Svar: 7 måneder og søvn og mad
13. marts 2021
Alder:
7 mdr.
M. og A.´s mor
Tak for dit brev :)
Dagsplanen du sender ser umiddelbart fuldstændig alderssvarende ud, og det lyder som om, at lillebror stortrives på alle måder. Han spiser godt, sover godt og udvikler sig i sund og fin retning - men I er lidt frustrerede over, at han ofte kun tager en powernap, når han putte til natten og så går senere i seng. Og I overvejer naturligt, om det er fordi, han mon har brug for en ekstra 3. lur... og det forstår jeg godt - det er godt tænkt, og det kan godt være en forklaring :)
Når jeg læser jeres beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at forklaringen på hans "powernap" om aftenen hænger sammen med hans dagsrytme, og hvordan han samlet sover igennem dagen. Gennemsnitligt vil jeres dreng have behov for 14-14.5 times søvn i døgnet, hvis vi siger, at han hører til de børn, som måske ikke har det største søvnbehov, så vil 14 timer måske være passende for ham. Det kan meget fint være fordelt sådan, at han sover ca. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, fordelt på 2 (3) lure.
Som jeg læser jeres brev, så er det egentlig sådan jeres dreng sover - ofte sover han en formiddagslur på 1-1.5 time og en middagslur på 2-2.5 time. Han starter dagen kl 06.30-07 og puttes så 19.30-20. Det vil sige, at han sover de ca. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, men nogle dage sover han måske faktisk 3.5-4 timer om dagen og har derfor brug for kortere nattesøvn - og det kan så være med til at forklare, hvorfor han om aftenen vågner efter blot at have sovet 40 minutters tid og så er vågen i en periode, før han så er parat til at sove igen. Andre dage er forklaringen, at han sover kortere tid og måske kun sover 2.5 time samlet i løbet af dagen, og så tager han måske den ekstra powernap om aftenen for samlet at nå op på mere dagssøvn...
Derudover fortæller du, at hvis I putter ham f.eks. kl 19, så vågner han ofte allerede kl 04.30-05 og dermed alt for tidligt - og det tænker jeg, at han gør, fordi han jo netop der sandsynligvis så også har fået sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Det understøtter altså idéen om, at hans powernap om aftenen har en sammenhæng med hans samlede søvnindtag.
Dagsplanen og rytmen, som I beskriver, lyder som sagt helt alderssvarende, og det lyder også meget fint, at han ofte kan være vågen i 3.5-4 timer efter anden lur. Han lyder heller ikke til at være overtræt om aftenen og falder umiddelbart fint i søvn. Det lyder også som om, at han er ret god til at regulere sin søvn, og han trives med det - men rytmen trives I naturligt ikke så godt med...
Jo tidligere han står op, jo mere vil han have behov for en 3. lur. Jo senere dagen starter, jo senere vil hans lure om dagen ofte også ligge, og jo mindre til han have behov for en 3. lur sidst på dagen.. De dage, hvor han måske vågner før kl 06 vil behovet for en 3. lur derfor godt kunne være der, men de dage, hvor han først starter dagen kl 07, vil han måske bedre kunne sove igennem om natten....
Derudover kan det naturligvis også spille ind, at han ofte ikke drikker sin flaske før han puttes. Så når han vågner op efter at have sovet 30-40 minutter, så kan det godt være et reelt behov for at få mælk. I kan derfor også forsøge at være parate med flasken der og se om I ved at bruge den kan få ham til at komme videre i søvnen - i stedet for at tage ham op, og så putte ham en time senere.
Har I prøvet at give ham flasken i sengen, hvor han sover? Altså ikke tage ham op, men blot give ham den, stå ved ham og lade ham "drikke sig i søvn". Det kan være en måde både at få ham fyldt op med mælk, hjælpe ham videre i søvnen og også vænne ham til, at han ikke behøver være i bevægelse for at kunne drikke den og finde roen med den... Måske kan I ligefrem prøve at give ham flasken imens han mere eller mindre sover, så han ikke registrerer den så bevidst men blot accepterer den og sover videre, altså give ham den 5 minutter før I erfaringsmæssigt ved, at han plejer at vågne op...
Hvis I prøver at give ham flasken i sengen, så er det vigtigt at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Mange børn kører træt i flaske (ligesom børn også kan gå i ammestrejke). Det er rigtig godt, at I har forsøgt med en anden type erstatning, da han godt kan blive træt af smagen. I kan evt. også forsøge med vælling, da nogle børn bedre kan lide dette...
Det er også rigtig godt, at I forsøger med en anden flaske eller flaskesut. Måske protesterne handler om, at han føler sig for holdt, når han tilbydes flaske - igen kan det nogle gange hjælpe at give flasken i sengen. Måske vil han gerne styre det lidt selv, så en flaske, som han selv kan holde vil måske hjælpe ham og jer. Og ja, jeg er med på, at børn som udgangspunkt ikke selv skal ligge med deres flaske, men måske kan det gøre en forskel, og det vigtigste er jo, at han får både sin mælk og sin søvn.
Og nej, jeg tror bestemt ikke, at en dårlig oplevelse med amning i starten er skyld i at det med flasken også er svært. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind - og prøv at lægge den skyldfølelse, som jeg fornemmer stadig lurer, bag dig. Det er helt okay, at du giver flaske :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske