Svar: Urolige nætter og afhængighed af bryst
15. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :) Og så for at starte, hvor du selv slutter - ja, det lyder så simpelt, men er ofte rigtig svært at udføre, så jeg kan godt forstå, at du bliver lidt frustreret, når det ikke bare lykkes... Det betyder dog ikke, at det ikke godt kan lykkes, men du skal naturligt give det lidt tid og holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :)
Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud, og jeg kan godt forstå, at du tænker, at det kan være både hyggeligt og praktisk, hvis I står op kl 06-06.30 - det er samtidig med fars stå op tidspunkt og det vil passe rigtig godt ind i hverdagen, når du om 1.5 måned begynder at arbejde igen. Og 1.5 måned er ikke lang tid, så det kan derfor godt være en god idé at holde fast i denne rytme nu...
Men, når det er sagt, så læser jeg dit brev sådan, at I vækker jeres datter om morgenen og det lyder ikke som om, at hun er helt klar til dette, da hun ofte sover formiddagslur allerede kl 7.30-8 - hvilket faktisk er en morgenlur - og det betyder igen, at hendes rytme hele dagen igennem, både sovetider og spisetider kommer til at ligge meget tidligt, og hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb. Jeg vil derfor foreslå dig, at I prøver de næste 2 uger at se, om I kan opleve en ændring, hvis du ikke vækker hende om morgenen, men i stedet lader hende sove lidt længere, så hun f.eks. står op kl 7-7.30 og får morgenmad herefter - altså der, hvor hun ofte sover lur nu. Det vil for det første ændre på hendes spisetider og indtag af mad, men det vil også ændre på hendes rytme generelt og det kan have betydning for nattens forløb.
Det vil sige at dagsplanen lige nu kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, osv. som nu. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos som nu, vand af kop.
Ammes og puttes evt. til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur - har hun sovet en meget lang og sen middagslur, kan denne lur måske springes over.
Aften 17.30-18: Grøntsasgsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer naturligt efter, hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Der trappes nu gradvist ud af denne amning...
Jeg har altså en idé om, at hvis du lader hende starte dagen lidt senere, så hele dagens rytme ændres jf. ovenstående dagsplan, så vil det kunne give jer bedre nætter. Hvis du tilbyder hende mad og brystet som forslået, så er du også sikker på, at hun får både mad og mælk nok, så hun ikke har et ernæringsmæssigt behov for at søge brystet om natten.
Hun kan dog sagens have et behov for brystet og den fysiske kontakt og nærhed. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende netop nu, og hun vil både motorisk og mentalt kunne være meget urolig om natten. Hun øver sig i at trille, drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, bruger sine hænder mere bevidst - og hun øver sig både om dagen, når hun er vågen, leger og er aktiv, men hun øver sig også om natten, når hun sover. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hvor hun derfor har brug for jeres hjælp til at skifte stilling, ligesom hun har brug for jeres hjælp til at få dynen på, som hun har sparket af osv.
Hun drømmer også meget i denne alder og det gør, at hun om natten kan både klynke, græde, pludre og også grine i søvne. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover og hendes drømmeaktivitet er stor. Derfor skal I om natten prøve at vurdere, om hendes uro skyldes drømme, behov for stillingsskift, et par beroligende hænder - eller om hun mon har brug for mælk. Ofte kan hun godt klare sig uden mælk, hvis hun har fået mad, vand og er ammet jf. dagsplanen :)
Når og hvis hun så vågner midt nat, og du fornemmer, at det er brystet, som hun har behov for, så er det fint ,at du ammer hende her - men du skal forsøge at trappe ud af denne amning. Det gør du ved stille og roligt at afkorte amningen mere og mere og det gør du ved at lirke brystet ud af munden på hende.
