Svar: Indkøring i dagpleje og dagsrytme
4. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker i forbindelse med, at din datter nu skal vænnes til dagplejen og dagplejens hverdag :)
Jeg må indrømme, at jeg faktisk har det lidt som dig - jeg synes faktisk, det er temmelig ØV! at din datter skal ændre sin rytme fuldstændig. Der er jo tale om en pige, som har en fuldstændig aldersvarende rytme, og som trives med sin rytme. Hun sover rigtig godt om dagen. Når hun starter dagen kl. 07, så har hun masser af overskud til at møde alle dagens oplevelser og udfordringer, - når du vækker hende kl. 06, så bliver hun træt, pylret og mangler tydeligt overskud.. og hun sover ikke bedre om dagen, tværimod, hun ender med at sove mindre, end hun faktisk har behov for og trives med.
Jeg er helt med på, at dagplejer gerne vil have hende "kørt ind i dagplejens rytme". Det er naturligt praktisk, hvis alle børn sover samtidig og har ens rytme - det forstår jeg godt. Og jeg forstår også godt, at det naturligt er svært for dagplejer at få hverdagen til at fungere, hvis alle børn sover på forskellige tidspunkter.. Men det er vel heller ikke tilfældet? De andre børn sover vel nogenlunde som dagplejer gerne vil have, og netop under indkøring er det vigtigt at kunne være fleksibel og give plads til både længere og kortere lure.
Det er naturligvis vigtigt, at din datter har overskud til bare at være der og være en del af dagen og dagens aktiviteter. Men det betyder ikke, at netop dagsaktiviteterne skal prioriteres lige nu. Naturligvis skal hun på sigt være vågen samtidig med de andre børn, kunne deltage i leg, ture ud af huset osv. men lige nu er det vigtigste ikke leg og underholdning, men netop overskuddet til at møde den store nye verden - og når hun har vænnet sig til det hele, så kan man begynde at hjælpe hende til at være mere med i alt det, som foregår og på de samme tidspunkter, som de andre børn...
Er vi ikke der, hvor du skal prøve at tale med dagplejer om det igen? Kan det virkelig passe, at der ikke er mulighed for at lade din datter bibeholde sin rytme, vågne af sig selv om morgenen og så se, hvordan det fungerer med at sove i dagplejen. Måske vil hun af sig selv begynde at sove kortere tid om formiddagen, netop fordi de jo nogle dage har ture ud af huset, og der sker en masse nye ting. Måske falder hun i søvn, når de triller i legestue, eller hvad de nu laver - fordi hun plejer at sove kl 9.30 - og det er helt fint, så lad hende sove, og se hvornår hun så vågner. Jeg synes, man skal passe meget på at ændre på noget, som faktisk fungerer, især nu hvor hun skal vænnes til så meget nyt, at hun naturligt vil have ekstra brug for sin søvn og sin rytme - sin genkendelighed.
Måske er det noget, som du kan drøfte sammen med dagplejer og den tilsynsførende pædagog, så I kan finde en fælles løsning, så det måske ikke er helt så firkantet, som det lyder til at være lige nu... :)
Jeg synes, det er meget tidligt at sove allerede kl 08... Det kan man måske godt, hvis man er blevet vækket kl. senest 06 om morgenen, men det er jo ikke en formiddagslur, men en morgenlur. Det betyder naturligt også, at dagplejer så lettere vil kunne putte børnene kl 12.. og måske er hendes tanke, at hun ret hurtigt efter 1 års alderen vil have børnene kørt over på kun én lur dagligt, så de sover middagslur fra 12-14/15.. og morgenluren derfor helt skal springes over.
Problemet er bare, at det også er for tidligt at arbejde på dette, når jeres datter bliver 12 måneder. Det vil hun slet ikke være parat til, når hun har så stort behov for sine to dagslure, som hun har. Og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun én lidt længere middagslur. Chancen for at hun vil kunne det er naturligt større, hvis hun ikke bliver vækket allerede kl. 06, så i forhold til fremtiden, så er det faktisk en god idé at bibeholde hendes nuværende stå op tidspunkt, - hvilket hun jo rent faktisk også trives med.
Jeg synes faktisk, at I skal lade jeres datter starte dagen kl 07, aflevere senest kl. 09, og så kan hun få lov til at sove 9.30, som hun plejer - evt. i vognen, hvis dagplejer går i legestue eller andre steder. Er de hjemme, kan hun bare sove, imens de andre børn leger. Så kan hun komme op, spise frokost sammen med de andre, og så blive puttet til middagslur, når hun viser behov for det. Den fleksiblitet bør der kunne være... Og så må I se, hvordan tingene udvikler sig, og hvordan hendes behov viser sig at være.
Det er måske 2 måneder, det drejer sig om, hvor hun vil have behov for sine to lure på denne måde, og herefter så vil hun gradvist begynde at ændre behov. Måske vil hendes formiddagslur blive kortere, og middagsluren naturligt længere. Det kan også være, at hun gradvist vil begynde at kunne være længere vågen om formiddagen, så formiddagsluren ender med at blive til en middagslur i stedet ... det må tiden vise. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget, der er indkøring at tage hensyn til, der er søvn og søvnbehov at tage hensyn til lige nu - og tiden arbejder naturligt for jer.
Som jeg læser dit brev, så har I ikke behov for at vække jeres datter kl. 06, og I vil også helst undgå en sådan rytme i weekenden - og det forstår jeg godt. Især fordi hun som sagt stortrives, som rytmen er... Men I har ikke behov for at aflevere hende tidligt om morgenen. Hvis I på sigt skal aflevere hende kl 7-7.30, så er situationen naturligt en anden, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer....
Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor det skal laves om lige nu, som situationen er, og jeg håber, at der er mulighed for at tage hensyn til jeres datters behov - tingene ændrer sig jo netop de næste måneder frem, og hun skal nok komme til at få en rytme, som dagplejer også synes er god (eller bedre :)).
Hvis det partout skal laves om, så må du skrive til mig igen, og så finder vi en løsning på dette, men lige nu synes jeg faktisk, at din datter skal have lov til at have sin rytme...
Med hensyn til indkøringsplan, så er børn også her forskellige. For nogle børn tager det ikke ret lang tid, for andre tager det flere uger. En god tommelfingerregel er dog, at der ikke bør gå mere end 4 uger, før barnet er faldet til, og det vil sige fire uger, som ikke er afbrudt af sygdom, ferie eller andet, fordi det ofte betyder, at man må starte forfra.
En indkøringsplan kan f.eks. se således ud:
2-3 dage, hvor du er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og dagplejer og viser din datter, at her er hyggeligt og dejligt at være.
2-3 dage, hvor du øver at vinke og gå kortvarigt, lader din datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af dagplejer.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader din datter spise, lege med de andre, blive puttet til lur og taget op af dagplejer - hvorefter du så kommer og henter hende.
Det kan være en rigtig god idé, at I øver at sige "farvel og goddag" i hverdagene, så hun vænnes til, at du godt kan gå og komme tilbage igen, ligesom I kan sige farvel til far, bedsteforældre og andre, som måske går...
Det kan være en god idé, at du ikke bliver hængende alt for længe i dagplejen, når I når til at øve, at du skal gå. Hvis du bliver hængende, så kan hun tolke det som om, at du er utryg ved situationen, og hvis hun fornemmer din utryghed og uro, så vil hun blive smittet af dette.
Det kan være en god idé at aflevere hende i favnen på dagplejer. På den måde signalerer du "nu går mor, og dagplejer passer på dig", og så siger du farvel og går - og dagplejer hjælper din datter med at sige farvel og blive en del af dagens aktiviteter.
Når jeg anbefaler, at det er 2-3 dage af gangen, så er det ford, det er vigtigt at finde balancen mellem at gøre hende tryg og ikke give hende en forventning om, at du kun er væk i kort tid. Hvis hun igennem en længere perioder oplever, at du kun er væk i kort tid og derefter kommer tilbage, så vil hun naturligt kunne forbinde det at være i dagpleje med, at det er sådan det er. Det kan gøre, at hendes indre ur påvirkes, og hun begynder at sidde og spejde efter dig, fordi hun forventer, at du kommer ind af døren lige om lidt, og så bliver hun ked af det, når det ikke sker.
Det betyder naturligvis ikke, at hun skal skal være der i mange timer, og det er rigtig godt, at du har tid til at vænne hende til den nye store verden og kan tage det i mindre etaper - men - det er godt, hvis hun ret hurtigt kan prøve både at spise der, lege der, sove der, så hun lærer, at disse ting sker i dagplejen, disse ting er en del af hverdagen i dagplejen.
Hvis hun har en putteklud, puttebamse eller andet, så vil det være super godt, hvis hun har dette med sig i dagplejen, så hun har noget trygt hos sig med hjemmefra - som kan give lidt trøst og ro, når du ikke er der :)
Med hensyn til banan og forstoppelse, så må det komme an på en prøve. Måske vil hun få hårdere mave af det, måske ikke :) Prøv med lidt og se hvordan maven reagerer og giv så gradvist lidt mere... Hendes mave- og tarmsystem bliver jo også gradvist bedre til at nedbryde forskellige fødevarer.
Hun må gerne få ost. Det kan være ostehaps eller smøreost, eller det kan være jeres almindelige skæreost, som du skærer ud i humpler. Ost bør indgå som del af en varieret kost.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske