Svar: Utrøstelig pige om aftenen

17. januar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og håber, at jeg kan hjælpe dig lidt videre til at finde ud af, hvad der spiller ind hos jer.

Det er rigtig godt, at jeres datter er blevet tjekket igennem af både læge og osteopat. Når børn græder meget - også når de "kun" græder i forbindelse med at de skal sove - så er det vigtigt at sikre dig, at de ikke har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, nakken, skuldre, bækken, ryg - og netop det at man skal puttes, lægges ned i en bestemt stilling kan gøre at gråden opstår. Altså at det gør ondt at ligge på lige præcis den måde...

Derudover, så er det vigtigt også at sige, at nogle børn græder i forbindelse med, at de skal falde i søvn. Man taler om, at de på den måde "lukker overskudsenergi ud" og at de er nødt til at græde lidt for at kunne koble fra, finde roen og falde i søvn. Nogle børn har også naturligt svært ved at mærke søvnen, mærke at de er trætte og fornemme, hvad de har behov for - nemlig at sove - og protesterer derfor mod søvnen, selvom de faktisk er trætte. Det tager tid for nogle børn at fornemme behov for søvn contra aktivitet, ligesom nogle børn også har brug for længere tid til at fornemme sult og mæthed.

Børns gråd er naturligt udtryk for et eller andet, det er måden jeres datter kommunikerer på, at noget ikke her helt som det skal være, og derfor må I forsøge udelukkelsesmetoden for at finde ud af, hvad det er. Hun kan græde, fordi hun er overtræt, hun kan græde fordi sengemiljøet ikke giver hende ro, hun kan græde, hvis hun har noget i bleen, hun kan græde, hvis hun har det for koldt eller varmt, hun kan græde, hvis hun har brug for at blive taget op, trøstet, holdt tæt, hun kan græde, fordi hun er sulten og har brug for mælk...

Hun kan også græde, fordi hun hellere vil kommunikere med jer, og måske puttes for tidligt, ligesom hun også kan græde, fordi hun puttes for sent. Hun kan græde fordi hun instinktivt ved, at det er sovetid, og at det betyder, at hun ikke skal se mor og far - og det bliver hun ked af, så det kan godt være et udtryk for ekstra behov for nærhed og kontakt. Nogle børn græder, hvis der er for stille, og hun ikke kan høre jer, og hun kan have brug for, at I småsnakker, så hun ikke føler sig alene. Hun kan modsat også græde, fordi der er for meget uro, for meget aktivitet...

Der er altså rigtig mange ting, som kan spille ind, og som kan forklare jeres datters gråd og nogle af disse ting, har I allerede taget hånd om. Det er f.eks. super godt, at I geare ned med nedrullede gardiner, stearinlys osv. for at signalere, at nu er det aften. Og det er super godt at bruge brystet til at hjælpe hende til ro, så hun måske med det kan falde i søvn - hvis det vel at mærke fungerer - for du skriver samtidig, at hun ofte "er helt utrøstelig, indtil hun nærmest falder i søvn, hvorefter hun tømmer ...

Annonce

... begge bryster og derefter kan lægges i egen seng" - så hos jer kan hun måske også nogle gange føle amningen som et pres og har derfor brug for, at du bare sidder med hende - og så ammer hende, når hun nærmest sover - for mælken har hun naturligt behov for :)

Derudover er det rigtig godt, at I nu har fået skabt en rytme med 3 lure dagligt. Det lyder super fint med en formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen - og det er super godt, at I vælger at gå med hende i barnevognen en gang dagligt, så I sikrer hende mindst én lidt længere lur. Det skal I endelig blive ved med.

Det er som sagt også helt okay, at hun græder i 5-10 minutter. Det kan være overskudsenergi, udryk for overtræthed og det er helt okay. MEN, hun skal ikke græde i en time. Det er for længe og så er det vigtigt, at I tager hende op, trøster, beroliger og betrygger. Sker det i barnevognen, så må I køre hjem og tage hende indenfor. Sker det ei tremmesengen, så må hun op i favn, sker det om aftenen, når mor lægger sig med hende, så må mor tage hende ind i stuen, og I må sætte jer med hende der og vente på, at hun bliver mere parat til at sove. Hvis I lader hende græde utrøsteligt i længere tid, så vil hun naturligt begynde at kunne forbinde det at sove med noget som ikke er trygt, dejligt og rart, og det kan forstærke hendes gråd og hendes tendens til at græde ved hver putning kan øges.

Samtidig så lyder det som om, at hun om aftenen godt må puttes lidt senere og en del af hendes gråd kan godt handle om, at I forsøger at putte hende for tidligt. I fortæller, at hun ofte sover dagens 3. lur mellem kl 17-18 og hvis hun først er stået op af denne lur omkring kl 18, så er det meget tænkeligt, at hun ikke vil være putteklar før kl 20.30-21 - altså faktisk en time senere end I putter hende nu - og det kan derfor godt være med til at forklare hvorfor hun græder i en time. Det er derfor bedre, at I her sætter jer i stuen med hende, lader hende være i favn, putte sig hos jer hvis hun har lyst til det eller I kan tumle og lege lidt, hvis hun gerne vil det - og så putter hende senere, når hun måske virker mere parat.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn vil i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng - måske først kl 22-23 - naturligt afhængigt af, hvornår de sover deres 3. lur. Og hos jer, og ud fra den rytme I beskriver, så tænker jeg, at jeres datters puttetidspunkt måske ligger omkring kl 21 i øjeblikket...

Jeg går ud fra, at jeres datter trives med amning og mors mælk, at hun tager rigtig godt på, og at det fungerer? Hvis ikke, så kan det naturligvis også overvejes, om hun græder fordi hun har behov for mere mælk...

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer. Hvis vi kan finde ud af, hvad der er på færde, så er det naturligt også lettere at hjælpe hende :)

Måske kan I have glæde af at læse min bog "Helens bog om Gråd og Trøst":)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder