Svar: Opfølgning på storesøsters søvn
26. marts 2021
Alder:
7 år, 7 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev :)
Hmm... det er nu ikke helt nemt... Først - snorken.. kan det ikke afhjælpes eller måske bare mindskes med en næseklemme, næsekegle eller lignende. Der findes forskellige anti-snorkemidler, som kan forsøges... uden at jeg ved særlig meget om det :)
Og så køjeseng... Det forstår jeg godt, som løsning. Det gør jo netop at begge børn kan sove på samme værelse, når der ikke er så meget plads... MEN, jeg er ikke stor fan af at lillebror i en alder af 4 knap 5 år skal ligge i øverste køje. Også fordi han jo stadig bruger ble om natten og i løbet af det næste års tid skal kunne komme ud af sengen og nå toilettet - også når han er træt og halvsovende. Og jeg forestiller mig, at det godt kunne give lidt farlige situationer...
Og så er der storesøster, som jo har brug for kontakten, nærheden - hvilket hun ikke får, når de ligger i køjeseng. Og samtidig så er hun nu 7.5 år gammel og vil faktisk gerne have sit eget værelse, eller vil gerne bibeholde det værelse, som hun har nu - og det forstår man jo også godt... så hmm.. ikke nemt...
Tisser lillebror nogle gange igennem om natten eller holder bleen? Jeg spørger fordi I jo også kunne prøve at lade ham sove sammen med storesøster i hendes seng. Hvis hun risikerer at vågne op i en seng der sejler, fordi lillebror tisser, så dur det ikke, for så vil hun blive irriteret på ham, og det har han ikke brug for. Men hvis han sover med en ble som holder til næste morgen, så kunne de måske godt sove i sammen seng på hendes værelse - om ikke andet for at prøve det. Og hvis de så er glade for det, så kan man derfra tale med dem om en løsning. Det afhænger naturligvis af, hvor bred hendes seng er, og om de kan være der. Er der plads til en madras på gulvet på hendes værelse, så kunne lillebror måske også ligge på den i hendes værelse, så det er ham der flytter ind til hende om aftenen, og hun således ikke skal opgive sit værelse lige nu... er der på ingen måde plads til en sådan løsning, så dur det naturligvis ikke.
Jeg tænker et eller andet sted, at I er nødt til at lytte til hende og hendes behov for at beholde eget værelse. Hun har en alder, hvor hun vil føle det meget voldsomt, hvis I pludselig insisterer på, at hun skal give sit værelse op, og hun har direkte sagt, at det vil hun ikke. Det handler selvfølgelig også om, at hun gerne vil have kontrol og den usikkerhed hun pludselig føler, når I vil lave de kendte rammer om - men det handler også om, at hun jo efterhånden er en stor pige, der naturligt har brug for sit værelse, når skolekammerater kommer på besøg osv. Og det er også vigtigt at acceptere. Så at hun ikke vil ind til lillebror tænker jeg, at I er nødt til at acceptere - men måske kan han komme ind til hende på en eller anden måde...
Hvis køjesengen ender med at være jeres valg, kunne storesøster så måske ligge i den øverste køje og lillebror i underste... Senge fås også i meget forskellige bredder - så måske kunne en seng på 110 eller 120 cm fint rumme to børn og stadig være der...
Jeg tænker altså, at det vil være synd at kræve, at storeøster skal flytte ud af sit værelse, fordi hun jo tydeligt giver udtryk for, at det vil hun være rigtigt ked af, men jeg synes til gengæld godt, at I kan begynde at vænne børnene til at de søger jer om natten, hvis de vågner - så det ikke er mor og far der render rundt igen og igen hele natten igennem, men at I netop forsøger at lære dem, at I er der om natten, og de må gerne komme ind i soveværelset - men de kan godt selv gå ind til jer...
Lidt tanker frem og tilbage, som jeg håber, at I kan bruge :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske