Brev:
Genvinde trygheden og søvnen
16. januar 2021
Alder:
5 mdr.
Genvinde trygheden og søvnen
Hej Helen,
Tusinde tak for dit svar til mit problem med min datter som har svært ved at slippe brystet og for en god brevkasse. Der er god inspiration at hente til hverdagens problemer.
Du skrev at jeg skulle fortsætte med at amme hende og lade hende falde i søvn på den måde. Jeg er derfor gået tilbage til den metode jeg brugte før jeg startede på at søvntræne min datter men hun er nu begyndt at søge brystet mere og mere.
Den sidste stykke tid hvor ammer jeg hende om aftenen, lægger jeg hende til at sove med brystet i munden men nu nægter hun at give slip igen og kan lægge lang tid med brystet i munden og hvis brystet falder ud vil hun hurtig vågne og melde sig igen. Dette sker mellem 6-10 gange i løbet af natten - ca med en til halvanden time i mellem.
På det sidste har hun også haft problemer med at sove i barnevognen og vil ikke sove mere end en halv time adgangen. Hun vågner efter den første søvnfase og vil ikke give sig hen i den næste søvnfase uanset hvad jeg gør.
Hun bruger ikke sut selvom hun ikke er afvisende over for sutten, hun kan blot ikke finde ud af en sutteteknik som holder sutten i munden. Hun bliver ved med at skubbe den ud med tungen men hun elsker at lege og bide i sutten.
For lige at fortælle om vores daglige rutiner, så står vi op mellem 6-6.30 men her er hun ikke særlig sulten så hun får ikke noget at spise før hun skal sove igen ca halvanden time senere.
Jeg går tur med hende i barnevognen da hun falder i søvn og så går jeg med hende indtil hun vågner igen ca 30-40 min senere. Jeg fortsætter med at gå med hende indtil hun falder i søvn igen eller til hun begynder at græde.
Alt efter hvornår jeg tager hende op, går der ca halvanden til to timer før hun bliver lagt igen. Hun bliver ammet før hun bliver lagt og alt efter om hun får sovet længere end en halv time bliver hun ammet når hun vågner. Eftersom hun sjatspiser, forsøger jeg at starte amningen ca en halv time før hun skal sove og så tilbyde brystet flere gange afbrudt af blandt andet en bleskifte - hun lægger max 3 min ved brystet af gangen.
Til frokost får hun lidt grød og lidt frugtmos samt vand i en kop. Til aftensmad er jeg lige begyndt at give hende lidt grønsagsmos med en kop vand.
Inden hun skal sove til natten forsøger jeg at give hende lidt MME men det er sjældent hun gider drikke mere end 20-30 ml af det og søger mod brystet i stedet.
Hun bliver puttet til natten omkring 19.30-20, hvor vi synger for hende, vugger hende og ammer hende i søvn. Jeg bliver liggende hos hende (fordi hun ikke vil slippe mit bryst) indtil hun vågner efter 30-40 min, hvor jeg ammer og vugger hende i søvn igen og så går der ca 20 min før hun vil slippe brystet.
Men så herefter begynder hun at melde sig tit og det er ikke altid at hun drikker men hun vil bare have brystet.
I løbet af natten er hun dog også begyndt at kaste sig væk fra brystet efter et par minutter men vender tilbage ligeså hurtigt og sådan kan hun gøre i over en time. Det er som om at hun ikke kan finde ro og det hjælper kun at jeg tager hende op og vugger og ammer hende. Jeg har forsøgt at lægge hånden på brystet og tysse men det hjælper ikke.
Hvad kan jeg gøre for at stabilisere søvnen og skabe mere tryghed i tremmesengen der ikke involvere brystet?
Vi vil gerne have at hun kan sove på sit eget værelse når hun bliver seks måneder hvilket er om ca tre uger men som det er nu kan jeg ikke se det ske. Hvordan kan vi bedst muligt få hende ind på sit eget værelse?
Det skal siges at hun er ved at få en tand - jeg ved ikke om det spiller en rolle i disse seneste søvnforstyrrelser. Hun sutter og bider meget i vores fingere, sutte, bideringe og klude.
Jeg håber du kan hjælpe med at få lidt mere søvn på programmet.
Med venlig hilsen
C