Brev:
Vågner kl 4 om morgenen
14. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Vågner kl 4 om morgenen
Hej Helen.
Jeg skriver til dig da vores lille datter er begyndt at vågne og vil stå op kl 4 om morgenen. På det tidspunkt er hun vågen med store øjne og pludre og smiler. Vi har holdt lyset slukket og ingen snak, men hun falder ikke i søvn igen. Indtil nu, har jeg kunnet tage hende over til mig og give sutten, og fået hende til at putte og falde i søvn - det virker bare ikke mere! Vi er nu begyndt at svøbe hende og gå rundt med hende til hun falder i søvn igen, men det kan jo nemt tage en times tid.
Hun bliver 4 måneder her i næste uge og kan godt mærke på hende, at der lige nu sker rigtig meget udviklingsmæssigt, hvilket også give hende en del uro i kroppen.
Lige nu tager hun 4 lurer om dagen, og er vågen i ca. 1,5 time mellem hver lur.
Vores rytme ser nogenlunde sådan her ud:
Ca. kl. 4 - vågner og får noget at spise. Vil pludre og er frisk. Svøbes og vugges til hun falder i søvn igen (kan tage op til 1 time)
Kl. 6.00-6.30: Vi står op, får tøj på, skiftes, ammes og leger. Puttes igen efter ca. 1,5 time.
Kl. 7.30-8.00: Lur. Her sover hun gerne 1,5 time - måske 2 timer.
Kl. 9.00-9.30: skiftes, ammes og leger.
Kl. 10.30-11.00: Lur. Sover gerne 2 timer her
Kl. 12.30-13.00: skiftes, ammes og leger
Kl. 14.00-14.30: Lur. Sover ca 30 minutter
Kl. 14.30-15.00: skiftes, leger og ammes
Kl. 16.00-16.30: Lur. Sover ca 30 minutter
Kl. 16.30-17.00: skiftes, leger og ammes. Er vågen mellem 1,5 og 2 timer.
Kl. 18.30-19.00: puttes til natten.
Kl. Ca. 22.00: Ammes
Kl. Ca. 01.00: Ammes
Kl. Ca. 04.00: Ammes. Er frisk og vil pludre og op.
Hvad kan vi gøre for, at få hende til at sove videre om morgenen, så hun ikke vil stå op kl 4?
Med venlig hilsen
Den trætte mor