Brev:
Opfølgning på storesøsters søvn
26. marts 2021
Alder:
7 år, 7 mdr.
Opfølgning på storesøsters søvn
Kære Helen,
Mange tak for svar vedr. storesøsters svære puttesituation og mange opvågninger. Det var meget brugbart.
Og for at svare på dit spørgsmål, så er den primære årsag til, at min mand og jeg ikke sover sammen faktisk, at han snorker 😊
I begyndelsen var det smartest ift børnene, men nu hvor det ikke fylder så meget længere, har vi ikke rigtigt fået gjort noget ved det, fordi jeg vågner så mange gange, når vi sover sammen.
Men måske det kan lykkes, hvis jeg sover med ørepropper, og børnene sover sammen. Så kan Far lytte efter børnene.
Vi er umiddelbart lune på din ide om at lade børnene sove sammen. Lillebror (på 4 1/2) skal alligevel snart have ny seng, fordi han er blevet for lang til den gamle juniorseng, og han ville elske en halvhøj køjeseng med storesøster nedenunder.
Da vi nævnte det for storesøster blev hun i første omgang glad og synes, ideen lød spændende. Men da hun skulle sove den pågældende dag, blev hun meget ked af det ved at tænke på det. Hun nævnte, at hun ikke ville kunne lide at sove på lillebrors værelse og slet ikke i underkøjen (der er ikke plads til en stor seng på hendes værelse, og hun vil ikke bytte værelse, da hendes værelse er tættest på forældresoveværelset).
Det var Far, der puttede den dag, så jeg er usikker på, hvad det kom af. Men det lyder som kontroltab (som hun helt naturligt har det svært med), og så det faktum at hun meget hellere ”bare” vil have en voksen sovende ved siden af sig på gulvet (som lillebror har lige nu).
Så mit spørgsmål er, om du tænker, at det er noget, vi som forældre skal træffe en beslutning om – altså sige, at nu er der en køjeseng, og den skal de begge sove i. Også selvom hun måske hellere vil blive i sin egen seng?
Jeg er i tvivl om, hvordan vi helt konkret indfører, at de skal sove sammen?
Min bekymring går på, at hun måske vil modsætte sig at skulle ind til lillebror, og så skal vi alligevel ind til hende flere gange om natten. Og hvis far ikke længere sover hos Lillebror (de plejer at have lukket dør om natten), vil hun risikere at vække Lillebror (som nu vil sove med åben dør, så vi kan høre ham), når hun kalder om natten.
Børnene har været vant til, at vi var der, og de er super magelige, så de kunne aldrig selv finde på at stå ud af sengen om natten – men det kan de selvfølgelig lære 😊
Vi glæder os til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L.