Brev:
Power naps
19. februar 2021
Alder:
5 mdr.
Power naps
Hej Helen
Nu har jeg endnu et spørgsmål.
Min søn er nu snart fem måneder. Om natten sover han de fleste nætter igennem - hvilket er rigtig godt. Og samlet (med en flaske eller to) får han cirka 10-11 timers nattesøvn. Men om dagen er vi virkelig på den hvad angår søvn.
Jeg prøvede at følge din dagsplan, men det virker ikke rigtig. Min søn sover nemlig kun 3 x 30 minutter om dagen. Han vågner faktisk præcis efter 30 minutter, nærmest på slaget. Ud fra nogle af de andre brevkassebreve her på hjemmesiden kan jeg se, at det er pga. at han har svært ved at finde videre i søvnen, og jeg tror egentligt, at jeg har prøvet alle rådene for at hjælpe ham videre.
Han er tydeligt overtræt sidst på dagen, men jeg kan simpelthen ikke få ham til at sove mere om dagen, så jeg har lidt bare accepteret, at det er sådan, det er lige nu. I forvejen er det lidt en udfordring at få ham til at sove 3 x 30 minutter. Han bryder sig simpelthen ikke om at blive puttet. Jeg tror egentligt, det er fordi, han synes, det er meget mere spændende at være oppe. For han er generelt meget aktiv og nysgerrig. Jeg prøver så i stedet indimellem at give ham nogle pauser hvor han ikke bliver stimuleret så meget, måske bare sidder lidt på mit skød og kigger osv. så han måske kan få lidt ro på den måde.
Jeg føler indimellem, at jeg er enormt meget "på" for at få ham til at være glad. Det kan virkelig være svært at ramme rigtigt for, hvad det lige er han gerne vil. Fx i går syntes han, at hans boldbassin var det sjoveste, i dag bryder han sig slet ikke om det. Nogle gange giver han tydeligt udtryk for sult, men når jeg så giver ham mad, vil han ikke have det. Men så efter store protester spiser han hele flasken. Og han vil simpelthen ikke puttes, på trods af at han er tydeligt træt, men hvis jeg så fx tænder for støvsugeren, kan han indimellem falde i søvn lige med det samme og så sove sin halve time. Han griner ofte, og når han griner er det højt og meget, men på ingen tid kan det skifte til gråd. Som så igen kan skifte til højt grin, hvis jeg lige gør et eller andet sjovt. Det er super forvirrende. Og jeg ved ikke, om det skyldes at han er træt, når han nu ikke sover mere end han gør, eller om han bare er sådan.
En anden ting er, at han ikke vil ligge i barnevogn mere, så vi kan heller ikke rigtig komme nogen steder, medmindre jeg enten bære ham på armen og skubber barnevognen samtidig, eller går med ham skrigende i barnevognen - hvilket jeg kun gør hvis det er absolut nødvendigt, da jeg ikke bryder mig om det.
Men nu til mit spørgsmål ... Jeg har ligesom prøvet alt for at hjælpe ham videre i søvnen, og det kan ikke lade sig gøre. Men er det en fase? Bliver hans søvncyklusser længere på et tidspunkt? Det ville virkelig være skønt, at han kunne tage lidt længere lure indimellem, så han ikke bliver så overtræt.
Kærlig hilsen