Brev:
Søvn og tryghed - 5 mdr.
9. februar 2021
Alder:
5 mdr.
Søvn og tryghed - 5 mdr.
Kære Helen
Så vender jeg tilbage med opfølgning på mit sidste brev og dit svar, omhandlende søvn og døgnrytme.
Det store problem var at få ham til at sove længere stræk om natten end 1-2 timer. Jeg har efter at have tænkt en del over hvad det skyldes, fundet frem til at jeg ikke tror han får for lidt mad i løbet af dagen. Han spiser ofte hele måltidet til frokost og aftensmad (grød med frugttopping eller grøntsagsmos) og jeg ammer ham morgen, formiddag, efter hver måltid mv.
Jeg tænker det handler om tryghed og at han godt kan lide at ligge hos mig på ammepuden.
Jeg har forsøgt om natten, når jeg har ammet ham, at give ham sutten og sidde med ham i armene og vugge ham lidt og så lægge ham ned i sengen. Det har lykkes et par gange men også mislykkes hvor han blev lys vågen. Det er ofte han ikke vil have sutten, så har jeg bare nusset ham lidt i panden og så lagt ham. Jeg har også taget ham op hvis han er vågnet 1-2 timer efter amning/han er blevet lagt og nusset ham og holdt ham og evt tilbudt ham lidt vand af sutteflaske, men ikke tilbudt brystet, og har lagt ham tilbage i sengen igen og det er lykkedes nogen gange. Han sover dog stadig ikke mere end max 3 timer af gangen.
Skal jeg forsøge at udfase amning helt om natten? Når han er 6 måneder har han jo ikke behov for mælk om natten. Og hvis jeg skal gøre det, skal jeg så også finde på noget andet om dagen, hvor han er vandt til af blive ammet og derefter lagt i barnevognen til en lur? For mig at se forbinder han amning med søvn, hvilket jeg tidligere har tænkt har været fint, men som jeg nu tænker måske skal brydes for at han kan lære at sove uden. Jeg ved bare ikke helt hvordan jeg bedst gør det?
Ift hans søvn om dagen så har det ændret sig lidt til han ofte sover 2 - 2 1/2 time formiddag og 1,5 til 2 timer eftermiddag. Hvis han står op mellem kl 16.30 eller 17.30 og så kommer han ofte ikke i seng før kl 21.30/22 om aftenen. De gange jeg har forsøgt med at lægge ham før, så resulterer det blot i han bliver utilfreds og jeg ender med at skulle amme ham ofte i en time før jeg kan lægge ham. Du har i dit sidste svar skrevet at han skal sove omkring 14-15 timer i døgnet. Jeg synes dog det er mange timer for ham at være vågen om aftenen, og jeg synes også han virker træt.
Jeg har forsøgt at lægge ham til at sove i en tyngdepose men synes ikke det har nogen synderlig effekt. Det giver måske også god mening hvis problematikken omhandler amning/trygheden hos mig.
Ift amning har han altid været glad for at amme hos mig siden fødslen og indtil jeg via sundhedsplejersken fandt ud af han havde spist færdigt på 5-10 min, kunne jeg sidde med ham i en time før han slap. Jeg kan ikke selv mærke når han har tømt brystet, ej heller om han har fået den fede mælk, men det går jeg stærkt ud fra da han vokser som han skal.
I starten af hans levetid havde jeg svært ved at amme i sengen hvorfor jeg sov nedenunder på sofaen i en periode på 2 måneder hvor han sov i en lift på sofabordet. Så ammede jeg ham i en ammestol. Kan dette have indflydelse på hans nattesøvn nu, at han har sovet forskellige steder?
Jeg har tidligere skrevet om mme og han ikke ville have det/ at det ofte blev en kamp. Han har altid kun fået én flaske om dagen for at aflaste amningen. Vi har prøvet at skifte mærke, ændre sutteflaske mv men det synes ikke rigtig at hjælpe. Han kan fint drikke vand af en sutteflaske, så jeg ved ikke helt hvad det er der gør det. Så i en periode har han ikke fået det, hvorfor det kun er mig der har ammet. Ved ikke om jeg skal forsøge at genindføre flasken eller om jeg skal lade det ligge, hvis tidshorisonten til han vil "overgå" til at spise mere mad er forholdsvis kort?
Tror du at det vil hjælpe på et længere stræk i søvn at han eks ville få grød eller vælling sen aften eller betyder det ikke noget?
Eller skal jeg forsøge at lægge ham i seng allerede ved 20 tiden og så gå ud af værelset, for at han kan arbejde sig ind i en anden døgnrytme end den han har nu? Når han bliver lagt ved 21.30 tiden nu går jeg selv i seng også i samme værelse. Det er ikke muligt at lægge ham til at sove i eget værelse da der først skal bygges ud.
Håber det er til at finde rundt i mine spørgsmål. :)
Med venlig hilsen
Sine