Det er super fint ,at du har hende hos dig og ammer hende liggende, det må du gerne gøre. Lad hende die et par minutter og forsøg så herefter at lirke brystevorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun sandsynligvis blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Du skal højst sandsynligt gøre det flere gange, men stille og roligt skulle hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove :)
Du må gerne lægge en hånd på hendes hofte og lulle hende ind i søvnen, imens hun ligger ved siden af dig, du kan også bruge en putteklud eller lignende - dine kærtegn, kluden osv. kan du naturligt bruge imens hun lige nu er ved siden af dig og så kan du gradvist overføre disse ting til, når hun ligger i egen seng. Det vil sige, at hun fremadrettet vil kunne blive puttet i sin seng og hjælpes videre i søvnen, fordi hun har lært, at hun ikke længere behøver brystet i munden. Og her - vil det så være en god idé at putte hende på eget værelse. Det lyder for mig som om, at I skal arbejde på at vænne hende til egen seng, før I flytter hende til eget værelse.
Når hun nogle gange har svært ved at falde i søvn og vågner ekstra op, pludselig har ekstra energi osv. så kan det godt hænge sammen med dagsrytmen - og også her kan det derfor godt hjælpe at starte dagen lidt senere - det er i hvert fald et forsøg værd.
Så en plan kunne altså se således ud:
1) Lade hende starte dagen lidt senere, så hele dagsrytmen naturligt kommer til at ligge senere. Det giver bedre plads i maven til både skemad og mælk, og hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb, ligesom hendes indtag af mad og mælk dagen igennem, påvirker hendes behov for brystet om natten.
2) Bibeholde rutinerne med at amme hende før hver lur, men stadig arbejde på at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Det er vigtigt, at hun registrerer, at hun lægges i barnevogn eller tremmeseng, når hun skal sove.
3) Hvis du lægger dig og ammer hende i din seng, så er det vigtigt at vænne hende til også at slippe brystet her, før hun falder i søvn. I skal helst nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
4) Indføre putteklud, kærtegn osv. som kan følge med fra mors favn og ned i egen seng. Gerne koblet til en sut - prøv igen... :)
5) Nogle gange prøve at trække tiden lidt for at se, hvad hendes uro skyldes. Hvis jeres datter har brug for at brænde lidt overskudsenergi af, så må hun gerne det. Det er helt okay, og I behøver ikke sidde hos hende, hvis hun er okay med at ligge lidt for sig selv. Er hun grædende eller ked af det, så skal I naturligvis være der til at berolige og betrygge.
6) Arbejde på at putte hende i egen seng koblet til mors seng, før I flytter hende til eget værelse. Det er godt, hvis hun er vænnet til sin seng og forbinder sin seng med noget trygt og dejligt, når hun skal sove. Så vil alt være, som det plejer at være, eneste forskel vil være, at sengen ikke længere er i soveværelset men på hendes eget værelse.
Forsøg derudover at undgå nye uhensigtsmæssige vaner, som at sidde på en pilatesbold og hoppe med hende eller gå rundt med hende i armene igen og igen og igen, for at få hende til at sove. Sådanne vaner vil ikke hjælpe hverken jer eller hende på sigt.
Når hun om natten bliver meget urolig, kaster sig rundt og ikke kan finde ro ved brystet, men heller ikke kan finde ud af at sove, så er det måske fordi hun kan dufte din mælk - og det forstyrrer hende. I kan derfor også overveje, om mor måske skal sove på værelset og far og lillepigen sove sammen et par nætter, for at hjælpe hende til at sove mere sammenhængende mellem midnat og tidlig morgen... Jeg er mere tilhænger af, at mor flytter ud 3 nætter, end at I flytter lillepigen på eget værelse lige nu.
Som jeg læser jeres beskrivelse, så vil det mere afhængigheden af mor, mors mælk, brystet og amning som gør, at jeres datter har svært ved at sove - end at det er fordi I vækker hinanden. Derfor kan det her være bedre, at mor rykker ud af soveværelset og far tager over, end at I flytter jeres datter og ender med at skulle gå i pendulfarthele natten igennem...:)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske