Brev:
Sover kun ved brystet
28. marts 2021
Alder:
4 mdr.
Sover kun ved brystet
Hej Helen
Jeg har brug for din hjælp og råd til hvordan jeg får vendt min datter 15 uger af med at falde i søvn ved brystet.
Min datter vejede 3050 ved fødslen (gik 1 uge over tid). Amningen var svær at få etableret og vi var tæt på at give op og måtte i de første 2 måneder supplere med 3 flasker mme om dagen. For at få min produktion op så ammede jeg næsten hele tiden - ca hver time (begge bryster). Vi kom ned på 1 flaske mme om aftenen som vi har bibeholdt da min datter trives med det. (Far giver flasken hvor hun også falder i søvn)
Hun sover 11-12 timer om natten uden bryst fra ca 19-6 (vågner og dår flaske omkring kl 22 som far giver, her falder hun også i søvn ved flasken). om dagen sover hun for det meste kun powernaps og har generelt været en kamp hvor alt er prøvet for at få hende til at sove mere end 30-40 min ad gangen. Det eneste der virker er at hun sover om eftermiddagen hos mig (ved brystet) fra ca 13-15. Ellers spver hun lur i slyngevugge og barnevogn. Det er kun i barnevognen hun falder i søvn af sig selv (mens vi går tur) Hun kan ikke holde sig vågen mere end halvanden til 2 timer ad gangen.
Vi har døjet rigtig meget med mavekneb og prutter og fra hun var omkring 3 uger og indtil 13 uger græd/skreg hun 3-4 timer hver dag på grund af maven og prutterne. Det er blevet væsentlig bedre nu hvor hun højst pjevser i kortere perioder og det vækker hende heller ikke længere fra søvnen.
Men fordi hun har haft så mange problemer med maven så har hun naturligt nok ligget rigtig meget og ammet da det var det eneste sted hun kunne finde ro. Hun har er enormt suttebehov og vil ikke tage sut.
På grund af hendes mave har vi helt sikkert taget den lette løsning og lader hende falde i søvn ved brystet, simpelthen fordi det gav ro og det jo næsten var ubærligt at se hende så ulykkelig.
Nu er der styr på maven og jeg er klar til at tage kampen og få hende væk fra brystet når hun skal sove. Jeg er ikke i tvivl om at det vil medføre en masse gråd og det er nok denne jeg er i tvivl om hvordan jeg håndtere. Jeg har forsøgt mig med nus, kærtegn, nusseklud, sang og meget andet men hun skriger og græder helt utrøstelig.
Jeg tænker at starte med at “fjerne” brystet om dagen når hun skal sove men hvordan håndtere jeg hendes gråd som erfaringsmæssigt kan vare i timer. For jeg vil jo ikke lade hende ligge og græde sig selv i søvn. Skal jeg tage hende op og trøste også ligge hende ned igen og ellers gentage dette til hun “giver op”
På forhånd tak