Brev:
Utrøstelig pige om aftenen
17. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Utrøstelig pige om aftenen
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi vi virkelig føler vi har prøvet alt. Måske er det os der overser noget?
Vores datter på 3,5 måned græder altid ved puttetid og har gjort det i en måned. Hun græder imellem 10 minutter og en time og det starter så snart hun bliver ammet i sengen. Hun er helt utrøstelig, indtil hun nærmest falder i søvn, hvorefter hun tømmer begge bryster og derefter kan lægges i egen seng. Hun sover i egen seng ved siden af os, da vi forstyrrer hinanden i søvnen, men det samme skete da vi samsov…
Dagen ser således ud:
Vågner ca. kl. 8-9 Hun får tøj på, vi siger godmorgen og nulrer rundt på legetæppet
Lægges til lur ca en time, måske lidt mere efter. Her sover hun kun 30-40 minutter.
Hun kommer op, vi laver lidt mere aktiv hygge på gulvet med rytmik og triller lidt, vender på hovedet osv. Hun er vågen ca. 1,5-2 timer og så puttes hun i barnevognen og vi går tur. Hun har indtil for ca. 2 ugers tid siden sovet solide 2,5-3 timer i sin slyngevugge, men nu er hun nede på kun at sove 30-40 minutter når hun bliver lagt, næsten lige meget hvor. Det eneste sted hun kan tage længere stræk er barnevognen, hvor hun gerne tager op til 2,5 time hvis man går med hende. Så der bliver gået én lang tur om eftermiddagen, HVER dag 😉
Vi kommer hjem, hendes far hygger med hende, vi laver mad.
Hun puttes til en lur ved en 17-18 tiden i slyngevuggen (nogengange viklen) og sover ca. 40 minutter igen. Mens hun sover dæmper vi lyset og tænder stearinlys for at signalere en overgang til aften.
Når hun er vågnet hygger vi lidt mere stille og roligt på gulvet med legetøj og ca. kl. 19.30 begynder vi at gøre klar til putning. Hun bliver skiftet, får nattøj på og så læser vi lidt og synger en sang eller to. Derefter ammer jeg hende i soveværelset. Og herefter går det galt.
Som regel bliver hun lidt døsig og jeg kan putte hende i hendes seng. Hun slapper af, men falder ikke helt i søvn. HVIS hun falder i søvn, enten ved bryst eller i hendes seng, så vågner hun grædende/skrigende op. Næsten ligemeget hvad vi gør, ender vi med en pige der skriger/græder. Hun er helt ulykkelig og vil ingenting. Hun ender altid med at tage brystet til sidst og falde i søvn der, så jeg kan putte hende i sengen, hvor hun så sover ca. 3 timer inden næste amning, hvor alt ellers er fint. Hun falder stort set altid i søvn omkring kl. 21, måske lidt før eller lidt efter. Vi har prøvet både at putte hende tidligere og senere, samt mere eller mindre mæt, men med samme udfald… LANGE putteseancer og gråd.
Om dagen er hun meget glad og pludrende og hun kan være det helt indtil 10 minutter inden hun græder. Hun har fået tjekket ører hos lægen og er også blevet tjekket igennem af en osteopat for spændinger, men alle siger at hun siger fin ud.
Er der noget vi kan gøre, så hun ikke får det her ”anfald” af gråd om aftenen? Det er så hårdt at være i, når man VED man skal igennem det hver aften og se hende så utrøstelig.
Med venlig hilsen