Svar: Sover kun ved brystet
28. marts 2021
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af din lille datter - og velkommen til :)
Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig. Der er nemlig lidt ting, som vi lige skal have slået fast...
Det er vigtigt, at du ved, at det at få mælk via enten bryst eller flaske er en helt naturlig del af din datters putteritual. Det er vigtigt at hun får mælken, før hun skal sove, så hun netop med bryst eller flaske, kan koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Samtidig sikrer mælk i maven før putning, at hun kan sove et lidt længere søvnstræk og ikke vågner op, fordi hun naturligt er sulten igen.
I løbet af 1-2 måneder skal hun stille og roligt igang med skemad, og i takt med at hun begynder at spise grød og mos flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner - og så stadig får mælk før hun skal sove. På den måde indgår mælken stadig som en del af hendes putteritual, og samtidig sikrer det plads i maven til netop både skemad og mælk, så hendes behov dækkes bedst muligt.
Det er derfor ikke et spørgsmål om, at hun skal vænnes væk fra brystet om dagen, før hun skal sove, men derimod et spørgsmål om, at du gradvist skal vænne hende til at blive flyttet fra din favn, før hun sover helt. Hun skal altså ikke lægges vågen i sin seng og det er ikke meningen, at hun skal græde sig i søvn, men du skal flytte hende fra dig lige der, hvor hun næsten sover, kæmper for at holde øjnene åbne, hun har mælk i mundvigene, ligge helt slapt, men kan dog registrere, at hun flyttes fra din favn og ned i seng eller barnevogn.
Det kan være en god idé at svøbe hende, fordi det at være svøbt, eller puttet i en sovepose, vil give hende en følelse af at være holdt, men det vil være af et klæde/pose og ikke at dine arme. Det kan gøre skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove mindre voldsomt for hende og dermed gøre det lettere at putte hende fra dig.
Det kan også være en idé med en klud, som dufter af dig. Det at lade en klud følge med fra din favn og over i egen seng kan give hende lidt fornemmelse af, at du stadig er i nærheden. Du kan sove med en stofble eller lignende en nat og lade stofbleen være der, når du ammer, så kommer den automatisk til at dufte af mor :) Den kan evt. kobles til en sut, måske vil hun acceptere sutten, når hun begynder at være lidt mindre i favn og måske ender med at blive ammet mindre hyppigt... Det kan forsøges :)
Start med at amme hende, skift hendes ble og gør hende klar til at skulle sove - svøb hende eller put hende i en sovepose - og am hende så igen. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putter du hende så fra din favn og ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin putte-sutte-klud hos sig, så hun kan dufte dig. Stå ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt, imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Putter du hende i tremmesengen, så vip/vug hende imens hun ligger i sengen, putter du hende i barnevognen, så tril barnevognen lidt frem og tilbage og lul hende på den måde ind i søvnen.
Bliver hun helt ulykkelig, så skal du naturligvis tage hende op, trøste, berolige og betrygge, evt. give brystet igen og få ro på og når hun så atter virker parat, så forsøger du igen at lægge hende fra dig.Det er ikke en kamp og derfor er det ikke et spørgsmål om "gråd" og at hun "skal give op" eller at du skal :) Lykkes det kun hver anden gang at putte hende før hun sover helt, så er det helt okay, det er en gradvis tilvænning. Når hun får drømmeflasken om aftenen, så er det fint at gøre det samme - hvis hun vågner op og er vågen, når hun får flasken, men spiser hun flasken i søvne, så skal I bare lade hende spise i søvne og sove videre.
Med hensyn til hendes små lure dagen igennem, så er det helt naturligt, at hun ikke kan sove særligt lange lure. Hendes søvnbehov er ca. 15 timers søvn i døgnet, og du fortæller, at hun kan sove op mod 12 timer om natten, hvilket naturligt betyder, at hun så ikke kan sove mere end 3 timer samlet i løbet af dagen. Da hun har brug for flere lure, flere små afbræk dagen igennem, så giver det naturligt ikke plads til særligt lange lure og det er helt okay.
Det er på samme måde også helt okay, at hun ikke kan være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen, men så har brug for søvn igen. Det vi naturligt ændre sig i takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad, får mere rytme, vil have mere aktive vågne perioder - og nattesøvnen bliver kortere... så på den måde arbejder tiden også lidt for jer, men lige nu er det du skal arbejde lidt på at putte hende fra din favn, før hun sover helt - ikke vågen, men døsig, og på den måde prøve at vænne hende til, at hun godt kan sove lidt for sig selv. Det er også trygt og helt okay at kunne dette :)
Rigtig meget held og lykke - og derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse mere om søvn, putning, rutiner osv. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske