Sover kun ved brystet

28. marts 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sover kun ved brystet

Hej Helen

Jeg har brug for din hjælp og råd til hvordan jeg får vendt min datter 15 uger af med at falde i søvn ved brystet.

Min datter vejede 3050 ved fødslen (gik 1 uge over tid). Amningen var svær at få etableret og vi var tæt på at give op og måtte i de første 2 måneder supplere med 3 flasker mme om dagen. For at få min produktion op så ammede jeg næsten hele tiden - ca hver time (begge bryster). Vi kom ned på 1 flaske mme om aftenen som vi har bibeholdt da min datter trives med det. (Far giver flasken hvor hun også falder i søvn)

Hun sover 11-12 timer om natten uden bryst fra ca 19-6 (vågner og dår flaske omkring kl 22 som far giver, her falder hun også i søvn ved flasken). om dagen sover hun for det meste kun powernaps og har generelt været en kamp hvor alt er prøvet for at få hende til at sove mere end 30-40 min ad gangen. Det eneste der virker er at hun sover om eftermiddagen hos mig (ved brystet) fra ca 13-15. Ellers spver hun lur i slyngevugge og barnevogn. Det er kun i barnevognen hun falder i søvn af sig selv (mens vi går tur) Hun kan ikke holde sig vågen mere end halvanden til 2 timer ad gangen.

Vi har døjet rigtig meget med mavekneb og prutter og fra hun var omkring 3 uger og indtil 13 uger græd/skreg ...

Annonce

... hun 3-4 timer hver dag på grund af maven og prutterne. Det er blevet væsentlig bedre nu hvor hun højst pjevser i kortere perioder og det vækker hende heller ikke længere fra søvnen.

Men fordi hun har haft så mange problemer med maven så har hun naturligt nok ligget rigtig meget og ammet da det var det eneste sted hun kunne finde ro. Hun har er enormt suttebehov og vil ikke tage sut.

På grund af hendes mave har vi helt sikkert taget den lette løsning og lader hende falde i søvn ved brystet, simpelthen fordi det gav ro og det jo næsten var ubærligt at se hende så ulykkelig.

Nu er der styr på maven og jeg er klar til at tage kampen og få hende væk fra brystet når hun skal sove. Jeg er ikke i tvivl om at det vil medføre en masse gråd og det er nok denne jeg er i tvivl om hvordan jeg håndtere. Jeg har forsøgt mig med nus, kærtegn, nusseklud, sang og meget andet men hun skriger og græder helt utrøstelig.

Jeg tænker at starte med at “fjerne” brystet om dagen når hun skal sove men hvordan håndtere jeg hendes gråd som erfaringsmæssigt kan vare i timer. For jeg vil jo ikke lade hende ligge og græde sig selv i søvn. Skal jeg tage hende op og trøste også ligge hende ned igen og ellers gentage dette til hun “giver op”

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor