Brev:
Urolige nætter og afhængighed af bryst
15. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Urolige nætter og afhængighed af bryst
Hej Helen,
Tusinde tak for dine gode råd fra brevet “genvinde trygheden og søvnen”. Vi har arbejdet en del med at få sat nogle gode rutiner op i hverdagen for min datter baseret på dine råd og det har skabt en god struktur, dog halter det stadig på nattefronten og afhængigheden af brystet.
Derudover skrev du at hun virkede sulten, så jeg har sat mængden af skemad lidt op for jeg synes nemlig også at hun konstant ville have mere mad men jeg er bare nervøs for at give hende for meget mad, og hun så får ondt i maven i stedet for.
Vores daglige rutiner ser ud som følgende:
Ca. 4.30/5: amning og sove videre (her kan hun godt slippe brystet og sove)
6/6.30: vi står op (vi har valgt dette tidspunkt da det passer med at min mand står op og på arbejde og det vil også være det tidspunkt jeg vil stå op på når jeg starter på arbejde igen om ca halvanden måned)
Her får hun lidt grød (max 1/2 dl) og frugtmos som vi lige er startet op med da hun blev 6 måneder i sidste uge.
Kl 7.30/8: ammes og puttes til formiddagslur. Hun er ikke særlig sulten på dette tidspunkt så det er begrænset med hvor meget mælk hun drikker. Ofte er hun også for træt til hun gider.
Hun sover mellem halvanden og to timer til formiddag.
Kl 9/9.30 her får hun noget grønsagsmos (ca 3/4-1 dl) samt agurker eller rugbrødsstænger at lege med
Kl 11/11.30 ammes og putte til middagslur. Her sover hun mellem 2- 21/2 timer
Kl 14 her får hun en lille smule frugtmos. (Ca 1/2 dl). Hun er meget sulten når hun vågner fra sin middagslur.
Kl 15.30/16 ammes og puttes til eftermiddagslur - her sover hun mellem en halv til en time.
Kl 17 får hun grønsagsmos med kød (ca 3/4-1 dl).
Kl 19 ammes og puttes for natten
Der bliver selvfølgelig serveret vand til alle måltiderne.
Alle dagslurene tages i barnevognen, hvor jeg ammer hende først, giver hende flyverdragt på og lægger hende i barnevognen. Jeg går et par minutter med hende til hun er faldet i søvn og stiller hende så på terrassen. Hun vågner dog stadig efter den første søvncyklus både dag og nat (efter 30-40 min) men er blevet meget bedre til at falde hurtigt i søvn igen men det kræver stadig at jeg går med hende lidt til hun er faldet til ro igen. Jeg vil gerne nå dertil hvor at jeg ikke behøver at gå med hende for at få hende til at sove men jeg er lidt usikker på hvordan jeg når dertil at jeg bare kan lægge hende ned og hun selv kan falde i søvn.
Natterutinen giver ikke meget søvn og det virker ikke som om at det bliver bedre.
Jeg ligger ned og ammer hende men hun kan ikke længere finde ro ved brystet og så kaster hun sig rundt så jeg til sidst tager hende op i favnen og ammer hende. Når hun er faldet i søvn lægger jeg hende i tremmesengen. Så vågner hun efter første søvnfase og jeg ammer hende igen for at give hende ro.
Nogle gange er det igen nødvendigt at tage hende op i favnen og berolige hende mens jeg ammer hende. Her plejer hun selv at fjerne sig fra brystet og lægge sig om på den anden side og sove videre men kun for en times tid før hun melder sig igen. Her tager jeg hende igen op og vugger hende i favnen til hun sover.
Omkring kl 22/23 ammer jeg hende, men nu vil hun slet ikke slippe brystet igen og hver gang jeg fjerner det søger hun det igen og igen. Sådan kan der gå op til fire timer, hvor vi kæmper lidt. Når jeg ikke vil give hende brystet så begynder hun enten at græde eller bare at kaste sig rundt i sengen og lege. Det ender med at jeg tager hende op i favnen og vugger hende til hun sover. Dette fortsætter så resten af natten.
Jeg har forsøgt med sut og sutteflaske i denne periode men hun nægter begge dele. Jeg har forsøgt med to forskellige slags soveposer og vil nu teste en tyngdepose for at se om det kan berolige hende.
Hun sover i hendes tremmeseng som står op ad min side af sengen så jeg kan amme hende og berolige hende uden at skulle op.
Jeg ved at jeg skal lægge min datter i sengen inden hun falder i søvn og blot er døsig men jeg har prøvet og prøvet men hver gang hun kommer ned i sengen - uanset hvor træt hun er - så finder hun lige lidt ekstra energi. Hun vifter med arme og ben og snor sig ud af min håndspålæggelse så det er næsten et to mands job at holde hende stille. Skal jeg blot lade hende ligge og brænde energien af og så se hvor lang tid der går før hun falder i søvn velvidende at hun så ikke får den nødvendige søvn?
Vi overvejer at flytte tremmesengen væk for at give hende mere ro men vi vil også gerne have hende ind på sit eget værelse nu når hun er seks måneder.
Jeg er bare ikke meget for at flytte hende som tingene er nu da jeg frygter at jeg så slet ikke får noget søvn da jeg så vil sidde oppe i flere gange for at få hende til at sove. Vi har også talt om at tage barnevognen ind på værelset, da hun sover godt i den om dagen.
Vi er lidt i vildrede fordi at hun bliver mere og mere vågen om natten og ikke rigtig vil sove selvstændigt. Findes der en stepvis metode til at få hende til at sove selv?
Jeg er meget interesseret i dine tanker og råd for hvordan vi kommer videre. Du må meget gerne give rådene helt lavpraksis og step by step hvis det er muligt ;-) oftest lyder tingene så simpelt men det virker svære at udføre :-)
Med venlig hilsen
C