Svar: Lange putninger

25. februar 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev - og stort tillykke med 1 års fødselsdagen, hvor er det vildt, at der allerede er gået et år... :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du/I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge, alt efter hvordan dagene egentlig ser ud hos jer...

Det lyder som om, at jeres dreng oplever rigtig meget lige nu og derfor har svært ved at koble fra, når han skal sove. Det er svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne og derfor protesterer han mod søvnen.

Jeg tænker også, at I måske har fjernet flasken, og selvom han aldrig har været særligt glad for sin erstatning eller det sidste stykke tid har virket til at være træt af smagen og det at fjerne flasken måske er gået meget godt - så kan han godt være urolig og have svært ved at sove, fordi flasken ikke længere er der til at berolige ham...

Derudover så kan tandfrembrud eller måske ondt i ørerne, forkølelse eller andet naturligt også spille ind. Præcis som du også selv er opmærksom på.

Det er godt, hvis I kan forsøge at holde fast i rytmen, så hans dagsrytme ligner sig selv, uanset om han er i vuggestue, eller det er weekend. Det betyder også, at hans stå op tidspunkt, spisetider osv. skal være de samme - også selvom han er gået lidt senere til ro eller har sovet meget uroligt. Hvis I f.eks. i weekenden lader ham sove lidt længere om morgenen, så vil det kunne rykke hele dagens rytme og dermed være forklaringen på, hvorfor det bliver sværere at putte ham til dagslurene...

Når det så er sagt, så skal han jo også have sit søvnbehov dækket, og nogle gange så kan det godt, med den alder jeres dreng har nu, være en idé i at lade ham sove lidt længere om morgenen. Altså lade ham sove til han vågner af sig selv. Det kan nogle gange gøre, at han har mere overskud i løbet af formiddagen og begynder at kunne sove en lidt længere middagslur. Han skal stadig sove samme mængde søvn, som han plejer, altså de ca. 2.5 time om dagen, men det kan godt være, at han vil have det bedre med at sove f.eks. fra kl. 12-14.30 end at sove to lure dagligt. I stedet for at I kæmper med at få ham til at sove formiddagslur og han protestere, så kan I derfor godt prøve at putte ham til en længere middagslur i stedet, og se om det kan gøre en forskel hos jer.

Det er tidligt, hvis han allerede kan undvære sine to lure og trives med en lidt længere middagslur, men det er også okay, hvis det er sådan - de fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Og det vil ofte være sådan, at de nogle dage trives med én lur og andre dage stadig har brug for to lure, så hos ...

Annonce

... jer kan det f.eks. godt være sådan, at han hjemme i weekenden vil trives fint med en lur og i vuggestuen vil han stadig have behov for to lure. Og så vil han stadig kunne blive puttet om aftenen som nu - og vil så måske blive mere klar til at sove der.

I skal endelig holde fast i jeres rutiner om aftenen med bad, godnatgrød og nusseklud. Det lyder super godt. Sørg for at han falder i søvn i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Og prøv om natten at hjlpe ham videre med kærtegn, nussekluden, beroligende ord osv. Stadig imens han ligger i sin seng og med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Hvis han drømmer rigtig meget, og viser behov for jeres favn og nærhed, så tag ham op, giv ham den ro, som han viser behov for ,men forsøg igen og igen at putte ham tilbage i egen seng, så han på den måde hjælpes til at blive bevidst om, at det er der han sover om natten.

Det vil sige, at en rytme i weekenden f.eks. kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med små, ost, frisk frugt, frugmos, vand af kop.

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg.. gerne rester fra aftensmaden og må også gerne få lidt grøntsagsmos eller varm mad til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur - sover sine ca. 2.5 time fra kl 12-14.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt... Evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.

Før aftensmad: Tilbydes lidt gnavegrønt og vand af kop imens I laver aftensmaden klar.

Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og med gaffel og også større stykker gnavemad og stadig også mos, der spises med ske eller gaffel. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød sammen med lidt letmælk af en kop - ca. 18.45 - og får derefter børstet tænder

Puttes til natten med nusseklud, godnatsang, beroligende hænder, beroligende ord osv.... ca. kl 19 som nu...

Jeg tænker, at denne dagsplan måske ligner jeres nuværende rytme meget godt bortset fra at han i denne plan "kun" får én lur dagligt i stedet for to. Og når det er sagt - så kan det også godt ændre sig igen, så at han lige nu kan trives med en lur kan godt betyde, at han om en måned igen har brug for to lure, og det skal der naturligvis være plads til så at indføre igen :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder