Indkøring i dagpleje og dagsrytme

4. maj 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Indkøring i dagpleje og dagsrytme

Hej Helen

Jeg har lige et par spørgsmål ift. min datters rytme og opstart i dagpleje.

Hendes rytme har i lang tid været som nedenstående:
Kl 7: vågner
Kl 7.30: havregrød (0,5-1dl), vand med movicol
Kl 9: bolle med smør og frugt (spiser ikke så meget af det), vand til
Kl 9.30-11: formiddagslur
Kl 11.30: rugbrød (spiser næsten et helt stykke, en ostehaps, agurkestænger eller lign), mælk til
Kl 13.30: flaske (0,2-0,8ml)
Kl 14-15: eftermiddagslur
Kl 15.30: bolle med smør og frugt/bananpandekage/yoghurt med ymerdrys/skefuld peanutbutter (spiser ikke så meget af det), vand til
Kl 17: ærter/majs eller lign (spiser ikke så meget af det)
Kl 18: vores aftensmad med fingrene (hun vil ikke mades mere), mælk til
kl 19.30: aftengrød (spiser kun noget, hvis hun ikke har spist særlig meget aftensmad)
Kl 20: ammes til nat, og sover til næste morgen

Jeg er i gang med at køre hende ind i dagpleje, og har heldigvis massere af tid til det, så vi tager det stille og roligt, selvom hendes rytme giver mig lidt udfordringer. I dagplejen må hun kun sove formiddagslur fra kl 8-9, og middagslur fra kl 12. Jeg er ret øv over dette, da ovenstående rytme passer rigtig godt ind hos os som familie, men selvfølgelig skal min datter også tilpasse sig dagplejen og hendes rytme. Min datter er slet ikke træt kl 8, som hun vågner lige nu. Vil du foreslå, at jeg vækker hende om morgenen kl 6, så hun måske er træt allerede kl 8 til at sove formiddagslur, og skal vi gøre dette i weekenden også?

I sidste uge havde hun nogle dage, hvor ...

Annonce

... hun vågnede allerede kl 6, og sov derfor naturligt tidligere formiddagslur, men det lykkes os ikke at få hende tidligere i seng om aftenen, så hun sov bare færre timer om natten, og hun virkede derfor også mere træt hele dagen. Er lidt nervøs for, at det er sådan det bliver, hvis vi vækker hende kl 6.

Har du et bud på en plan for indkøring, når jeg har god tid til det (indtil videre har det været en uge med ti min hver dag, og en uge med en halv time hver dag)? Dagplejen vil ikke have vi kommer efter kl 9.

Hvis du vil foreslå at vække hende kl 6, har du så et bud på dagsrytme, tænker specielt hvilken mad hvornår/MME, da jeg gerne vil have, hun får så meget mad som muligt, da hun jo er en lidt for lille pige, kun 7,7kg, som også skrevet tidligere. Hun vil normalvis kun have MME, hvis der er gået minimum en time siden et måltid.

Hun vil ikke mades om aftenen mere, hun vil kun selv spise med fingrene, hvor hun naturligt ikke får ligeså meget mad, ej heller ligeså meget sovs og lign fedtstof, desværre.

Har også tidligere skrevet, at min datter døjer lidt med hård mave, og derfor får et halvt brev movicol om morgenen, og har i den forbindelse været nervøs for at give hende banan, da jeg har hørt, det virker forstoppende. Hun elsker dog banan, og ville ønske jeg kunne lade hende spise noget mere af det - synes du det er bedst at lade være, når hun har lidt forstoppelsesudfordringer?

Hvor sundt/usundt er ostehapser egentlig (det er hun nemlig også meget glad for)?

På forhånd mange tak for svar.

Hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder