Svar: Vågner kl 4 om morgenen
14. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er for tidligt at starte dagen, når klokken kun er 04, og det er derfor helt fint, at du gerne vil hjælpe din datter til en rytme, hvor hun sover lidt længere om morgenen :)
De fleste børn vil i jeres datters alder trives med ca. 15 timers søvn i døgnet, ofte er det rigtig godt fordelt, hvis barnet sover ca. 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten (+/-). Og det gør jeres datter faktisk - ofte sover hun 5-6 timer om dagen, hvis man tæller tiden mellem kl 05 og 06/06.30 med, og om natten sover hun ofte ca. 9.5 time. Jeres udfordring er, at hendes nattesøvn ligger fra kl.18.30/19 til 04/04.30 - og når hun går så tidligt i seng, så står hun naturligt også tidligt op. Hun kan ikke sove mere, når klokken er 04, for så har hun samlet fået sit behov dækket :)
Derfor er løsningen hos jer at hjælpe hende til en lidt senere rytme. I kan ikke bare komme hende senere i seng, men I er nødt til at rykke hendes rytme lidt hele dagen igennem. Det gør I f.eks. ved at lægge et bad ind mellem hendes formiddagslur og middagslur, så hun puttes til en lidt senere lur midt på dagen - og derfor også står senere op af denne. I kan også forsøge at aktivere hende ekstra mellem de øvrige lure for at se om I kan forlænge tiden mellem disse lidt. Det er vigtigt, at I putter hende, hvis hun tydeligt er træt og har brug for at sove, hun skal ikke holdes vågen mod sin vilje. Men I skal være opmærksomme på, at hun ikke længere er et spædbarn men en aktiv lille baby og nogle gange, når hun gaber, så er det ikke nødvendigvis udtryk for, at hun skal puttes, men derimod udtryk for, at hun har brug for lidt leg og aktivitet. Derfor kan det nogle gange være en idé at lege og tumle lidt mere og så putte hende f.eks. 20 minutter senere...
Jo mere I kan rykke hendes rytme på denne måde hele dagen igennem, jo senere vil hun også gå i seng og jo senere vil hun naturligt begynde at stå op om morgenen.
Hun lyder til at have en tidlig rytme lige nu, så det vil sandsynligvis være begrænset, hvor meget I kan flytte hendes rytme, men jeg tænker, at det godt kunne være en hjælp for jer, hvis hun f.eks. først sov kl 20-20.30 og derfor så kunne sove til 06.
En dagsrytme kunne derfor se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder stille og roligt
I leger, hygger, tumler, pludrer
Sen morgen 8-8.30: Ammes og puttes til dagens først lur, sover som nu gerne 1.5-2 timer
Formiddag 10-10.30: Har behov for amning, når hun vågner, og I leger, hygger, pludrer, tumler
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og får lidt babymassage
Frokost 12-12.30: Ammes og puttes til middagslur og sover her et par timer
Eftermidag 15-15.30: Ammes, hygger, leger, pludrer...
Sover dagens 3. lur - som ofte varer måske 30 minutter - kan godt have behov for en ekstra amning, når hun puttes.
Aften 20: Ammes og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som I kan se, så er mit forslag til dagsplan lavet ud fra jeres nuværende rytme, men det hele er rykket lidt dagen igennem. Det betyder også, at jeres datter sandsynligvis vil kunne nøjes med 3 lure i stedet for 4 og stadig gå senere i seng. Det er dog ikke sikkert, det kan godt være, at hun stadig vil have brug for to små powernaps sidst på dagen, men det vil også være helt okay, for det vil så naturligt gøre, at hendes puttetidspunkt om aftenen kommer til at ligge endnu senere :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvordan I kommer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske