Svar: Flaske om natten igen

26. februar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du skriver, at jeres datter spiser fint om dagen - og det er super godt. Det er dog vigtigt, at hun også drikker nok. Hun skal have vand til alle sine måltider, og derudover vil det være passende med 4 flasker, nu hvor hun er 7 måneder gammel.

Jeg anbefaler, at de 4 flasker ligger tidlig morgen (f.eks. 05.30), før middagslur (f.eks. kl 13), aften (19.30-20) og sen aften (23-24). Hvis jeres datter ikke får en drømmeflaske kl 23-24, så er det den, som hun naturligt søger om natten kl. 02-03...

Derudover kan det naturligt godt være tandfrembrud, der gør at hun pludselig vågner om natten og hvor flasken fungerer som trøst. Hun forstår ikke, hvorfor det gør ondt og når hun føler sig utryg, netop fordi hun har ondt, så er det naturligt for hende at søge efter flasken. Hvis hun i øvrigt har fået sine 4 flasker og hendes behov for mælk derfor er dækket og hun samtidig spiser godt med skemad hele dagen igennem, så vil det derfor være fint, at I forsøger at berolige hende med hænder, kærtegn, ...

Annonce

... beroligende ord osv. om natten - og ikke vænner hende til, at hun pludselig skal have flaske midt nat igen.

Hendes alder og udvikling, alt det hun oplever om dagen, at hun begynder at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt kan også give mere urolige nætter - og dermed gøre, at hun søger efter flasken. Igen er det godt, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen uden at hun behøver flaske i munden :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal I også være opmærksomme på, at hun ikke længere skal falde i søvn med sin flaske. Det er vigtigt, at hun f.eks. om formiddagen puttes uden flaske, ligesom det er vigtigt, at hun - når hun får flaske - puttes i sin barnevogn eller i sin seng på det tidspunkt, hvor hun er vågen nok til at registrere, hvor hun puttes, men stadig også er træt nok til at kunne sove videre, hvor hun er. Hvis hun falder i søvn i jeres favn og flyttes sovende til egen seng, så kan det være derfor hun vågner og har brug for jeres favn og flaske igen for at kunne sove videre :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin