Utrøstelig pige om aftenen

17. januar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Utrøstelig pige om aftenen

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi virkelig føler vi har prøvet alt. Måske er det os der overser noget?

Vores datter på 3,5 måned græder altid ved puttetid og har gjort det i en måned. Hun græder imellem 10 minutter og en time og det starter så snart hun bliver ammet i sengen. Hun er helt utrøstelig, indtil hun nærmest falder i søvn, hvorefter hun tømmer begge bryster og derefter kan lægges i egen seng. Hun sover i egen seng ved siden af os, da vi forstyrrer hinanden i søvnen, men det samme skete da vi samsov…

Dagen ser således ud:
Vågner ca. kl. 8-9 Hun får tøj på, vi siger godmorgen og nulrer rundt på legetæppet
Lægges til lur ca en time, måske lidt mere efter. Her sover hun kun 30-40 minutter.

Hun kommer op, vi laver lidt mere aktiv hygge på gulvet med rytmik og triller lidt, vender på hovedet osv. Hun er vågen ca. 1,5-2 timer og så puttes hun i barnevognen og vi går tur. Hun har indtil for ca. 2 ugers tid siden sovet solide 2,5-3 timer i sin slyngevugge, men nu er hun nede på kun at sove 30-40 minutter når hun bliver lagt, næsten lige meget hvor. Det eneste sted hun kan tage længere stræk er barnevognen, hvor hun gerne tager op til 2,5 time hvis man går med hende. Så der bliver gået én lang tur om eftermiddagen, HVER dag 😉

Vi kommer hjem, hendes far hygger med hende, vi laver mad.
Hun puttes til en lur ved en 17-18 tiden i slyngevuggen (nogengange viklen) og sover ca. 40 minutter igen. Mens hun sover dæmper vi lyset og tænder ...

Annonce

... stearinlys for at signalere en overgang til aften.

Når hun er vågnet hygger vi lidt mere stille og roligt på gulvet med legetøj og ca. kl. 19.30 begynder vi at gøre klar til putning. Hun bliver skiftet, får nattøj på og så læser vi lidt og synger en sang eller to. Derefter ammer jeg hende i soveværelset. Og herefter går det galt.

Som regel bliver hun lidt døsig og jeg kan putte hende i hendes seng. Hun slapper af, men falder ikke helt i søvn. HVIS hun falder i søvn, enten ved bryst eller i hendes seng, så vågner hun grædende/skrigende op. Næsten ligemeget hvad vi gør, ender vi med en pige der skriger/græder. Hun er helt ulykkelig og vil ingenting. Hun ender altid med at tage brystet til sidst og falde i søvn der, så jeg kan putte hende i sengen, hvor hun så sover ca. 3 timer inden næste amning, hvor alt ellers er fint. Hun falder stort set altid i søvn omkring kl. 21, måske lidt før eller lidt efter. Vi har prøvet både at putte hende tidligere og senere, samt mere eller mindre mæt, men med samme udfald… LANGE putteseancer og gråd.

Om dagen er hun meget glad og pludrende og hun kan være det helt indtil 10 minutter inden hun græder. Hun har fået tjekket ører hos lægen og er også blevet tjekket igennem af en osteopat for spændinger, men alle siger at hun siger fin ud.

Er der noget vi kan gøre, så hun ikke får det her ”anfald” af gråd om aftenen? Det er så hårdt at være i, når man VED man skal igennem det hver aften og se hende så utrøstelig.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet