Brev:
Indkøring i dagpleje og dagsrytme
4. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Indkøring i dagpleje og dagsrytme
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål ift. min datters rytme og opstart i dagpleje.
Hendes rytme har i lang tid været som nedenstående:
Kl 7: vågner
Kl 7.30: havregrød (0,5-1dl), vand med movicol
Kl 9: bolle med smør og frugt (spiser ikke så meget af det), vand til
Kl 9.30-11: formiddagslur
Kl 11.30: rugbrød (spiser næsten et helt stykke, en ostehaps, agurkestænger eller lign), mælk til
Kl 13.30: flaske (0,2-0,8ml)
Kl 14-15: eftermiddagslur
Kl 15.30: bolle med smør og frugt/bananpandekage/yoghurt med ymerdrys/skefuld peanutbutter (spiser ikke så meget af det), vand til
Kl 17: ærter/majs eller lign (spiser ikke så meget af det)
Kl 18: vores aftensmad med fingrene (hun vil ikke mades mere), mælk til
kl 19.30: aftengrød (spiser kun noget, hvis hun ikke har spist særlig meget aftensmad)
Kl 20: ammes til nat, og sover til næste morgen
Jeg er i gang med at køre hende ind i dagpleje, og har heldigvis massere af tid til det, så vi tager det stille og roligt, selvom hendes rytme giver mig lidt udfordringer. I dagplejen må hun kun sove formiddagslur fra kl 8-9, og middagslur fra kl 12. Jeg er ret øv over dette, da ovenstående rytme passer rigtig godt ind hos os som familie, men selvfølgelig skal min datter også tilpasse sig dagplejen og hendes rytme. Min datter er slet ikke træt kl 8, som hun vågner lige nu. Vil du foreslå, at jeg vækker hende om morgenen kl 6, så hun måske er træt allerede kl 8 til at sove formiddagslur, og skal vi gøre dette i weekenden også?
I sidste uge havde hun nogle dage, hvor hun vågnede allerede kl 6, og sov derfor naturligt tidligere formiddagslur, men det lykkes os ikke at få hende tidligere i seng om aftenen, så hun sov bare færre timer om natten, og hun virkede derfor også mere træt hele dagen. Er lidt nervøs for, at det er sådan det bliver, hvis vi vækker hende kl 6.
Har du et bud på en plan for indkøring, når jeg har god tid til det (indtil videre har det været en uge med ti min hver dag, og en uge med en halv time hver dag)? Dagplejen vil ikke have vi kommer efter kl 9.
Hvis du vil foreslå at vække hende kl 6, har du så et bud på dagsrytme, tænker specielt hvilken mad hvornår/MME, da jeg gerne vil have, hun får så meget mad som muligt, da hun jo er en lidt for lille pige, kun 7,7kg, som også skrevet tidligere. Hun vil normalvis kun have MME, hvis der er gået minimum en time siden et måltid.
Hun vil ikke mades om aftenen mere, hun vil kun selv spise med fingrene, hvor hun naturligt ikke får ligeså meget mad, ej heller ligeså meget sovs og lign fedtstof, desværre.
Har også tidligere skrevet, at min datter døjer lidt med hård mave, og derfor får et halvt brev movicol om morgenen, og har i den forbindelse været nervøs for at give hende banan, da jeg har hørt, det virker forstoppende. Hun elsker dog banan, og ville ønske jeg kunne lade hende spise noget mere af det - synes du det er bedst at lade være, når hun har lidt forstoppelsesudfordringer?
Hvor sundt/usundt er ostehapser egentlig (det er hun nemlig også meget glad for)?
På forhånd mange tak for svar.
Hilsner herfra