Brev:
Ændre soverytme ifm dagpleje
4. maj 2021
Alder:
9 mdr.
Ændre soverytme ifm dagpleje
Hej Helen
Min dejlige dreng begynder indkøring i dagplejen om ca. en måned.
Lige nu sover han en lang formiddagslur og en kort eftermiddagslur og vil høre dit råd til hvordan vi bedst ændrer det så det passer med rytmen i dagplejen? Så de kan komme på tur mm om formiddagen.
Hans døgnrytme er som følger:
6.00 - vågner
6.30 - havregrød m frugtmos
7.30 - Bolle, frugt mm
8-8.30 - bliver puttet til formiddagslur og sover 2-3 timer som regel
11-12 - frokost
13-13.30 - flaske og puttes til middagslur og sover 45 min-1 time
14.30-15 - bolle, frugt, grød eller lignende
17.00 - aftensmad (vi spiser så tidligt for at det passer med den trætte storebror)
19-19.30 - får flaske og puttes
22.30 - drømmeflaske
Han vågner ofte omkring kl 2 og roder rundt. Får lidt vand, måske en ren ble (nogle gange kan den ikke holde hele natten). Han kan være vågen 30 min andre gange 1,5 time). Jeg tænker bestemt at det lige nu forstærker hans lyst til at sove længe om formiddagen, fordi han er ekstra træt.
Vi kan ikke gennemskue hvorfor han vågner der. Han kunne måske være lidt sulten, da han ofte kun spiser 80-100 ml af drømmeflasken. Han spiser dog altid næsten det hele af putteflasken.
Og det kunne måske også bare være udvikling og uro. Det er dog ved at være lidt hårdt for forældrene også :)
Han sover stadig ved siden af os - koblet til vores seng. Og vi har snakket om det kan være vores uro der vækker ham?
Hvad er dine tanker omkring det?
På forhånd tak,
Mange hilsner
Mor