Brev:
Hjælp til slatspiseri og søvn
16. februar 2021
Alder:
2 mdr.
Hjælp til slatspiseri og søvn
Hej Helen,
Lige et par spørgsmål herfra vedr. søvn, som jeg ikke rigtig føler, at jeg kan finde en løsning på gennem din bog (som vi ellers har haft/har meget glæde af)
Jeg vil lige først lige fortælle lidt, så det måske er lidt nemmere for dig at rådgive os :-)
Vores datter er nu 9 uger (10 uger på fredag) og trives rigtig godt. Hun tager 2-300 gram på om ugen og er generelt rigtig glad og tilfreds. Smiler rigtig meget, griner, pludrer og er suveræn til at holde øjenkontakt. Hun er rigtig god til at holde hovedet selv og er nu begyndt også at trille fra mave til ryg. Hun elsker når vi kører hende rundt på Bobles tumlebræt på maven, hvor hun holder hovedet så flot og fint i meget lang tid af gangen.
Hun får flaske og får den gule allomin (sensipro). Vi supplerer med 1,5-2ml laktulose dagligt for at holde gang i maven. Vi “tør” ikke stoppe med det, da vi er bange for at hun så får problemer igen. Dette har vi tidligere skrevet til dig omkring. Vi tæller ikke rigtig, hvor meget hun får dagligt, men ud fra antallet af sutteflasker og sjatter, der er tilbage, så vil jeg skyde på mellem 700-850 ml. dagligt. Hun tager fint på og stortrives, så jeg har ikke til udtryk at maden er et problem - bortset fra at hun sjatspiser om natten, hvilket jeg gerne vil have nogle råd omkring i forhold til hendes søvn om natten.
1) Hun sover dagligt ca. 5-6 timer om dagen og 8 timer om natten. Hun sover som hun skal dagligt og dette er ofte fordelt mellem 3-7 lure. 3 lure, hvis hun tager lange lure og 5-7 lure dagligt, hvis hun kun sover korte lure. Hun sover oftest min. 1 lang lur dagligt, så her er vi også tilfredse.
Problemet kommer om aftenen, hvor hun er SÅ svær at få til at falde til ro. Hun sover sin sidste lur omkring kl. 18-19 og den varer oftest 30-60 minutter, hvilket er helt fint for os. Omkring kl. 20.30 begynder hun at være træt og vi begynder at putte til natten. Hun får nogle gange et bad (skal hun i bad plejer vi at gøre dette 19.30 ca.), hun får nattøj på, ren ble og jeg går i seng med hende. Hun svøbes i sin dyne og får en flaske i min favn. Hun kan ikke sove, hvis ikke jeg som minimum ligger ved siden af hende, men helst skal både far og mor være ved siden af hende. Hun sover i midten i vores seng med egen dyne. Vi har også en bedsidecrib, men det fungerer bare bedst mellem mor og far.
Drømmescenariet er jo selvfølgelig at jeg kan ligge hende og så gå ud, når hun sover, så mor og far også kan få lidt tid sammen. Dog er dette ikke muligt lige nu, da hun er så svær at få til at sove om aftenen - selvom hun er SÅ træt. Efter hun har fået en flaske (som oftest kun er en halv, da hun sjatspiser sen aften og nat), så begynder spjætteriet. Hun spjætter og armene kører rundt. Hun kan kun falde i søvn om aftenen, hvis hun har sut i munden, men fordi armene kører sådan, så får hun konstant kørt sutten ud af munden og vi skal hele tiden putte den ind igen. Nogle gange er vi nødt til kontakt at holde en finger på sutten, men det kan hun ikke lide og prøver at slå vores hånd væk.
Hvis vi går i seng 20.30-21, så sover hun først omkring 22.30-23, så det er mange timer, at vi bruger i sengen om aftenen selvom hun er mega træt. Hun vågner mellem 5.30-6.30 om morgenen, så hun får slet ikke nok søvn om natten. Ofte kan vi få hende til at sove måske 30 min. mere. Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre?
2) Hun er vågen ca. hver 1,5-2 time hele natten igennem og ønsket er selvfølgelig at vi kommer op på 3-4 timer. Vi vil rigtig gerne arbejde hen imod, at vi følger dit søvnhjul, når vi når omkring de 3 måneder. Jeg mistænker at grunden til at hun vågner hver 1,5-2 time er fordi, at hun sjatspiser om natten. Hun tager max. 30-50 ml. pr. gang. Og herefter er munden bare fuldstændig lukket. Hun drejer hovedet og sover videre.
Hun spiser med lukkede øjne om natten i sit svøb. En af grundene til at vi svøber hende er fordi, at jeg føler, at det er lettere at give hende mad om natten, hvis jeg blot kan løfte hende op i dynen. Jeg er bange for at hun vågner helt, hvis nu hun ikke var svøbt og man sådan rigtig skulle tage hende. Hun “skånes” jo lidt ved at være i svøb. Vi har prøvet at give hende sutten istedet (hun spytter sutten ud, når hun er faldet i søvn og sover ikke med den resten af natten), men så går der max 20-30 min. hvor hun fortsat er urolig, så er vi nødt til at give hende lidt mælk.
Har du nogle ide til hvad vi kan gøre her, for at få hende til at spise lidt mere? Vi har prøvet at se om hun kunne spise mindre om dagen for at kunne spise lidt mere om natten, men uden held. Det resulterede bare i, at hun blev mega pylret og græd om dagen - pga. sult, så det var ikke løsningen.
3) Hvornår kan man tidligst begynde på grød? Er det når de er 4 måneder? Vi har lidt fornemmelsen af at hun synes, at mælk er lidt kedeligt og vi ønsker derfor at hun starter op ligeså snart, at det er muligt. Både for at se om det kan give hende lidt længere søvnstræk, men også for at imødekomme hendes behov. Det hænger selvfølgelig også sammen med at der sker meget med hendes udvikling lige nu, som gør at hun er meget opmærksom på verden omkring hende.
Vores egen sundhedsplejerske fortæller, at hun er i god udvikling, trives rigtig godt og vokser fint. Hun har taget 1,6 kg. på, på 1,5 måned. Hun vejer nu 5,9 kg og er 58,5 cm. lang. Så der kan vi ikke klage :-)
Vores egen sundhedsplejerske er meget gammeldags, så vi vil hellere have råd fra dig.
På forhånd tusind tak.