Svar: Putning uden amning

4. april 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og den meget fine beskrivelse af, hvordan putning foregår hos jer - jeg kan godt forstå, at I ønsker nye rutiner, for det lyder super hårdt, når det er aften efter aften efter aften... :)

Det er vigtigt at sikre sig at puttetidspunktet er det rigtige. Jeres datter kan ikke sove, hvis hun ikke er træt og føler sig parat. Og I skal regne med, at hun nu har brug for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover 2-3 timer til middag, så vil hendes nattesøvn skulle vare 9.5-10 timer og da hun starter dagen 7.30, så betyder det at hendes puttetidspunkt vil være omkring 21.30...

Hvis I putter hende 1 time før hun egentlig er parat til at sove, så vil hun lære, at putningen består af en times lang ritual - hvor hun putter med far, mor ligger og synger 6 sange, hun rejser sig, bliver bedt om at lægge sig igen, hun hopper rundt, leger osv. Det er sådan, hun tror, putningen nu fungerer - og for at vænne hende til at putningen består af et ritual, som varer ca. 15 minutter, så er det derfor vigtigt, at I ikke putter hende, før hun er parat...

Derudover, så kan jeg læse ud af jeres brev, at I prioriterer samsovning højt, og at I begge gerne vil prioritere at være der, når jeres datter skal sove. Og det er rigtig fint, det må I gerne gøre. I skal dog være bevidste om, at når I er der, så kan det godt opfattes som mulighed for at lege, tumle rundt og hygge. Jeres datter kan godt se jeres tilstedeværelse som en mulighed for at I netop skal være sammen - og ikke give hende forståelse for, at hun skal lægge sig til at sove og at I faktisk har andre ting, som I er nødt til at tage jer af.

Her kan det være en god idé at bruge det, som jeg kalder stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge vasketøj sammen, fordi I på den måde signalerer, at når hun skal sove, ås har I noget kedeligt at lave. I sidder ikke bare og vente spå at hun skal falde i søvn, og I sidder der ikke til leg, hygge og underholdning, men når hun skal sove, så skal I lave noget kedeligt.

I skal stille jer på værelset eller lige ved døren. Det er vigtigt, at hun kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om du/I er der...

Når mor eller far står og laver noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller står og stryger, så signalerer I, at der ikke sker noget spændende. Der er ikke noget hun går glip af, det er kedeligt, det du laver :) Derfor kan hun lige så godt lægge sig til at sove - der er ikke noget sjov, og I er der ikke ...

Annonce

... til at lege og underholde, det er faktisk sovetid nu :)

I må meget gerne have kontakt og småsnakke sammen. Hun kan kalde "mor?!" eller "far?!" og I kan svare f.eks. "ja, skat, jeg er lige her", ligesom I også an sige f.eks. "læg dig ned skat, nat-nat", så hun hører, hvad det er, hun skal nu. Netop det at bede hende selv om at lægge sig vil ofte gøre, at hun bliver liggende - hvorimod, hvis hun igen og igen rejser sig og I går hen og lægger hende ned, så vil det virke modsat, virke som en fjeder, hvor hun rejser sig igen og igen. Ved at stå der, lave noget praktisk, så er I der stadig, I går ikke fra hende, men I signalerer samtidig at det er tid til at sove nu. Og mor kan naturligvis stadig godt synge et par godnatsange imens... så hun lærer at falde i søvn i sin seng med mor eller far på afstand.

Stille og roligt kan I så udvide metoden og begynde at gå til og fra, så hun lærer, at hun godt kan være alene i soveværelset. I kan f.eks. sige: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen". På den måde har I et formål med at gå, som ikke stiller krav til hende om at skulle sove, og I er kun kortvarigt væk, og kommer tilbage med noget rent tøj i hånden. På den måde lærer hun, at hun kan ligge roligt i sin seng, I kommer tilbage som lovet, og det er trygt og okay at være der - I er kun kortvarigt væk. Og stille og roligt kan du/I så være væk i længere og længere tid, før I vender tilbage og tjekker, om hun er faldet i søvn :)

I kan med fordel også nogle gange skiftes til at gå frem og tilbage, så hun ikke vænnes til at både mor og far skal være der for at sove, men at I netop godt kan gå til og fra og at det også er helt okay....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan overveje, om hun vil have glæde af en godnathistorie, en godnatsang - måske en personlig godnatsang - som er indspillet og som I derfor kan afspille. Så mor ikke behøver ligge og synge 6 sange eller mere, men så der er et alternativ her, som faktisk gør, at I kan gå fra hende og hun stadig kan ligge og falde i søvn til lyden af en sang, noget beroligende musik, en historie eller lignende. Altså noget som på sigt kan erstatte behovet for jer. Ikke at I ikke stadig skal være der og sige godnat, og selvfølgelig må mor stadig meget gerne synge - men så I kan korte jeres nuværende ritual ned og lade noget andet tage over.

Når det så er sagt, så skulle jeres nuværende ritual også meget gerne blive afkortet, hvis hun puttes så sent, at hun tydeligt (og udregnet) er parat til at sove :)

Jeg håber, at I kan bruge disse overvejelser lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år