Svar: Genvinde trygheden og søvnen

16. januar 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C

Tak for dit brev, og tusind tak for dine søde ord om mine svar og min brevkasse :)

Det er ikke noget problem at amme i søvn, hvis din datter så sover 3, 4. eller 5 timer sammenhængende derefter. Men, det bliver naturligt et problem, hvis hun begynder at vågne op og søge brystet hver halve til hele time og pludselig ikke kan sove, uden at hun har dit bryst i munden. Og det lyder desværre til at være tilfældet hos jer, så det er rigtig godt, at du nu gerne vil ændre lidt på jeres rytme og rutiner :)

Der er flere ting, som spiller ind, og det ene er, at det lyder som om, at lillepigen faktisk er lidt sulten. Det er rigtig godt, at du derfor er begyndt med lidt skemad og nu tilbyder hende både frokost og aften. Sammen med skemaden skal hun tilbydes lidt vand af en kop, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og brystet før hun skal sove. På den måde skabes der bedst mulig plads i maven til begge dele.

Hvis du oplever, at hun lige nu bliver for sulten før skemaden og derfor ikke kan koncentere sig om at spise, så kan det godt være en idé at amme hende lidt først, tilbyde skemad og så amme hende før hun puttes. Men ellers tænker jeg, at du som udgangspunkt skal forsøge at amme hende hver 3-4 time - og som sagt som en fast del af rytmen og putteritualet.

Du skriver blandt andet, at hun "bliver ammet før hun bliver lagt og alt efter om hun får sovet længere end en halv time bliver hun ammet når hun vågner. Eftersom hun sjatspiser, forsøger jeg at starte amningen ca en halv time før hun skal sove og så tilbyde brystet flere gange afbrudt af blandt andet en bleskifte - hun lægger max 3 min ved brystet af gangen". Det er vigtigt, at du forsøger at komme væk fra hendes slatspisning, fordi det er med til at gøre, at hun slatspiser mere og mere - og det vil også påvirke hendes søvn, så hun også slatsover mere og mere. Det er derfor en rigtig dum cirkel at komme ind i.

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at amme hende om morgenen omkring kl 06 for at se om du på den måde kan holde hende sovende lidt længere, så dagen starter lidt senere. Du må her gerne ligge ned og amme hende i din seng for på den måde at sikre hende ekstra mælk og også ekstra søvn. Og så vil jeg som sagt anbefale dig, at du forsøger at amme hende hver 3-4 time, hvilket betyder, at hvis hun er ammet kl 06, så skal hun ammes igen omkring kl 9-9.30, hvilket passer med, at hun der skal puttes til sin formiddagslur.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det kan være en god idé at lægge et bad ind mellem frokost og middagsluren, så du på den måde aktivere hende godt både motorisk og mentalt og samtidig får forlænget hendes vågenperiode lidt. Efter et bad vil hun sandsynligvis være bedre til at spise godt fra brystet og bliver på den måde fyldt godt op til at kunne sove en længere middagslur. Og på den måde kan du også hjælpe hende til en bedre rytme for jer begge to.

Det vil sige, at en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og ...

Annonce

... sover lidt videre, tilbydes evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder og I står op.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt.

Ammes og puttes til middagslur f.eks. kl 12.30-13.

Eftermiddag 16: Ammes

Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere lidt efter, hvor når hendes 3. lur ligger og hvor lang den er. Du kan med fordel prøve at amme, skifte ble, amme igen og først derefter putte hende.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se af denne dagsplan, så skal hun stadig ammes før hver lur og hendes behov for brystet og mælken er stor. MEN, det er vigtigt, at hun ikke længere falder i søvn med brystet, men lærer at sove uden brystet i munden. Det betyder, at du skal forsøge at trække brystet til dig før hun sover helt og putte hende fra dig ned i egen seng. Hun skal ikke puttes vågen, men flyttes fra din favn lige der, hvor hun er godt fyldt op med mælk og tydeligt er træt, næsten sover, men dog er vågen nok til at registrere, at hun lægges fra dig.

Hvis du nogle gange ligger ned og ammer hende i din seng, så er det super fint, og så vil det være rigtig godt, at du også her arbejder på at adskille bryst og søvn. Så hun dier hos dig, men før hun sover helt, så forsøger du at trække brystet lidt til dig og se om du med dine hænder og kærtegn kan lulle hende ind i søvnen. Du må meget gerne nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Det, at hun er ved at få en tand kan godt gøre, at hun søger brystet ekstra og har brug for den ekstra tryghed, som brystet giver hende. Det er helt okay, men prøv om du kan berolige med hænder, nærhed, kærtegn og undgå at komme brystet i munden på hende hver gang. ER det kn brystet som dur, så må du forsøge at amme så kortvarigt som muligt, så hun ikke fylder sig med mælk - og generelt skal du i løbet af dagen og aftenen forsøge at få hende til at spise mere effektivt hver gang, netop ved at amme hende hver 3-4 time, så I kommer væk fra hendes slatspisen - fordi det i sig selv også vil hjælpe hende til at kunne sove 3-4 timer om natten uden mælk og før hun melder sig igen. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens rytme :)

Da I gerne vil have hende på eget værelse ved 6 måneders alderen, så kan det være en god idé at du forsøger at putte ende i egen seng - i hvert fald sen aften, når du selv går i seng, så hun sover sine nætter der - og næste morgen tidlig, kan hun så komme over til dig og blive ammet liggende i din seng, som hun er vant til. Netop fordi det også kan gøre, at dagen kan starte lidt senere hos jer og for jer alle hænge bedre sammen.

Jeg håber, at mine tanker og min dagsplan kan hjælpe jer lidt videre og give lidt idé om, hvad og hvordan I skal arbejde videre nu :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin