Svar: 11 mdr: dårlig søvn og brug for mor
19. februar 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er super fint, at du skriver tilbage, - jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Det lyder umiddelbart som om, at din datters formiddagslur skal rykkes frem. Du fortæller, at hun to formiddage i træk pludselig begyndte at falde i søvn under maden, og når du så har taget hende op, så er hun vågnet. Du fortæller også, at du har måtte sidde med hende, og hun er faldet i søvn hos dig. Jeg tænker derfor, at du skal prøve at putte hende senest kl. 09, så hun får mulighed for at falde i søvn i barnevognen - det vil være rigtig godt, at hun kan det, når hun skal i vuggestue om få uger.
Du kan give hende lidt mad i hånden, en rosinbolle, smoothies eller andet, som hun kan sidde med, ligesom hun kan få lidt vand af en drypfri kop - du kan også supplere morgenmaden med lidt frugt, da hun lige nu tydeligt er træt om formiddagen. Det er bedre at putte hende, så hun får sin søvn, end at hun lige nu får et mellemmåltid.
At hun er ekstra morglad i øjeblikket hænger højst sandsynligt sammen med, at hun nu forsøger at finde ud af at gå. Det kræver mod at tage de første skridt ud i verden på egen hånd, og derfor vil hun søge dig ekstra netop nu. Det er vigtigt for hende at mærke dig, at vide at du er der hundrede procent for hende, og jeg plejer at sige, at hendes mor-depot skal fyldes lidt op, så hun netop har noget at tære af, når hun forsøger sig på egen hånd. Derfor er det super godt, at du giver hende den ekstra nærhed og tætte kontakt, sm hun lige nu viser behov for - og du må også gerne lægge dig sammen med hende om dagen, så I kan tage hendes lure sammen, hvis hun så vil få sovet bedre på denne måde. Det kan være en rigtig fin prioritering.
Det er super flot, at du har fået fjernet amningerne om dagen:) Amningerne om natten er du dog også nødt til at komme væk fra. Det går simpelthen ikke, at hun ligger med brystet i munden og skal have det i munden igen og igen og igen og igen ca. hvert 20 minut. Det kan du simpelthen ikke holde til i længden, og I har begge brug for sammenhængende nattesøvn - din datter har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har.
Ernæringsmæssigt har hun ikke brug for mælk om natten, og hun får højst sandsynligt en del mere mælk indenbords, end du lige umiddelbart tror. Det påvirker naturligt hendes indtag af rigtig mad om dagen, og det vil igen øge hendes behov for brystet om natten, og det er en rigtig dum cirkel at komme ind i. Du er nødt til at stoppe med amningerne om natten...:)
Du må gerne amme hende aften og sen aften, men efter midnat er det slut. At hun ikke længere skal ammes efter midnat betyder dog ikke, at hun skal puttes i egen seng på eget værelse. Det er, som du skriver, naturligt vigtigt at lytte til hende, anerkende og hjælpe hende til at være i balance - men hun behøver ikke brystet for at være det, hun kan stadig godt have sin mor hos sig. Ellers kan hun sove sammen med sin far. Han kan give samme nærhed osv. som du kan, og du kan sove på hendes værelse, og hun kan ligge sammen med far i dobbeltsengen. Alternativt skal du blive hos hende, men du bør sove med t-shirt på, og du skal sørge for, at hun ikke længere får mælk hele natten, det er slut med at sove med brystet i munden - men mors nærhed kan hun naturligt stadig få.
Jeg vil anbefale dig en dagsrytme, som ser således ud - den kan også passe med den rytme, som hun sansynligvis forventes at skulle have i vuggestuen:
Morgen 7: Havregrød, evt. med lidt revet æble eller pære på, og må gerne få lidt bløde frugtbåde eller lignende i hånden, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Puttes til formiddagslur - må gerne få lidt i hånden at gumle på eller lidt vand af en drypfri kop, hvis nødvendigt, ellers puttes hun bare...
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg eller varm mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.
Puttes til middagslur - måske kl 12.30...
Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt imens I laver maden klar
Aften 17.30-18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får nattøj på og gøres klar til natten.
19-19.30: Tilbydes godnatgrød og vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten 19.45-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter sove uden mælk og uden brystet i munden til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Det er vigtigt, at hun stadig får to lure dagligt. Når hun er så træt om formiddagen, så er det tegn på, at hun har brug for sin formiddagslur, og det er bestemt ikke tiden at springe den over. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og netop når hun starter i vuggestue om et par uger, så er det vigtigt, at hun får de to afbræk, som lurene giver hende. Derfor skal du forsøge at holde fast i den rytme.
Det er som sagt super godt, at du lytter til hende og imødekommer hendes behov for nærhed og tæt kontakt - du kan dog naturligt stadig godt være der for hende, selvom du ikke længere ammer efter midnat :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det lykkes for dig/jer at få skruet brystet væk om natten og samtidig givet hende den nærhed, som hun lige nu naturligt viser behov for - det er en vigtig balance at finde:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske