Opfølgning på storesøsters søvn

26. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 år, 7 mdr.

Opfølgning på storesøsters søvn

Kære Helen,

Mange tak for svar vedr. storesøsters svære puttesituation og mange opvågninger. Det var meget brugbart.

Og for at svare på dit spørgsmål, så er den primære årsag til, at min mand og jeg ikke sover sammen faktisk, at han snorker 😊

I begyndelsen var det smartest ift børnene, men nu hvor det ikke fylder så meget længere, har vi ikke rigtigt fået gjort noget ved det, fordi jeg vågner så mange gange, når vi sover sammen.

Men måske det kan lykkes, hvis jeg sover med ørepropper, og børnene sover sammen. Så kan Far lytte efter børnene.

Vi er umiddelbart lune på din ide om at lade børnene sove sammen. Lillebror (på 4 1/2) skal alligevel snart have ny seng, fordi han er blevet for lang til den gamle juniorseng, og han ville elske en halvhøj køjeseng med storesøster nedenunder.

Da vi nævnte det for storesøster blev hun i første omgang glad og synes, ideen lød spændende. Men da hun skulle sove den pågældende dag, blev hun meget ked af det ved at tænke på det. Hun nævnte, at hun ikke ville kunne lide at sove på lillebrors værelse og slet ikke i underkøjen (der er ikke plads til en stor seng på hendes værelse, og hun vil ikke bytte værelse, da hendes værelse ...

Annonce

... er tættest på forældresoveværelset).

Det var Far, der puttede den dag, så jeg er usikker på, hvad det kom af. Men det lyder som kontroltab (som hun helt naturligt har det svært med), og så det faktum at hun meget hellere ”bare” vil have en voksen sovende ved siden af sig på gulvet (som lillebror har lige nu).

Så mit spørgsmål er, om du tænker, at det er noget, vi som forældre skal træffe en beslutning om – altså sige, at nu er der en køjeseng, og den skal de begge sove i. Også selvom hun måske hellere vil blive i sin egen seng?
Jeg er i tvivl om, hvordan vi helt konkret indfører, at de skal sove sammen?

Min bekymring går på, at hun måske vil modsætte sig at skulle ind til lillebror, og så skal vi alligevel ind til hende flere gange om natten. Og hvis far ikke længere sover hos Lillebror (de plejer at have lukket dør om natten), vil hun risikere at vække Lillebror (som nu vil sove med åben dør, så vi kan høre ham), når hun kalder om natten.

Børnene har været vant til, at vi var der, og de er super magelige, så de kunne aldrig selv finde på at stå ud af sengen om natten – men det kan de selvfølgelig lære 😊

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.