Svar: Power naps

19. februar 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at din dreng er god til at sove om natten og der får sin gode søvn, naturligt afbrudt af sine flasker. Vi kan dog godt være enige om, at 3 x 30 minutter om dagen er for lidt, og det vil derfor være rigtig godt, hvis du barn én gang dagligt kan få ham til at sove et lidt længere søvnstræk. Gerne hans middagslur, så han sover en kort lur, en længere lur og en kort lur...

Og ja, du skal sandsynligvis hjælpe ham til det og kan ikke regne med, at han af sig selv vil lære det. Når han har tendens til at powernappe nu, så skyldes det hans alder og at hans søvn ændrer sig rent fysiologisk nu. Det betyder, at den indeholder flere stadier, og det er ofte svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet - og derfor vågner han op.

Du skriver, at han nogle gange protesterer mod søvnen, selvom han tydeligt er træt. Det er vigtigt, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop - og så tilbydes flaske, som en fast del af hans putteritual. Og selvom han ikke er ældre, end han er, så vil han måske i løbet af et par uger kunne begynde med lidt morgengrød, så han tilbydes skemad tre gange dagligt - jeg har indtryk af, at det går godt med skemaden allerede? Og netop skemaden vil ofte være med til at skabe lidt rytme. Samtidig vil børn der får flaske ofte være lidt mere sultne børn, så at give ham tre små måltider dagligt kan måske være med til at gøre en forskel hos jer.

Du nævner, at du kan tænde for støvsugeren og så falder han indimellem i søvn med det samme. Og det er rigtig godt - du skal gøre det, som du umiddelbart fornemmer virker. Du må gerne holde støvsugeren tændt, så når han er ved at vågne op efter 30 minutter, så kan han stadig blive beroliget af lyden og måske derfor sove videre. Du kan også downloade white noise eller decideret støvsugerlyd, hvis du vil undgå at have støvsugeren tændt hele tiden...

Du skriver også, at du ikke kan komme nogen steder med mindre du bærer ham på armen, fordi han lige nu er ked af sin barnevogn.. Det lyder derfor som om, at han finder rigtig god ro og trøst hos dig - og det skal du naturligvis også udnytte. Du må meget gerne lægge dig med ham, når han skal sove for at se om du på den måde kan holde ham sovende. Og selvom han efter 30 minutter vågner op og har store øjne ,så prøv om du ved at lægge dig med ham kan få ham til at koble fra og finde videre i søvnen - igen gerne med hvid lyd eller støvsugerlyd.

Du kan med fordel forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og så kan ha få en flaske og blive puttet til en forhåbentlig længere middagslur. Og mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre

Morgen 8: Om et par uger introducerer du lidt grød på dette tidspunkt sammen med vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos og vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til middagslur

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30. Du må meget gerne lægge dig med ham her for at se om du med din nærhed og gerne med hvid lyd/støvsuger kan få ham til at sove et længere søvnstræk.

Eftermiddag 16: Flaske

Sover dagens 3. lur, som igen er en kort lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Flaske og puttes til natten måske omkring kl 19.30-20...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Nat 03: Flaske og sover videre

Som du kan se, så er dagsplanen lavet sådan, at han tilbydes skemad og vand af kop først og tilbydes flaske, som en fast del af putteritualet. Mælken skal hjælpe ham til at koble fra, finde roen og falde i søvn. Flasken gives ca. hver 3-4 time og sikrer på den måde hans behov for mælk, uden at han føler sig presset til at spise, og samtidig passer det også tidsmæssigt til den rytme, som I kan forsøge at arbejde jer ind på i forhold til søvn, aktiviteter osv. nu.

Derudover så er det også vigtigt, at du sikrer dig, at hans lange vågenperiode ikke ...

