11 mdr: dårlig søvn og brug for mor

19. februar 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

11 mdr: dårlig søvn og brug for mor

Hej Helen

Ja, så har jeg brug for et godt råd igen :) Skrev til dig for kort tid siden ift at trappe ned på amningen. Hun sover nu begge dagslurer i barnevognen og uden amning. Eller, det gjorde hun.

Over den seneste uge har vores datter haft rigtig svært ved at falde i søvn. Ændringen startede med at hun 2 formiddage i træk mellem 9 og 9.30 begyndte at falde i søvn under formiddagsmaden. Hun faldt i søvn da jeg tog hende op og vågende når jeg prøvede at ligge hende, så hun fik lur på mig. Al amning om dagen er helt slut.

Siden da har hendes dagslure sejlet lidt. Hun er gået fra nemt at falde i søvn på tur i vognen og også på altanen til at blive ulykkelig i barnevognen de fleste dage, springe en lur over og falde i søvn hos mig (nogle gange efter 30-45 min gråd hvilket vi aldrig har prøvet). Hun er i samme periode blevet meget ‘morsyg’.

Nætterne er virkelig urolige. Jeg ammer stadig hele natten - eller, hun får bryst ...

Annonce

... som sut, men spiser ikke rigtigt. Hun sover godt fra 20-23.30, men derefter er hun gerne vågen hver 20. minut mange nætter frem til 4-tiden. Det er som om hun er lige ved at falde hen og så giver det et lille sæt i hende og hun vågner (og får så brystet efter hun har kaldt nogle gange).

Hun er lige på nippet til at tage de første skridt og har 2 tænder. Starter i institution 1/3, så umiddelbart ingen ændringer i hendes liv.

Jeg er mildest talt en smule træt og kan ikke finde ud af om det er nu jeg skal putte hende i egen seng og skære natamningerne fra eller vente til hun er i bedre balance. Det er jo også synd, at det med at sove pludselig er blevet svært.

Når hun er veludhvilet er hun glad og frisk. Jeg synes ikke, at det virker til, at hun er klar til kun at få en enkelt lur. Men noget går lidt i koks lige nu - måske du har en idé til døgnrytmen eller andet, som kan hjælpe hende.

Glæder mig til at høre dine tanker

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder