Brev:
7 måneder og søvn og mad
13. marts 2021
Alder:
7 mdr.
7 måneder og søvn og mad
Hej Helen,
Lillebror har fået flaske fra start efter et ammeforløb der ikke lykkedes. Og jeg har lige et spørgsmål vedr. putning til nat og mad.
Lillebror nærmer sig de 7,5 måned. Vores dagsplan ser sådan ud:
Flaske tidlig morgen: 05/06
Godmorgen: 06:30/07.00
Havregrød og vand af kop: 07/07:30
Frugtmos og vand af kop: 09.00
Puttes til formiddag: 09:30
Grøntsagsmos og fingermad: 11.00
Flaske: 13.00 og puttes til lur kl. 13:30 (vil ofte kun have flaske i bevægelse - enten hvis man går med ham eller sidder på en yogabold svøbt i dynen)
Vågner fra lur 15:30/16
Eftermiddagsgrød + frugtmos: 16
Grøntsagsmos og fingermad: 17:30
Puttes til nat 19:30/20 (bliver altid tilbudt flaske, men vil sjældent have noget - heller ikke i bevægelse). Vi vugger ham indtil han næsten sover og ligger ham derefter.
Han vågner efter 30/40 min. selvom han har fået flaske eller ej. Nogle enkelte gange lykkedes det at ligge ham, hvis han får mad. Han virker dog frisk og ligger bare og snakker. Så det ender ofte med vi tager ham op og ligger ham igen omkring 21/21:30, hvor vi igen vugger. Her sover han ofte til han skal have mad igen omkring midnat, måske med en opvågning ind i mellem.
Han burde jo kunne nøjes med 2 lurer, men mit spørgsmål er: kan han virkelig stadig have behov for en tredje lur eller bliver han lagt i seng for sent og så er overtræt og har svært ved at blive i søvnen (han er vågen 3,5-4 timer efter nr. 2 lur). Vi synes bare ikke det lykkedes at putte ham fx. kl. 19:00 og hvis det en enkelt gang gør, så vågner han 04:30/5, hvilket vi synes er en dum rytme.
I forhold til flaske, har han altid været meget anderledes end sin storesøster. Vi synes jo det er mærkeligt at han kun vil have flaske i bevægelse og nærmest skal afledes (det startede omkring de 3/4 måneder) og vi vil jo heller ikke tvinge ham til at spise flaske, men han har jo stadig et behov for mælk og væske. Vi har forsøgt både med et større suttehoved, en helt anden flaske og også noget andet mme - dog uden held. Kan han have fået en dårlig oplevelse med amning helt fra spæd som sidder i ham?
Håber du måske kan gøre os lidt klogere på, hvad vi evt. kan ændre eller skal gøre anderledes
Hilsen mor til M. og A.