7 måneder og søvn og mad

13. marts 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7 måneder og søvn og mad

Hej Helen,

Lillebror har fået flaske fra start efter et ammeforløb der ikke lykkedes. Og jeg har lige et spørgsmål vedr. putning til nat og mad.

Lillebror nærmer sig de 7,5 måned. Vores dagsplan ser sådan ud:
Flaske tidlig morgen: 05/06
Godmorgen: 06:30/07.00
Havregrød og vand af kop: 07/07:30
Frugtmos og vand af kop: 09.00
Puttes til formiddag: 09:30
Grøntsagsmos og fingermad: 11.00
Flaske: 13.00 og puttes til lur kl. 13:30 (vil ofte kun have flaske i bevægelse - enten hvis man går med ham eller sidder på en yogabold svøbt i dynen)
Vågner fra lur 15:30/16
Eftermiddagsgrød + frugtmos: 16
Grøntsagsmos og fingermad: 17:30
Puttes til nat 19:30/20 (bliver altid tilbudt flaske, men vil sjældent have noget - heller ikke i bevægelse). Vi vugger ham indtil han næsten sover og ligger ham derefter.

Han vågner efter 30/40 min. selvom han har fået flaske eller ej. Nogle enkelte gange lykkedes det at ligge ham, hvis han får mad. Han virker dog frisk og ligger bare og snakker. Så det ender ofte med vi tager ham op og ligger ham igen omkring 21/21:30, hvor vi igen vugger. Her sover han ...

Annonce

... ofte til han skal have mad igen omkring midnat, måske med en opvågning ind i mellem.

Han burde jo kunne nøjes med 2 lurer, men mit spørgsmål er: kan han virkelig stadig have behov for en tredje lur eller bliver han lagt i seng for sent og så er overtræt og har svært ved at blive i søvnen (han er vågen 3,5-4 timer efter nr. 2 lur). Vi synes bare ikke det lykkedes at putte ham fx. kl. 19:00 og hvis det en enkelt gang gør, så vågner han 04:30/5, hvilket vi synes er en dum rytme.

I forhold til flaske, har han altid været meget anderledes end sin storesøster. Vi synes jo det er mærkeligt at han kun vil have flaske i bevægelse og nærmest skal afledes (det startede omkring de 3/4 måneder) og vi vil jo heller ikke tvinge ham til at spise flaske, men han har jo stadig et behov for mælk og væske. Vi har forsøgt både med et større suttehoved, en helt anden flaske og også noget andet mme - dog uden held. Kan han have fået en dårlig oplevelse med amning helt fra spæd som sidder i ham?

Håber du måske kan gøre os lidt klogere på, hvad vi evt. kan ændre eller skal gøre anderledes

Hilsen mor til M. og A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder