Svar: Søvn problemer - 3 mdr. part II
9. februar 2021
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for det brev, det er super fint, at du skriver tilbage :)
Hvis din dreng har en nogenlunde stabil søvnrytme om natten, og det lyder det som om, at han har, så vil han - når han basker med armene på et bestemt tidspunkt - sandsynligvis gøre det fordi han der befinder sig i et søvnstadie, hvor han er naturligt mere motorisk urolig.
Derudover kan det naturligvis også hænge sammen med maveproblemer, som du nævner, eller det kan være sammenhængende med at han plejer at blive ammet på dette tidspunkt - og derfor kan dit fokus på at øge hans indtag hele dagen igennem og forsøge at amme mindre hyppigt om natten godt være med til at gøre en forskel hos jer.
Der er dog også børn, som motorisk er meget urolige, og du kan derfor godt forsøge om du om aftenen kan indføre lidt trykmassage, babymassage, for på den måde at hjælpe ham til større ro i kroppen. Men - hvis han sover roligt indtil midnat og først bliver urolig der, så kan du naturligvis ikke stå op for at sætte dig og massere ham - I skal jo helst sove om natten....;)
Nogle børn har også glæde af at blive puttet i en sovepose, som hjælper dem med at holde fysisk sammen på sig selv. Altså ikke et svøb, som du tidligere har skrevet, at han ikke bryder sig om, men en sovepose ala voksipose eller lignende. Hvad putter du ham i, når han ligger i barnevognen? Det kan være en idé at forsøge at bruge dette også om natten, du skal dog sikre dig, at han ikke får det for varmt og at hans påklædning, temperaturen i rummet osv. er tilpasset at han sover i en sovepose.
Jo længere hans nattesøvn er, jo mere uroligt vil han ofte sove, så derfor kan der også ske ændringer i takt med at han bliver ældre, får længere vågenperioder om dagen og hele hans rytme naturligt ændrer sig. Derudover så arbejder tiden også lidt for jer, fordi han bliver motorisk stærkere, begynder at kunne trille omkring og dermed på sigt også vil kunne finde en god stilling at ligge i om natten. Det tager dog lidt tid endnu, så derfor er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham med at komme videre i søvnen, så godt du nu kan...
Du skal også være opmærksom på, at du nu gerne må begynde at vænne ham til at falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at være i din favn. Så han falder i søvn, der hvor du ønsker, at han skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis han stille og roligt begynder at registrere, at han ligger i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor ha skal sove, fordi det vil hjælpe ham med lettere at komme videre i søvnen, når han så har sine små opvågninger om natten (og om dagen for den sags skyld).
Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning, prøve at lægge ham fra dig lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Han er netop ammet, godt fyldt op med mælk og du kan se mælk i mundvigene på ham, han ligger helt slapt, kæmper for at holde øjnene åbne - og du putter ham fra dig lige der, hvor han registrerer, at han puttes i sin seng. Stå ved ham, hold dine hænder på ham og hjælp ham ind i søvnen netop med dine hænder og nærhed - og når og hvis han så viser tegn på at ville vågne op, så holder du dine hænder på ham igen, beroliger på samme måde, så du hjælper ham videre på samme måde, som da han blev puttet. På den måde er der genkendelighed og han kan være helt tryg ved at sove videre...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske