Svar: Søvnrytme - skal den ændres?

4. maj 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Kæmpe stort tillykke med lillebror :) Det lyder som om, at det er gået rigtig godt, og at I nyder at være en lille familie på fire - hvor er det bare dejligt!

Du skal bestemt ikke ændre noget. Lillebror trives med sin rytme, og det lyder så fint det du fortæller. Han sover ofte to længere lure i løbet af dagen, han får samlet den mængde søvn, som han behøver. Han er vågen, frisk og glad og begynder at kunne bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt - han stortrives! Og man skal aldrig ændre noget, som fungerer godt.

Han vil højst sandsynligt, når han bliver 3-4 måneder gammel, selv begynde at ændre lidt rytme. Han vil måske af sig selv begynde at sove lidt kortere tid af gangen og vil måske derfor begynde at vise behov for at sove en 3. lur - og så kan du begynde at hjælpe ham til en rytme med netop 3 lure dagligt, men lige nu har han ikke brug for det, og du skal ikke ændre noget :)

Han vil også godt i 3-4 måneders alderen kunne ...

Annonce

... begynde at få en længere vågenperiode om aftenen, og det vil også være helt normalt. Det kan altså godt være, at han til den tid pludselig sover en times tid mellem kl 18-19 og herefter vågner han så op og er vågen i nogle timer, før han så er parat til at sove til natten. Hans nattesøvn vil på sigt derfor sansynligvis også blive kortere, end den er nu. Det er okay. De ændrede søvnvaner sker i takt med, at han bliver ældre, og det vil være helt fint. Det er naturligvis ikke sikkert, at det sker, men for mange børn vil det være sådan, og det vil så også ændre sig igen... Det er blot for at forberede jer lidt, at jeg nævner det :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der sker altså hele tiden små ændringer, og det er helt okay, men du skal ikke ændre noget, som fungerer - og hos jer fungerer det bare super godt, som det kører lige nu. Følg endelig hans behov og signaler, det trives I alle fire bare rigtig godt med:)

Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin