Svar: Tester hun os? 😅

16. maj 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter :)

Det er rigtig godt, at I har klaret perioden med mørkeræd, og det lyder som om, at jeres datter nu faktisk igen er tryg ved at være i sin seng og på sit værelse. Jeg kan ikke helt se, hvordan I har løst det, men vil lige nævne, at en lille natlampe eller lyskæde med beroligende lys kan være en god idé. Mange børn har også glæde af stjerner eller lignende, som lyser i mørke eller måske en lampe, der kan sende lysbilleder op på loftet eller væggen, som hun kan ligge og kikke på...

Det er også vigtigt, at du lader døren til hendes værelse stå åben, når du går fra hende, da det signalerer, at du stadig er der, og at hun også kan søge dig eller kalde på dig, hvis hun har brug for det. Hun kan høre dig og fornemme, at hun ikke er alene, og det kan på den måde give ro med en åben dør.

Jeres datter har en alder nu, hvor hun er langt mere bevidst - og dermed også bevidst om, hvad der foregår, når hun er lagt i seng om aftenen. Hun ved godt, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger i sofaen i stuen. De gange hvor hun er kommet ind til jer, er hun naturligt blevet bekræftet i, at det er sådan. I sidder og hygger, måske står der en slikskål på bordet... der foregår noget rigtig hyggeligt, som hun ikke er en del af, og derfor protesterer hun, når du går, og hun skal være alene. Det er ikke fordi hun ikke bryder sig om sin seng eller om at være på værelset, det handler højst sandsynligt mere om, at hun hellere vil være sammen med jer - og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke hende i.

Jeg tænker, at det er derfor hun higer efter dig og ofte begynder med sit "væææææ", hvor hun egentlig ikke græder rigtigt, men i stedet forsøger at få dig til at blive siddende - og når det så ikke lykkes, så bliver hun naturligt oprigtigt ked af det, og det skifter til ægte gråd, som du skriver.

Derfor er det også rigtig godt, at du prioriterer at sidde hos hende, gør putteritualet til noget trygt, dejligt og rart. Det er vigtigt, at det at komme i seng forbindes med noget dejligt og for hende opleves lige så dejligt, som at være en del af det, der foregår i stuen. Og det er en god prioritering at sidde 10 minutter ved sengekanten, hvis det så gør, at jeres datter kan falde stille og roligt i søvn og derefter sover godt. Men det er naturligvis problematisk, hvis du ender med at skulle sidde der i halve til hele timer. I givet fald er det en rigtig god idé, at du vælger at gå - og netop går til og fra, som du forsøger.

Du skal naturligvis sikre dig, at hendes puttetidspunkt passer, så hun faktisk er træt og parat til at sove, når hun ligger i sin seng. Hvis hun puttes for ...

Annonce

... tidligt og ikke er træt nok, vil hendes protester naturligt være større, og hvis hun puttes for sent og ender med at blive overtræt, vil hun heller ikke kunne sove. Det passer måske med, at hun skal puttes ca. 6 timer efter, at hun er stået op af sin middagslur/sit middagshvil... Og nu hvor hun er begyndt at springe middagsluren helt over, så skal hun måske puttes lidt før. Du skal nok regne med, at hun har behov for ca. 12.5 times søvn i døgnet...

Du skal overveje, om der er ting i hverdagen, som kan gøre det ekstra svært for ende at overgive sig til søvnen netop nu. Det kan være ændringer i vuggestuen, måske venter du dig igen, måske er I flyttet.. der er mange ting som kan spille ind på hendes evne til at finde roen og overgive sig til søvnen og som kan forklare, hvorfor hun higer ekstra meget efter dig netop nu. Det er naturligt vigtigt at anerkende dette :)

Du skriver, at du ikke ønsker, at hun skal føle sig forladt, og det tror jeg bestemt ikke, at hun føler - netop fordi du jo er der, viser dig tilgængelig og hele tiden går frem og tilbage, så du på den måde signalerer, at hun ikke er alene.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må dog også gerne signalere, at det er sovetid nu, og derfor holde fast i, at det er det, som skal ske. Du sidder der ikke for leg og underholdning, du mener faktisk, at hun skal sove, og at hun trygt kan falde i søvn. Derfor skal du signalere dette og prøve at vurdere, hvorfor hun reagerer, som hun gør. Hun lyder til at have en del overspringshandlinger, altså finde på ting for at få dig til at blive - og det skal du naturligvis anerkende, hvis hun som sagt kan falde i søvn i løbet af 10 minutter, fordi du bliver hos hende. Det er langt bedre at blive der, end at gå og putningen så trækker unødigt langt ud. Men igen - hvis hun råber, skriger, leger baby osv. og det på en måde, hvor du ender med at skulle råbe af hende, så tænker jeg godt, at du kan gå og blot sige til hende, at du kommer tilbage, når hun ligger stille i sin seng. Så du ligesom forklarer, hvordan det skal foregå nu og naturligt er der for hende, når hun har brug for det - men hvor I ikke ender med at råbe og skrige af hinanden, for det har ingen af jer glæde af.

Er far hjemme om aftenen, så kan det også være en god idé, at du går, og far kommer ind i stedet, så I skiftes til at være der, til at gå frem og tilbage. På den måde signalerer I begge, at det er sovetid nu, og at I faktisk ikke sidder der til leg og underholdning. I holder også begge fast i det samme, I kan ikke spilles ud mod hinanden, men signalerer begge to, at hun trygt kan lægge sig til at sove, at I er der og passer på hende.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.