Svar: Søvnrytme - skal den ændres?
4. maj 2021
Alder:
2 mdr.
Kære Sarah
Kæmpe stort tillykke med lillebror :) Det lyder som om, at det er gået rigtig godt, og at I nyder at være en lille familie på fire - hvor er det bare dejligt!
Du skal bestemt ikke ændre noget. Lillebror trives med sin rytme, og det lyder så fint det du fortæller. Han sover ofte to længere lure i løbet af dagen, han får samlet den mængde søvn, som han behøver. Han er vågen, frisk og glad og begynder at kunne bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt - han stortrives! Og man skal aldrig ændre noget, som fungerer godt.
Han vil højst sandsynligt, når han bliver 3-4 måneder gammel, selv begynde at ændre lidt rytme. Han vil måske af sig selv begynde at sove lidt kortere tid af gangen og vil måske derfor begynde at vise behov for at sove en 3. lur - og så kan du begynde at hjælpe ham til en rytme med netop 3 lure dagligt, men lige nu har han ikke brug for det, og du skal ikke ændre noget :)
Han vil også godt i 3-4 måneders alderen kunne begynde at få en længere vågenperiode om aftenen, og det vil også være helt normalt. Det kan altså godt være, at han til den tid pludselig sover en times tid mellem kl 18-19 og herefter vågner han så op og er vågen i nogle timer, før han så er parat til at sove til natten. Hans nattesøvn vil på sigt derfor sansynligvis også blive kortere, end den er nu. Det er okay. De ændrede søvnvaner sker i takt med, at han bliver ældre, og det vil være helt fint. Det er naturligvis ikke sikkert, at det sker, men for mange børn vil det være sådan, og det vil så også ændre sig igen... Det er blot for at forberede jer lidt, at jeg nævner det :)
Der sker altså hele tiden små ændringer, og det er helt okay, men du skal ikke ændre noget, som fungerer - og hos jer fungerer det bare super godt, som det kører lige nu. Følg endelig hans behov og signaler, det trives I alle fire bare rigtig godt med:)
Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske