Brev:
Putning uden amning
4. april 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putning uden amning
Kære Helen
Den 28/03 måtte vi fjerne den sidste amning på dagen vi havde tilbage, fald-i-søvn amningen. Dette da jeg simpelthen ikke kunne være i det mere.
Ud over at det i høj grad er et sorgfuldt farvel til en den nærhed for mor (nok i højste grad) og datter, betyder det også at vores datter nu efter 2år og 3 måneder, skal lærer at falde i søvn i en stillestående seng uden bryst i munden, noget hun aldrig har prøvet før (ihvertfald ikke med succes). Og det går bedre end håbet, men slet ikke godt nok.... vi er meget trætte.
Siden ammestop har vores aftner nogenlunde set ud således:
17:30 Aftensmad
18:30 Bad
19:00-19:30 Legetid
20ish: Aftensnack (grønt, bananpandekager eller rugbrød) og forsøger taler dagen igennem
Børste tænder
20:30: puttetid... og det er her vi har brug for hjælp. Det har taget os mellem 1 time og 2,5 time at putte hende, siden vi startede ammestop. Vi forsøger at ligge tæt og læse bøger, en af dem er “de små synger” hvor mor synger nogle bestemte sange. Herefter kommer hun over i sin seng (vi sover sammen og hendes seng er koblet på vores) hvor hun drikker fra tudekop, har sin dukke, sin kanin og sine sutter. Far ligger sig ved siden af hende og nusser, mens mor ligger yderst i sengen og synger:
1. jeg en gård mig bygge vil
2. Lille blop nu skal du sove
3. Jeg ved en lærkerede
4. Solsikke
5. Se min kjole
...Og nogen gange 2 gange (det er virkelig mange sange, men vi har en fornemmelse af at hun vil springe ud af sengen igen, hvis jeg stopper med at synge)
Ovenstående ville være fint hvis det bare var sådan det forløb, men de fleste aftener er hun løbet frem og tilbage efter nye bøger at læse, omrokeret sin senge, forsøgt at putte mor med nus og også bare løbet ind i stuen for at lege.
Det er klart at hun har svært ved at finde ro og far ender med at gå ind i stuen og være med hende.. med minimum aktivitet, ind til hun næsten falder om af træthed og han kan tage hende med ind i sengen hvor vi så kan gennemføre resten af ovenstående rutine, alt efter hvor vi slap.
Hvis vi prøver at stå fast på at hun skal være i sengen eller på værelset efter puttetid, eskalerer situationen og hun bliver meget frustreret og ked af det, hvilket betyder at hun stikker af og bestemt ikke er afslappet og klar til at sove.
Lidt ekstra information er at vi omkring jul havde rigtig store problemer med at få vores datter til at sove. Derfor fjernede vi halvdelen af hendes legetøj, fjernede alt tv fra kl 17:30, blev meget mere faste i vores tidspunkter for aktiviteter på dagen og begyndte at tale dagen igennem (i det omfang hun orker) til aftensnack. OG det gjorde underværker! Men dengang havde vi selvfølgelig også stadig brystet hun faldt i søvn ved.
Vores datter har aldrig været en der sov mere end højst nødvendigt og vi tror måske hun generelt har haft let til at blive fyldt op på indtryk.
Hun bliver vækket kl 07:30 hver morgen. Sover lur ved 11:45-12:00 tiden og herfra 1-2 timer (nogengange 3 hvis det er helt vildt).
Vi håber du kan hjælpe med nogle gode råd til at gøre putteritualet kortere, for vores alles skyld.
På forhånd tak!