Svar: Opfølgning på storesøsters søvn

26. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Hmm... det er nu ikke helt nemt... Først - snorken.. kan det ikke afhjælpes eller måske bare mindskes med en næseklemme, næsekegle eller lignende. Der findes forskellige anti-snorkemidler, som kan forsøges... uden at jeg ved særlig meget om det :)

Og så køjeseng... Det forstår jeg godt, som løsning. Det gør jo netop at begge børn kan sove på samme værelse, når der ikke er så meget plads... MEN, jeg er ikke stor fan af at lillebror i en alder af 4 knap 5 år skal ligge i øverste køje. Også fordi han jo stadig bruger ble om natten og i løbet af det næste års tid skal kunne komme ud af sengen og nå toilettet - også når han er træt og halvsovende. Og jeg forestiller mig, at det godt kunne give lidt farlige situationer...

Og så er der storesøster, som jo har brug for kontakten, nærheden - hvilket hun ikke får, når de ligger i køjeseng. Og samtidig så er hun nu 7.5 år gammel og vil faktisk gerne have sit eget værelse, eller vil gerne bibeholde det værelse, som hun har nu - og det forstår man jo også godt... så hmm.. ikke nemt...

Tisser lillebror nogle gange igennem om natten eller holder bleen? Jeg spørger fordi I jo også kunne prøve at lade ham sove sammen med storesøster i hendes seng. Hvis hun risikerer at vågne op i en seng der sejler, fordi lillebror tisser, så dur det ikke, for så vil hun blive irriteret på ham, og det har han ikke brug for. Men hvis han sover med en ble som holder til næste morgen, så kunne de måske godt sove i sammen seng på hendes værelse - om ikke andet for at prøve det. Og hvis de så er glade for det, så kan man derfra tale med dem om en løsning. Det afhænger naturligvis af, hvor bred hendes seng er, og om de kan være der. Er der plads til en madras på gulvet på hendes værelse, så kunne lillebror måske også ligge ...

Annonce

... på den i hendes værelse, så det er ham der flytter ind til hende om aftenen, og hun således ikke skal opgive sit værelse lige nu... er der på ingen måde plads til en sådan løsning, så dur det naturligvis ikke.

Jeg tænker et eller andet sted, at I er nødt til at lytte til hende og hendes behov for at beholde eget værelse. Hun har en alder, hvor hun vil føle det meget voldsomt, hvis I pludselig insisterer på, at hun skal give sit værelse op, og hun har direkte sagt, at det vil hun ikke. Det handler selvfølgelig også om, at hun gerne vil have kontrol og den usikkerhed hun pludselig føler, når I vil lave de kendte rammer om - men det handler også om, at hun jo efterhånden er en stor pige, der naturligt har brug for sit værelse, når skolekammerater kommer på besøg osv. Og det er også vigtigt at acceptere. Så at hun ikke vil ind til lillebror tænker jeg, at I er nødt til at acceptere - men måske kan han komme ind til hende på en eller anden måde...

Hvis køjesengen ender med at være jeres valg, kunne storesøster så måske ligge i den øverste køje og lillebror i underste... Senge fås også i meget forskellige bredder - så måske kunne en seng på 110 eller 120 cm fint rumme to børn og stadig være der...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker altså, at det vil være synd at kræve, at storeøster skal flytte ud af sit værelse, fordi hun jo tydeligt giver udtryk for, at det vil hun være rigtigt ked af, men jeg synes til gengæld godt, at I kan begynde at vænne børnene til at de søger jer om natten, hvis de vågner - så det ikke er mor og far der render rundt igen og igen hele natten igennem, men at I netop forsøger at lære dem, at I er der om natten, og de må gerne komme ind i soveværelset - men de kan godt selv gå ind til jer...

Lidt tanker frem og tilbage, som jeg håber, at I kan bruge :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder