Svar: Søvn / Putning - 18 mdr.

6. maj 2021

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære S

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres putteritual og alle dine tanker :)

Du har helt ret, når du skriver, at dagsrytmen og dermed også varigheden af middagsluren naturligt spiller ind på jeres drengs puttetidspunkt om aftenen - og dermed hans evne til at overgive sig til søvnen. Hvis han ikke er træt nok, så kan han naturligt ikke falde i søvn. Derfor skal I se på, hvornår han står op af sin lur for på den måde nogle gange bedre at kunne vurdere, hvornår det rette puttetidspunkt er.

Hans søvnbehov ligger på godt 13 timers søvn i døgnet, og hvis vi siger, at jeres dreng ofte sover 3 timer til middag, så lyder det meget passende, at han falder i søvn kl 20, fordi hans dag altid starter kl 06. Derfor skal I måske prøve at putte ham 19.45, for at se om I kan afkorte putteseancen lidt... ligesom de dage, hvor han måske har sovet 4 timer til middag godt kan have behov for at blive puttet senere.

Derudover så spiller det naturligt ind på jeres drengs evne til at overgive sig til søvnen og også kunne sove igennem om natten, at han har et ritual, hvor I er hos ham hele tiden. Du fortæller, at hvis I rejser jer op, før han er faldet i søvn, så følger han med jer ud af værelset, så derfor bliver I hos ham, aer ham, nusser ham, synger for ham osv. Han har på den måde lært, at I skal være der, for at han kan sove - og når han vågner om natten, så mangler han jer, hvorfor I er nødt til at gå ind til ham, være der for ham igen, nusse, give sut osv. hvor efter han så atter kan sove lidt videre.

Det er derfor en god idé at ændre lidt på jeres putteritual og øve at være på afstand af ham - og for at lære ham dette, så vil jeg anbefale jer, at I forsøger det, som jeg kalder for stryge-tøj metoden.

Start med at putte ham i egen seng, giv ham puttebamse, putteklud eller lignende, der kan fungere som substitut for jer, læse en historie, tal lidt om dagen osv. så han ligger i sin seng og falder til ro - og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Og i stedet for at I så lægger jer ned hos ham, så stiller I jer på værelset og laver noget praktisk som at stryge tøj eller lægge tøj sammen.

Det er vigtigt, at I stiller jer sådan, at han kan se jer, og han ikke behøver stige ud af sin seng for at søge jer. Han skal kunne finde roen ved netop at kunne se, at I stadig er der. I skal derfor stå på værelset eller lige ved døren.

Det er vigtigt, at I kommunikerer sammen. I må meget gerne have kontakt, og I må meget gerne berolige ham med ord, men I sidder ikke længere hos ham. I er der, men på afstand. Og så laver I noget kedeligt. Imens du står og stryger, kan du ...

Annonce

... således sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, mor passer på dig, nat-nat", eller hvad du nu vil sige. I kan også synge godnatsang osv. som han er vant til og som han kender og forbinder med at skulle sove - men det foregår nu også på afstand.

Det er en god idé, at I beder ham lægge sig, fordi det så er mere sandsynligt, at han bliver liggende ned. Hvis I igen og igen lægger ham, så vil det ofte virke som en fjeder, og han vil rejse sig igen og igen. Derfor er det godt, hvis I på afstand kan berolige og sige "læg dig ned, skat, læg dig ned".

Når I er igang med noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller står og stryger tøj, så signalerer I, at når jeres dreng skal sove, så foregår der noget kedeligt. Der er ikke noget, som han går glip af, der sker ikke noget spændende, og derfor kan han lige så godt lægge sig til at sove. I signalerer også, at I har noget praktisk at lave, og at I ikke bare sidder og venter på, at han skal sove.

Han må gerne kalde på jer "mooar?!" eller "faaar?!", og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu, skat", så han hører, at det er det, han skal, men så han samtidig er tryg ved det, fordi I ikke går fra ham. Netop så han lærer, at han ikke behøver følge med jer ud, for I er der hele tiden - bare lidt på afstand.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og stille og roligt, så kan I så begynde at vænne ham til, at han faktisk også godt kan blive liggende i sin seng, selvom I går ud. I kan udnytte det, at I stryger, og sige f.eks. "jeg henter lige en skjorte mere", og så går I ud, og kommer tilbage efter kort tid med en ny skjorte, der skal stryges. Det lærer ham, at han godt kan ligge i sin seng, I forsvinder ikke, I er der stadig væk, og når I går er det kun kortvarigt, så kommer I tilbage. Det er trygt og helt okay. Og gradvist kan I så begynde at være væk i længere tid, før I atter vender tilbage til ham.

Det er på den måde en metode, der er god at bruge, når jeres dreng skal lære at sove og skal kunne falde i søvn uden at I behøver være hos ham hele tiden - og uden at I skal sidde og vente på, at han falder i søvn :)

Jeg vil også lige nævne, at for mange mennesker, er det naturligt, at det kan tage 20-30 minutter at falde i søvn, så måske har jeres dreng brug for den tid i sengen, hvor han kan tumle rundt, brænde lidt overskudsenergi af osv. før han så er parat til at sove - og det er naturligvis også okay. Udfordringen er, at I ikke behøver sidde og kikke på ham, imens han brænder det sidste krudt af og bliver klar - og også her tænker jeg, at netop strygetøj-metoden vil kunne hjælpe jer videre :)

Jeg håber, at I kan bruge dette - rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!