Annonce

... skyldes, at han har ondt. Børn som er meget vågne er ofte vågne, fordi de enten er sultne (og det er han ikke, - da han får flaske ved du jo præcist hvor meget mad han får og ellers kan du følge dagsplanen) - eller fordi de har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, det kan også være smerter fra andre steder i kroppen - måske har han ondt i nakke, skulder, lænd... Jeg ved dog, at han er set af en fysioterapeut, og at det faktisk allerede har gjort en forskel hos jer - så det er sansynligvis heller ikke tilfældet... så hvad så...

Faktisk så tænker jeg, at du måske skal overveje, om din dreng er det man kalder high-need eller signalstærk... Jeg bryder mig egentlig ikke om at sætte sådanne prædikater på børn, men jeg ved, at det hjælper mange forældre at vide, at disse børn findes. Det er altså ikke fordi du gør noget forkert og der er heller ikke noget galt med din dreng, det er mere hans personlighed...

High need babieseed babies er meget aktive og lader sig meget let forstyrre. Nogen kalder dem "kortluntede". Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn og det samme, når de er glade - så er deres glæde også overvældende. De er i det hele taget meget intense, og man kan godt få følelsen af, at der ikke rigtig er noget imellem at være helt ulykkelig og være jublende lykkelig. Præcis som du beskriver "han griner ofte, og når han griner er det højt og meget, men på ingen tid kan det skifte til gråd. Som så igen kan skifte til højt grin, hvis jeg lige gør et eller andet sjovt. Det er super forvirrende".

Disse børn sover ofte mindre end jævnaldrende børn og samtidig har de rigtig svært ved at overgive sig til sønnen. Selvom de synligt er trætte og næsten ikke kan hange sammen, så protesterer de mødt at blive puttet. Og når de endelig sover, så har de ofte svært ved at sove længerevarende og sammenhængende.. det gælder også for din dreng.

High need babies har det best i mors favn, og de lader sig sjældent trøste af andre. Det kan være meget frustrerende for f.eks. far, at han ikke rigtig kan få lov til at hjælpe og det gør naturligt ondt, når ens søn græder, når han forsøger at tage over, holde, trøste og berolige. Mor og mors favn er ofte bare det bedste sted at være - og at sove...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Disse børn er også forvirrende, fordi de på den ene side reagerer voldsomt, hvis der sker for store skift i hverdagen og på den anden side heller ikke har det godt med faste rammer. Derfor er det rigtig svært at hjælpe dem. For de rutiner I har haft, og som har fungeret rigtig godt i et par dage, ja de fungerer pludselig ikke og nytænkning må til... At barnevognen har fungeret men pludselig ikke gør det, kan hænge sammen med dette og den kan godt komme til at fungere igen... :) Det bedste du kan gøre er at acceptere, at der ikke findes en universel løsning - du er nødt til at gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst i den pågældende situation. Og lige nu kan det som sagt godt være at lægge dig med ham og at afspille støvsugerlyd - i næste uge kan det så være noget andet...

Disse børn vil også kunne vågne med et skrig, fordi de er sultne, og når man så giver dem flaske, så vil de ikke spise.. det er enormt frustrerende, for nøder man nok, igen som du beskriver, så tager han alligevel flaske og spiser - så hvorfor skal han så stritte imod?! Det er naturligt svært for ham at fornemme mæthed og sult, og derfor er dagsplanen her også vigtig, fordi den på sigt vil påvirke hans indre ur - både så han spiser og drikker det han har behov for og føler sig parat til netop at spise og få sine flasker, når det er tid, men også fordi det vil hjælpe ham til at sove, når det er sovetid...

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, at man taler om disse børn, om dette begreb - men måske.. I hvert fald synes jeg, at der er flere lighedspunkter, når jeg i dag læser din beskrivelse.

Du kan læse mere i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen, eller "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe... evt. låne på biblioteket :) Det er oprindelige Dr. Sears der har sat navn på dette begreb, og han har også udgivet bogen "The Fussy Baby"...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke og fortsat god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor