
- 11:58-12:34 = 35 minutter (barnevogn)
- 13:55-14:25 = 30 minutter (barnevogn)
- 15:15-15:45 = 30 minutter (slyngevugge)
- 16:45-17:25 = 40 minutter (slyngevugge)
- 17:50-21:00 = 3 timer og 10 minutter (slyngevugge)
- 21:45-01:05 = 3 timer og 20 minutter (aftenputtet i sideseng efter sen lur)
- 01:50-05:20 = 3 timer og 30 minutter (sideseng)
- 06:15-07:00 = 45 minutter (sideseng)

Dag 2:
- 08:35-11:10 = 2 timer og 35 minutter (slyngevugge)
- 12:35-13:45 = 1 time og 10 minutter (slyngevugge)
- 15:20-15:50 = 30 minutter (slyngevugge)
- 17:30-18:15 = 45 minutter (slyngevugge)
- 19:30-20:10 = 40 minutter (aftenputtet i sideseng, men vågnede efter kort tid – faldt dog hurtigt i søvn igen)
- 20:20-00:35 = 4 timer og 15 minutter (sideseng)
- 00:55-04:25 = 3 timer og 30 minutter (sideseng)
- 05:00-06:30 = 1 time og 30 minutter (sideseng)

Hun får forsat mellem 14 og 16 timer i døgnet, så det er ikke alarmerende, men er det normal adfærd, at det pludseligt skifter sådan? Vi så jo gerne, at hun sov sjældnere, men længere stræk om dagen. Vi kan også mærke, at hun ikke bliver helt udhvilet og tænker, at det måske kan være årsagen til den urolige nattesøvn.

Har du nogle gode råd? Det eneste jeg selv kan tænke på, er svøb, men det gider hun slet ikke. Hun bryder ud i gråd efter kort tid og det er tydeligt at hun syntes, at det er ubehageligt. Hun har hellere aldrig gidet bæresele.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre