Svar: Søvn i barnevogn - fra den ene søvnfase til den næste

21. marts 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres datter vågner, når hun går fra et søvnstadie til et andet... Dette problem opstår ofte i 3-4 måneders alderen, og spørgsmålet er, om jeres datter i den forbindelse er blevet vænnet til at skulle være i bevægelse for at sove, og at det derfor er denne vane, som hun stadig har... :)

Det er rigtig godt, at hun nu er i stand til at falde i søvn, selvom barnevognen står stille. Det er et stort skridt på vejen i den rigtige retning, og det vil hjælpe hende til på sigt også at kunne komme videre i søvnen uden bevægelse.

Det er også rigtig godt, at du forsøger at stå parat, når du ved at hun efter 35-50 minutter viser tendens til at vågne op - og her skal du så forsøge at minimere behovet for bevægelse. Det vil sige, at du i stedet for at gå tur med hende, skal forsøge blot at trille vognen lidt.

Generelt gælder, at du skal minimere behovet for bevægelse ved at trille mindre og mindre. Det betyder, at hvis hun ikke siger noget, men blot ligger stille og roligt, så holder du vognen stille. Hvis hun begynder at sige noget, så triller du vognen lidt igen, og så snart hun er stille, så holder du vognen stille. Det er måden at vænne hende til, at det kan være okay blot at ligge i sin barnevogn, uden at den behøver være i bevægelse.

Når det er ekstra svært hos jer, så er det fordi, hun er blevet så gammel, som hun er nu. Hun er naturligt meget opmærksom på, hvad der sker omkring jer og følger rigtig meget med. Hun er i separationsfasen og vil derfor både have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen, hun vil sove meget uroligt og vil også have ekstra stor drømmeaktivitet, så hun vil derfor have tendens til at sove mere kortvarigt og også tendens til at vågne mere op, ligesom børn i denne alder ofte har brug for ekstra hjælp for at komme fra netop et ...

Annonce

... søvnstadie til et andet. Hendes behov for at mærke dig, hendes behov for stillingskift, beroligende hænder, måske ekstra behov for bryst/flaske osv. vil derfor være naturligt ned den alder hun har nu - og det gør det svært at ændre på hendes søvnvaner.

Ikke desto mindre så tænker jeg, at det er en god idé at forsøge. Put hende uden bevægelse, sørg for at hun puttes i sin barnevogn (eller seng) før hun sover helt, så hun registrerer, hvor hun ligger. Sørg for at hun ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden. Indfør gerne en putteklud, beroligende hænder, bestemte kærtegn, beroligende ord - og minimer så behovet for bevægelse. Når hun efter 35-50 minutter viser tegn på at ville vågne op, så prøv at berolige med netop hænder, putteklud osv. i stedet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover skal du også være opmærksom på, at børn i din datters alder ofte sover kortere lure og mange børn vil trives med en kort formiddagslur og en længere middagslur. Du kan derfor også forsøge at tage hende op, når hun har sovet 35-50 minutter om formiddagen, lade hende være aktiv, lege, spise frokost osv. og så i stedet hjælpe hende med at sove en lidt længere middagslur. Det kan nogle gange faktisk også hjælpe - og så kan du i stedet udnytte hendes middagshvil til måske også selv at få hvilet.

Separationsfasen og den ekstra urolige søvn og behovet for hjælp er særligt tydeligt i 8-10 måneders alderen, så på den måde arbejder tiden for jer. Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at du er opmærksom på hvilke vaner du giver din datter og hvordan du hjælper hende videre - for hun bliver også mere og mere bevidst, og de vaner, som du giver hende nu, vil naturligt være svære at komme væk fra, ligesom de gode vaner du har og får indført, naturligt vil have betydning for hendes søvn fremadrettet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far