Svar: Søvn problemer - 3 mdr. part II

9. februar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for det brev, det er super fint, at du skriver tilbage :)

Hvis din dreng har en nogenlunde stabil søvnrytme om natten, og det lyder det som om, at han har, så vil han - når han basker med armene på et bestemt tidspunkt - sandsynligvis gøre det fordi han der befinder sig i et søvnstadie, hvor han er naturligt mere motorisk urolig.

Derudover kan det naturligvis også hænge sammen med maveproblemer, som du nævner, eller det kan være sammenhængende med at han plejer at blive ammet på dette tidspunkt - og derfor kan dit fokus på at øge hans indtag hele dagen igennem og forsøge at amme mindre hyppigt om natten godt være med til at gøre en forskel hos jer.

Der er dog også børn, som motorisk er meget urolige, og du kan derfor godt forsøge om du om aftenen kan indføre lidt trykmassage, babymassage, for på den måde at hjælpe ham til større ro i kroppen. Men - hvis han sover roligt indtil midnat og først bliver urolig der, så kan du naturligvis ikke stå op for at sætte dig og massere ham - I skal jo helst sove om natten....;)

Nogle børn har også glæde af at blive puttet i en sovepose, som hjælper dem med at holde fysisk sammen på sig selv. Altså ikke et svøb, som du tidligere har skrevet, at han ikke bryder sig om, men en sovepose ala voksipose eller lignende. Hvad putter du ham i, når han ligger i barnevognen? Det kan være en idé at forsøge at bruge dette også om natten, du skal dog sikre dig, at han ikke får det for varmt og at hans påklædning, temperaturen i rummet osv. er tilpasset at han sover i en sovepose.

Jo længere hans nattesøvn er, jo mere uroligt vil han ofte sove, så derfor kan der også ske ændringer i takt med at han bliver ældre, ...

Annonce

... får længere vågenperioder om dagen og hele hans rytme naturligt ændrer sig. Derudover så arbejder tiden også lidt for jer, fordi han bliver motorisk stærkere, begynder at kunne trille omkring og dermed på sigt også vil kunne finde en god stilling at ligge i om natten. Det tager dog lidt tid endnu, så derfor er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham med at komme videre i søvnen, så godt du nu kan...

Du skal også være opmærksom på, at du nu gerne må begynde at vænne ham til at falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at være i din favn. Så han falder i søvn, der hvor du ønsker, at han skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis han stille og roligt begynder at registrere, at han ligger i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor ha skal sove, fordi det vil hjælpe ham med lettere at komme videre i søvnen, når han så har sine små opvågninger om natten (og om dagen for den sags skyld).

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning, prøve at lægge ham fra dig lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Han er netop ammet, godt fyldt op med mælk og du kan se mælk i mundvigene på ham, han ligger helt slapt, kæmper for at holde øjnene åbne - og du putter ham fra dig lige der, hvor han registrerer, at han puttes i sin seng. Stå ved ham, hold dine hænder på ham og hjælp ham ind i søvnen netop med dine hænder og nærhed - og når og hvis han så viser tegn på at ville vågne op, så holder du dine hænder på ham igen, beroliger på samme måde, så du hjælper ham videre på samme måde, som da han blev puttet. På den måde er der genkendelighed og han kan være helt tryg ved at sove videre...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor